Liten kvalitetstransport för två ponnyer, bästa valet?

mysak2

Trådstartare
Ska köpa en nyare begagnad transport och vill göra ett bra val.

Själva transporten ska vara liten och lätt och kunna lasta två islandshästar eller ponnyer i motsvarande storlek, dvs minst 700, helst 800 kg lastvikt. Max totalvikt 1600 kg.

Vilka transporter är de bästa, i kvalitet, enkelhet att hantera och prisvärda? Vad ska jag tänka på? Med allt från material i golv till vilken återförsäljare/märke som är bra!

Även om det är precis tvärtom vad du letar efter vill jag ändå slå ett slag för tunga transporter med bra bil.

Jag har haft så många transporter genom åren och alla i skiftande kvalitet, lastvikt och köregenskaper men inget kan jämföra med det släp jag har nu. Ett riktigt tungt släp (1990 kg) med boogie och e-körkort. Aldrig åkt mer bekvämt, kvaliteten är bättre med bättre och tyngre material och jag kan lasta i precis vad som helst utan att tänka.

Det går stadigt och bekvämt och är mer kösäkert. Jag skulle ha svårt att rekommendera ett lätt släp till lätt bil överhuvudtaget.

Har en boj bravo EH (extra bred och hög) och den väger under 800kg och är en rejäl och bra transport. Så en vanlig boj bravo borde passa bra :) är grymt nöjd med min.

Fördelen med Boj är förutom aluminiumgovlet (om man litar på materialet) att frambommarna är lätta att höja och sänka och att panikutlösningen av frambommarna är väldigt lätthanterlig. Har man innerdörrar bak är det heller ingen risk att små hästar kommer under bakbommen.

Nu tycker jag att Boj överlag är ett bra släp och det finns en hel del på begagnatmarknaden. Det gäller helt enkelt att - som med alla begagnade varor - se till det aktuella exemplaret och dess skick.

Även om det är precis tvärtom vad du letar efter vill jag ändå slå ett slag för tunga transporter med bra bil.

Jag har haft så många transporter genom åren och alla i skiftande kvalitet, lastvikt och köregenskaper men inget kan jämföra med det släp jag har nu. Ett riktigt tungt släp (1990 kg) med boogie och e-körkort. Aldrig åkt mer bekvämt, kvaliteten är bättre med bättre och tyngre material och jag kan lasta i precis vad som helst utan att tänka.

Det går stadigt och bekvämt och är mer kösäkert. Jag skulle ha svårt att rekommendera ett lätt släp till lätt bil överhuvudtaget.

Utgångspunkten är bilen vi har nu, den är 4-hjulsdriven och helt ok, men får dra max 1600kg, antar att det är pga löstagbar dragkrok. Vad är det för släp du har nu?
Jo, jag söker också boggie (har haft enkelaxlat fram till nu)

Fördelen med Boj är förutom aluminiumgovlet (om man litar på materialet) att frambommarna är lätta att höja och sänka och att panikutlösningen av frambommarna är väldigt lätthanterlig. Har man innerdörrar bak är det heller ingen risk att små hästar kommer under bakbommen.

Nu tycker jag att Boj överlag är ett bra släp och det finns en hel del på begagnatmarknaden. Det gäller helt enkelt att - som med alla begagnade varor - se till det aktuella exemplaret och dess skick.
Ja det är detta med att köpa begagnat och aluminiumgolv. Var det en helt ny transport jag köper känns det helt ok, men med begagnad lutar jag nog lite åt trägolv ändå. Hur pass nya Boj finns det?

För och nackdelar med Thule?
(Golv med hellimmat gummi på någon slags träskiva...)

Jag har en royal xt som jag köpte ny pch har haft i två år snart.
Inga nackdelar alls. Gott om plats, bra ventilation, suveräna panikbommar, lätt att flytta bommarna, smarta lösningar och hästarna åker jättebra.
Älskar mitt släp!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har...
2
Svar
23
· Visningar
2 606
Senast: Digbil
·
Utrustning Det börjar bli dags att fundera på en ny och större transport. Frågan är om det ens finns någon transport som uppfyller mina önskemål...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 074
Utrustning Har läst forum om olika hästtransporter i flera dagar nu och jag blir inte riktigt klok på det. Jag har en KIA som får dra 2000 kg med...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 404
Senast: Djuranna
·
Utrustning Har sökt bland gamla trådar, för jag vet att det diskuterats tidigare, men jag kan inte hitta någon vettig tråd. (De flesta verkar vara...
Svar
5
· Visningar
3 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka