liten knuta vid sadelgjorden...

M

MissNegativ

va kan det vara? det är en liten knuta, typ som en ärta...ja har testat att trycka lite lätt på den och kolla om han reagerar nåt, men står som ett ljus. lite fundersam va de kan va...

Om knutan är pälsbeklädd och opigmenterad kan man nog anta att en illasinnad insekt varit framme och bitit på hästen. Andra tänkbara förklaringar är reaktion på sadeln (se över passformen!) eller en sk foderknuta. Den senare tros uppkomma pga av att hästen "inte tål" någon del i foderstaten, t ex sägs korn ofta vara boven.

min häst äter havre kli och betfor. har inte använt kli förut men han fick knutan innan vi började med kliet. kan det vara sadelgjorden? frågade en tränare och hon sa att det förmodligen var skav, men använder sadelgjordstunnel i princip hela tiden när jag rider. så...läste nånstans att det kankse kunde vara en ink, men dom har jag för mig är mer på utsidan av hästen? men min hästs är typ inne i honom och ja är så stor som en ärta och om man klämmer på den så är den lika hård och hästen reagerar ingenting....

Kan det vara en hårsäcksinflammation? Fast jag har bara sett dessa uppe på ryggen tidigare. Min fick sånna efter en sadel som inte låg bra, gnodde in med utspädd jodopax varje dag så försvann de, ja, jag bytte ju sadel oxå förstås... Letar fortfarande efter en ny... :crazy:

Min häst har haft samma problem, det är ett slags granulom som beror på tryck som irriterar, vanligen från sadeln. Det hjälper att ha hästen ute i solen utan täcke och inte rida på några veckor, men det kommer tillbaka om inte sadeln korrigeras/byts så att det inte blir tryck mer. Håll det rent men tvätta inte med något irriterande, då kan huden skadas.

Oj, nu såg jag att du skrev vid sadelgjorden, jag trodde det var sadelstaden. Då är jag inte säker på att det är detta! Sorry

sen kan ja tillägga att har hittat en till sån där knuta typ mitt på magen på sidan, svårt att förklara, men ska ja kanske testa och tvätta eller va man säger me jodopax?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 395
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka