Liten pålagring framknä

Eastwick

Trådstartare
Kan en sådan häst fungera som skogsmulle/lättare dressyr? Absolut ej till tävling. Hästen har aldrig visat hälta innan böjprov och svarade sedan mycket bra på behandling och är nu ren på böjprov också.

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Liten pålagring framknä

Enligt vet. bör det kunna gå. Problemet är att det gäller ett köp av sådan häst, våga eller inte våga? Den är bra försäkrad så det är inte pengarna det är frågan om egentligen utan mest emotionellt.

Nog kan det fungera men frågan är om det är värt det känslomässigt och pengamässigt om det efter ett tag inte fungerar. Även om hästen är försäkrad så kostar ju självrisk, extra turer till stallet, att betala för stallplats trots att man för tillfället inte kan bruka hästen etc.
Sedan tycker jag att det är svårt att rida en häst som man vet kan ha ont. Hur ska man veta exakt hur mkt man kan kräva av hästen utan att gå över gränsen? Det vore ju fruktansvärt att kräva något som den skulle anse som smärtsamt!

Jo, alla hästar är ju olika, den här har aldrig visat obehag vid ridning, bara snäll och bussig. Men det är kanske det den är? Snäll och bussig... eller så har den helt enkelt inte ont...

Ingen som har häst med bevisad pålagring?

Det är nog som med alla hästar med pålagringar,vissa håller,vissa håller inte...

Jag skulle åka iväg till en annan veterinär för ett ytterligare utlåtande innan köp!

Mitt sto har pålagringar i båda framkotorna. Hon har haft dessa sedan hon röntgades första gången som treåring, och nu är hon sju. Har hittills inte varit några problem med henne.

Jag rider mest dressyr på henne (målet nästa år är att starta msv) och hoppar henne för att det är nyttigt och roligt. Förhoppningsvis så kommer aldrig pålagringarna att ge sig till känna, vet. tror inte det blir problem och jag hoppas såklart att på samma sak!

Intressant, vet du om de är oförändrade? Hur kommer det sig att man köper en treåring med pålagringar? Fanns det någon teori om hur de uppkommit?

*kl*

:eek: vår islandsvalack som enbart gick skogsridning fick pålagring och utdömdes :cry:

Min häst har pålagringar i båda framknäna och kroniska inflamationer i senskidorna utsida knä. Pålagringarna upptäcktes vid en inflamation i hf knä 2001. Enl vet skulle han säkert bli halt igen. Får inte gå i nedförsbackar, ojämt eller hårt underlag.
Fick lång vila på ett par månader satte igång mycket försiktigt.
Nu är han 15 år och rids han endast i ridhus 4-5 dagar i veckan. I början vågade jag knappt rida utan trodde att han skulle gå sönder men när han inte visade sig ha ont så ökade jag på kraven eftersom.
Peppar peppar ta i trä, så verkar han inte han några känningar av pålagringarna. Glömde tillägga att jag köpte hästen när han var 2 år.

Men jag hade noga tänkt mig för innan jag köpt mig en häst med pålagringar. Om jag ens hade köpt en sådan häst. Beror ju lite på i vilken ålder pålagringarna upptäcktes, hur grava dom är och hur länge den har haft problemet och hur länge den funkat trotts pålagringarna.

säger vet att det lär gå bra så gör det nog det. allt beror på hur stora dom är och vart dom sitter.

min ena häst t-märktes pga pålagringar då han var runt 10 år (hopphäst som ridits sönder). jag har haft honom sen han var 13 och ridit för fullt tills han var 20, dock inte mkt hoppning, mest uteritter men långa och med massa galopp. han är nu 26 år och det är först dom 2-3 sista åren att problemen i lederna har börjat komma.

så gillar du hästen tycker jag du ska köpa den.

Kan en sådan häst fungera som skogsmulle/lättare dressyr? Absolut ej till tävling. Hästen har aldrig visat hälta innan böjprov och svarade sedan mycket bra på behandling och är nu ren på böjprov också.

Jag skulle vara försiktig. Inte för att hästen har ont, utan för försäkringsvillkor och liknande. Det är inte kul att kanske tvingas avliva hästen för att man har en reservation på den kroppsdel på hästen som mest sannolik kommer att orsaka framtida besvär. Det kan bli dyrt att behandla.

För att hon är röntgad när hon var 3, sedan när hon var 5 och nu när hon är 7. Allt är gjort av samma veterinär.
Kan också tillägga att jag inte köpte henne som treåring utan nu i år på veterinärs inrådan.

Vi har inga reservationer på försäkringen, hon är fullvärdesförsäkrad utan några problem.

hon skriver ju att den redan är fullförsäkrad...

sen är det ju inte alls säkert att hästen behöver behandlas en massa heller..

jag hade tatt hästen till en annan veterinär för att få ett extra utlåtande. Anser de att det är okej så hade jag köpt. Ska du inte ha den till annat än lättare ridning så tror jag ganska så säkert att den håller. Träffat flera hästar med pålagringar som funkat mkt bra och tom tävlat en del. Så jag tror det beror mkt på hur man sköter och tränar en häst med pålagringar. Belastning osv.

hon skriver ju att den redan är fullförsäkrad...

sen är det ju inte alls säkert att hästen behöver behandlas en massa heller..

Hon skrev att hästen var bra försäkrad. Det är inte säkert att det räcker om hästen går sönder (och det behöver ju inte sluta med pålagringar bara i ett ben). Men om TS gillar hästen tycker jag att hon ska köpa den.

Jag skrev bra försäkrad men menade eg. fullförsäkrad utan reservationer. :)

jag hade tatt hästen till en annan veterinär för att få ett extra utlåtande. Anser de att det är okej så hade jag köpt. Ska du inte ha den till annat än lättare ridning så tror jag ganska så säkert att den håller. Träffat flera hästar med pålagringar som funkat mkt bra och tom tävlat en del. Så jag tror det beror mkt på hur man sköter och tränar en häst med pålagringar. Belastning osv.

KL

alltså, hela debatten och folks svar ang. pålagringar blir helt dödfödd, för det finns inget generellt svar. Pålagringar kan sitta på olika ställen, i helt olika lägen, vara permanenta eller aktiva - det är en milsvidd skillnad mellan varje olika scenario i fråga om vad det innebär för hästens funktionalitet!
fråga vilken etablerad erfaren veterinär som helst, så svarar de generellt att pålagringar och skit man hittar på röntken ibland inte betyder ett enda dugg. det finns hästar som har så mycket skit på röntken som aldrig ngnsin visar problem. medans det finns andra som är helt rena på röntken som det likväl är en massa fel på.
det bästa är att lyssna på veterinärens utlåtande. Om pålagringen är "aktiv" kan man se detta på omkring liggande skelett, som då blir "grynigt" på röntken. till exempel.

Givetvis finns det alltid skäl att vara extra försiktig inför ett köp om det FINNS saker på röntken.

och alla som svarat har ju frågat vad vet. har för åsikt.............

Jo men poängen är ju att veterinärerna kommer att ha svarat olika utifrån hur just DEN pålagringen ser ut och agerar.
så att säga att svaret som en person fått av EN veterinär gäller generellt för Eastwicks fråga, blir ju helt fel.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 065
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 984
Senast: Lutten
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka