Liten blyg kille som inte vill till dagis

prusiluskan

Trådstartare
Min son är snart 4 år, och har börjat säga att han inte längre vill gå till dagis, för att han inte har några kompisar där. Hans före detta bästa kompis bara "puttas o brottas" och min son är en känslig själ som inte gillar tuffa tag. Så kompisen har nu övergivit honom för en annan kille.
Säger att ingen vill leka med honom, och att hans förra bästis kallar honom för "bajskorv". Och att han hotar att slänga sonens saker i soptunnan. (jag vet, små barn säger sånt, men för min son är det blodigt allvar)

Jag har kollat med personalen, som bekräftar att han inte leker med de andra barnen, utan bara med sin lillebror (snart 2 år). Lillebrorsan däremot är väldigt framåt och drar ibland med sig storebrorsan i leken med de andra. Personalen lovar att de håller situationen under uppsikt, och försöker engagera min blyga pojke i leken.

Men det gör så ONT i hjärtat. Vad kan jag göra? Jag har tänkt ringa till den förra kompisens mamma o kolla om de vill komma hem o leka någon dag efter dagis (min son leker väldigt bra med andra ungar i mindre grupp). Jag ser också till att inte göra för stor affär av det här (dvs ställa ledande frågor o dyl som förstärker att det är "synd om honom").
Att han väljer att bara leka med lillebror är ju egentligen inget problem - men att han inte vill till dagis och att han känner att de andra barnen "är dumma mot honom när inte fröknarna ser" är för mig ett stort problem.

Jag förstår de andra barnen som inte vill leka med honom, för när han känner sig obekväm blir han väldigt blyg o går undan. Och det är klart att de då ger upp försöken att få med honom i leken.

Hjälp, hur hjälper jag min känslige kille????
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Har inga bra råd just nu - hinner inte, men du ska veta att jag verkligen lider med din lille son och med dig...Det gör fysiskt ont i hela mig när jag läser din berättelse. *skickar styrkekramar till sonen och till dig* Återkommer när jag har mer tid!
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Hola,

Jag blir nästan lite arg när jag läser att personalen på dagis uppmärksammat att din son går utan lekkamrater utan att reagera.
Vad gör personalen eftersom hans "kompis" får lov att putta och brotta ner sina kompisar, därtill kalla dem bajskorv etc... Fikar dom?

Jag anser att det är dagis (personalens) sak att stämma ner tonen på barnen som går där, att personalen skall verka för att alla barn skall trivas och att ingen får lov att bete sig som en buse.
Du skall faktiskt kunna känna dig trygg i att lämna din son på morgonen. Och HAN skall vara trygg i att personalen ser till att han inte hamnar i en sån situation som du beskriver (kompisarna är dumma när fröknarna inte ser).

Är din son genuint blyg och försiktig och har svårt att klara av dagismiljön så kanske du skall överväga dagmamma. Jag hade liknande problem en sväng med min dotter och hon började hos dagmamma istället.
Det fungerade otroligt bra för oss. I synnerhet för henne då det blev en lugnare tillvaro.

mvh Eva
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

:bow:

Finns inget jag skulle vilja tillägga till det svaret, förutom att jag vill förstärka Evas understatement: jag blir inte bara lite arg när jag läser detta - jag blir jävligt asförbannad på personalen.

/mycket upprörd Miss Philo - fysiska/psykiska kränkningar och övergrepp på små barn, som liksom bara accepteras av vuxenvärlden, är ungefär det värsta jag vet.
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Tack för klokt svar.
Det där med personalen är svårt. Jag har vid olika tillfällen varit tveksam till deras pedagogiska förmåga (senast sa de att sonen gnällt över ont i magen och att de då sagt till honom att han måste gå på toaletten. "Går man o håller sig så blir det så!" sa tanten till honom och avfärdade hans magont med att han undviker göra nr2 på dagis. När vi kom hem började pojken kräkas, och hade maginfluensan. Min son gnäller aldrig annars över ont i magen, så det fanns ingen anledning att misstro honom.)

Det som bekymrar mig är att han hittills har varit trygg på dagis, och är känslig för nya miljöer. Hur påverkar det honom att flytta?
Vi får ett nytt dagis till hösten, med delvis ny personal, och det är det som gör att jag härdat ut på detta stället. En av fröknarna är HELT UNDERBAR, och hon har mitt fulla förtroende, men de andra är jag mer eller mindre tveksam på.

Jag är så rädd att om detta får fortsätta befäster det hans osäkerhet och han drar sig undan ännu mer.
Det känns som att det är dags att boka ett möte med personalen för att höra vad de har för plan för att få med honom i gruppen igen.
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Tack för peppande svar. Det är skönt att läsa att det inte är bara jag som reagerar på personalens agerande (eller brist på). Det är svårt att veta om man som förälder är överbeskyddande, och jag saknar erfarenhet från andra dagis (så jag har ju ingen annan personal att jämföra med).

Kan säga att jag kämpade tappert för att inte börja gråta förrän jag lämnat dagisområdet när jag såg min lille pojk stå o vinka efter mig idag. Det är så hemskt att någon som är så mjuk och klok ska bli utanför :cry:
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Lugn i stormen !

Akta dig noga för att föra över dina känslor på honom, det kommer att göra saken mycket svårare.

Nästan alla barn har perioder när de upplever att de är utanför och att andra barn är dumma. Även perioder när de inte alls vill gå till dagis/skola, trots att det egentligen inte är något större problem. MEN barnet uppfattar det som jobbigt. Det kan vara att ett annat barn varit dum i två sekunder - det räcker för att det skall rasa för en känslig liten.

Jag tror att det är en bra idé att låta pojkarna leka under DIN uppsikt. Så att du kan gå in om det behövs.
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Jo, jag är väldigt noga med att inte föra över mina känslor på honom. Eftersom jag vet att han är känslig är han också väldigt lättpåverkad. Skulle jag säga "nejmen, får du inte vara med o leka???" skulle han lätt lägga ihop att det faktiskt är väldigt synd om honom, och på så sätt förstärka en eventuell tillfällighet till att bli en konstant sanning.

Så jag har försökt vänta ut honom. Jag har verkligen undvikit ledande frågor och jag har full försåelse för att alla barn går igenom stadier av "inte-vill-till-dagis". Jag hade gärna varit med en dag på dagis och själv observerat hur det går till, men jag vet att det skulle bli en "kontruerad" situation som skulle göra att han bara ville sitta hos mig.

Men min plan är att få hem den gamla "bästisen" för att låta dem leka i lugn o ro, och då såklart under min uppsikt.

Jag tror (och hoppas) att jag inte är en person som överreagerar eller som är särskilt "daltig" med min son. Det här är ett problem som jag har sett små signaler på länge, men som nu har eskalerat. Och att små enskilda händelser kan försoras upp av en upprörd 4-åring är jag helt på det klara med, men även personalen har vid tidigare utvecklingssamtal sagt att de är lite bekymrade över att han är känslig och osäker.
Jag önskar att det fanns en enkel lösning - som att köpa självförtroende och säkerthet på apoteket. Men just nu känner jag mig mest rådvill och orolig.:confused:
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Jag tror (och hoppas) att jag inte är en person som överreagerar eller som är särskilt "daltig" med min son. Det här är ett problem som jag har sett små signaler på länge, men som nu har eskalerat. Och att små enskilda händelser kan försoras upp av en upprörd 4-åring är jag helt på det klara med, men även personalen har vid tidigare utvecklingssamtal sagt att de är lite bekymrade över att han är känslig och osäker.
Jag önskar att det fanns en enkel lösning - som att köpa självförtroende och säkerthet på apoteket. Men just nu känner jag mig mest rådvill och orolig.:confused:

Det måste finnas plats för alla typer av barn här i världen, också blyga och försiktiga!
Tycker att många barn är väldigt "gå-påiga" idag, och frimodighet är ju en egenskap som uppmuntras. Men det kommer alltid att finnas blygisar. Ofta brukar även de småningom hitta nån att leka med, nån som är litet likadan. Är det många barn där på dagiset? Det skulle kanske vara enklare att vara i en mindre grupp för din son.

Jag blev själv utsatt som liten dagisunge - personalen tyckte att "det var inget", men barn är olika känsliga och jag tog mycket illa vid mig. Så ta tag i saken, i såna här fall är ofta magkänslan rätt!
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Hola igen,

Jag tycker definitivt att du skall boka ett möte med personalen och diskutera hur de skall hjälpa din son in i gruppen igen. Oavsett vad du tänker göra med nytt/annat dagis etc.

Ställer du inga krav, kommer det heller inte att hända något.

Att flytta sitt barn skall man inte behöva göra för att några får bete sig som busar. Då skall personalen träda in. Oavsett om det är på dagis eller i skolan. PUNKT!

Men jag vill lägga till att för min dotter så var det det bästa alternativet att flytta. Hon led inte av flytten, snarare blommade upp. Inte för att hon inte hade kompisar utan för att hon inte klarade av när det var rörigt och mycket barn. Då var det bra med en lugnare miljö och färre barn hos dagmamma. Än idag så har hon jobbigt att hantera om det varit mycket prat och liv i skolan.

Stå på dig för din son! Ingen annan gör det. Bra att du ventilerar här så får du med dig lite input från andra föräldrar.

mvh Eva
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Nästan alla barn har perioder när de upplever att de är utanför och att andra barn är dumma. Även perioder när de inte alls vill gå till dagis/skola, trots att det egentligen inte är något större problem. MEN barnet uppfattar det som jobbigt. Det kan vara att ett annat barn varit dum i två sekunder - det räcker för att det skall rasa för en känslig liten.

.

Men om nu till och med personalen har uppmärksammat att barnet i fråga är ensamt och inte leker så handlar det ju inte om några två sekunder?!

Jag har varit med om samma sak, och var så dum så jag trodde att personalen faktiskt gjorde något efter att jag påtalat det hela. När dottern fortfarande var ledsen ett par veckor senare så gick jag på dem igen, och var då lite arg eftersom jag hade fått veta från andra föräldrar att min dotter satt ensam och grät och ingen personal brydde sig... Efter att jag hade skällt, och hotat med att ta det vidare om de inte började sköta sitt jobb och se alla barnen, inte bara de stökiga så blev situationen betydligt bättre, men fortfarande så är jag inte helt nöjd med personalen. Men dottern är nöjd idag och av den andledningen kommer hon att få gå kvar ett år till, tills hon börjar skolan/förskoleklass... Då är det på ett helt nytt ställe, med helt ny personal, rektor och ny barngrupp... I samma vevva kommer jag att flytta lillebror till en annan förskola, dels för att det blir bättre resväg och dels för att jag har större förtroende för den förskolan.
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Usch, det skär i hjärtat att läsa att din dotter satt och grät utan att personalen grep in. :(

Jag känner min son, och vet att han är väldigt känslig och att en del "stora bekymmer" bara är bagateller som han har glömt efter en stund. Jag märker också när det verkligen är något som bekymrar honom. Det är inte bara "vill inte till dagis" utan oroliga frågor typ "vilken dag är det idag? Är det fredag ska vi väl inte till dagis va?" Som någon skrev - jag ska nog lita på min magkänsla. Och det verkar inte som om personalen gör så mycket för att hjälpa honom.

Men det är en djungel - flytta från dagis känns som ett stort steg, och det finns inte så många dagis att välja på där vi bor. Och tar jag in honom till stan tappar han kontakten med sina framtida klasskamrater.
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Ta kontakt med ansvarig föreståndare/rektor och diskutera dina farhågor, be att få en träff med någon ur avd-personalen föreståndaren och förälder.
Är pojken så att han börjar räkna dagar och planera är det inte bra.
Personalen kan ju både göra sitt bästa med de resurser de har och ha dålig koll det går ju inte svara på via nätet.
Men att du påtalat bekymmren borde ha fått personalgruppen att vara mer uppmärksam på pojkens dag.
Har man sådana här problem att inte alla kan vara med, så måste man begränsa barngruppens utrymme så att man kan styra upp tillvaron för dem. Man måste ordna sysselsättningar som även en lugn kan delta i annars kommer den lugne aldrig att bli delaktig i gruppen.
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Usch, det skär i hjärtat att läsa att din dotter satt och grät utan att personalen grep in. :(

Jag känner min son, och vet att han är väldigt känslig och att en del "stora bekymmer" bara är bagateller som han har glömt efter en stund. Jag märker också när det verkligen är något som bekymrar honom. Det är inte bara "vill inte till dagis" utan oroliga frågor typ "vilken dag är det idag? Är det fredag ska vi väl inte till dagis va?" Som någon skrev - jag ska nog lita på min magkänsla. Och det verkar inte som om personalen gör så mycket för att hjälpa honom.

Men det är en djungel - flytta från dagis känns som ett stort steg, och det finns inte så många dagis att välja på där vi bor. Och tar jag in honom till stan tappar han kontakten med sina framtida klasskamrater.

Som sagt, prata med personalen, be om ett möte där ni kan diskutera saken utan att restän av barngruppen pockar på uppmärksamhet, och kräv att personalen har några förslag på hur det ska bli förbättringar för din son. Jag valde att inte flytta Elin för hon hittade i samma vevva en vän, men jag är väldigt snar att påpeka för personalen om jag ser och hör andra barn som är utanför... Att flytta Fredrik om ett år känns relativt enkelt, det är inte hans blivande klasskamrater han går med nu, så det kommer ändå bli nya, och han är inte lika försiktig som Elin var i samma ålder.
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Efter att ha läst detta och jämfört med våra egna problem och så..... så inser jag att vi inte ska gnälla. Visst har våra barn haft vissa problem och en del liknar detta, men det har personalen hanterat på ett ganska bra sätt genom att se till alla barn och se dem som individer. Inte bara de som bråkar. Samt att de som bråkar förmodligen behöver minst lika mycket hjälp och så, som de barn som hamnar i "andra änden av skalan". Att försöka se bortom det som händer där och då. Att se att den som bråkar kanske gör det p g a att h*n mår väldigt dåligt eller behöver stöd och hjälp. Alla barn klarar t ex inte heller av att leka i grupp utan behöver t o m hjälp att hantera detta och kunna kommunicera med sina kamrater på ett bra sätt. Sådana barn kan nog likaväl bli ljudliga bråkstakar som inåtvända och tysta.

Visst kan man också önska att en del av personalen blev utbytt i bland, men de är i alla fall inte elaka eller så utan det handlar mer om andra mindre detaljer.

Vi har våra två barn på samma fsk, men olika avdelningar. Minst 3st personal på varje avd och ingen av dom är svår att komma överens med. Har även haft kanonbra vikarier då vissa varit sjukskrivna och så. Vill man prata om något speciellt så är det inte heller några problem. Dessutom säger de till om det är något Både plus och minus. Både om det gäller barnet, något annat barn kontra ens eget eller om man själv som förälder kanske bör tänka på något.

Visst har barnen haft perioder som varit mindre roliga på dagis, men det har i alla fall mestadels varit "normala" svackor som hört i hop med deras personliga utveckling.
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

*kl*

I mitt fall är min snart fyraåriga dotter sådan att hon har väldigt svårt att leka med många andra barn i grupp. Hon kan leka frimodigt med ett eller två barn i taget, om hon känner dom, men är väldigt blyg och iaktagande inför främmande barn, och i lite större grupper av barn. Hon leker hellre med de mindre barnen. Inget fel med att vara blyg och iaktagande i sig, men jag anser det vara viktigt att hon är kapabel att leka bra med jämnåriga, som det är nu är hon inte kapabel att skapa "kamratskap", bara leker med någon för tillfället. Som tur är har både personalen och vi föräldrar uppmärksammat samma sak, innan hon själv har det, så nu har vi satt upp en utvecklingsplan som personalen i första hand ska jobba med där de aktivt är med i leken och uppmuntrar samt lär dottern hur man ska leka med sina jämnåriga. Räcker inte det kommer vi föräldrar gå in och skapa någon typ av fritidsaktivitet som övar henne i att leka med jämnåriga.

Det här är ju inte samma problem som trådskaparen, och antagligen inte speciellt allvarligt heller för vår del, vår dotter kommer troligen med lite stöd snart lära sig bli lite modigare. Jag är livrädd för att barnen ska drabbas av utanförskap och otroligt tacksam att vi har personalen på vår sida, som tar det här på allvar, innan det blir allvarligt.
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

När jag läser om att ni tillsammans med personalen upprättar handlingsplaner mm känner jag att vi har lååååångt ifrån samma engagemang hos personalen.
Jag blev tom förvånad när en släkting sa att hon fick hem skriftligt från sitt utvecklingssamtal på dagis. Vilken lyx! Jag är glad om vi HAR utvecklingssamtal.

Känns som att jag måste ta reda på lite mer hur saker och ting sköts på andra dagis, och våga ställa rimliga krav på personalen (jag ska inte säga att de är dåliga, jag har ju inga referenser. Men av det jag läser här så förstår jag att allt inte är på topp på vårt dagis. Utan att gå in på detaljer, så saknar all personal utom en utbildning.) Tycker också att det är oerhört viktigt att mina barn lär sig att bli sociala varelser (även om de är blyga).

En sak som gjorde mig glad var att idag var det inget snack om att han inte ville till dagis på morgonen. Kanske var det så att personalen efter att jag pratat med dem engagerat sig i hans utanförskap och fått med honom med de andra barnen under gårdagen?
 
Sv: Liten blyg kille som inte vill till dagis

Det du kan göra är att kolla läroplanen för förskolan. Där kan du få en hel del kött på benen när det gäller vad som ingår i deras ansvar eller inte. Den finns att tillgå på www.skolverket.se . Är lättare när du har edt svart på vitt liksom.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 151
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
528
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp