Lite vaccin hjälp...

Chex

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp här så jag inte har missuppfattat helt.

En grundvaccination så som jag har förstått det ska vara 1:a sprutan, Sen 2:a med ett tidsintervall på minst 21 dagar och mest 91 dagar.. .Check. Men sen har jag fått i mitt öra att det ska vara en 3.e spruta efter 6 månader, sen varje år.

Men läste på wras att det är 1.a sen 2.a och sen direkt en gång om året.. vad gäller vart och hur? Vill ju inte stå med skägget i brevlådan om jag väljer en AQHA show som den i Maj på axvalla, eller en wras tävling och får då reda på att jag har det felvaccinerat....

HJÄLP! =)=)

Sv: Lite vaccin hjälp...

Jag har haft samma fundering som dig... Så jag vaccade min en tredje gång, fast jag läste inte två sprutor förrän efter.. Men jag har en billig vet (160:-...) så det spelade ingen jättestor roll... :p

Jag tror ju inte de kan säga nej till dej om du vaccinerat för mycket, däremot om du vaccinerat för lite. Så jag körde med tredje sprutan efter 6 månader och sen därefter en gång om året.

Första och andra sprutan räcker om du inte tävlar internationellt,gör du det måste du ha den tredje sprutan. Sen är det ju aldrigt dumt att ge den,men som i mitt fall där jag köpte häst som fått spruta ett och två,och ägaren sa att han var klar för ett år frammåt,tittade inte så noga i vaccintyget förens rätt så nyligen,då jag började fundera på hur sjutton dom tänkt där,för jag vara ganska säker på att man måste ha tredje sprutan,så jag ringde till en Veterinär samt svenska ridsportförbundet och frågade,och fick svar att det är fullt godkännt så länge du inte tävlar internationellt. Sen har jag för mig att travhäster kanske också kräver tre grunder? Inte alls säker,men har nått svagt minne att det har nämnts.

Jag kommer hålla mig på MAX nån klubbtävling,men antagligen inte ens det,så jag lät det rulla på nu med två grunder,och sen en nu snart när det gått runt ett år för den sista sprutan. Jag hade 70 dagar mellan ett och två,han fick sista sprutan 10 juni,så jag kommer vaccinera i Maj.

Senast ändrad:

hmmm jag fixar nog till den 3 .e för säkerhets skull.. har ju några få dagar på mig så ska det ju inte finnas något att gnälla på där =)=)=)=) Tack för hjälpen =)

Stod i dilemat när jag köpte ny häst. Hon var vaccinerad två gånger som grundvaccination och veterinären som kom ut sa att det krävdes tre vaccinationer för att grundvaccinationen skulle vara ok. Ringde sedan o pratade med min vanliga veterinär och han sa att det räcker med två vaccinationer enligt svenska ridsportförbundet och sedan enligt wras. Den tredje vaccinationen var enligt min vanliga veterinär "bara för säkerhets skull", det ska vara fullt tillräckligt med två vaccinationer för skyddet mot hästinfluensan. Hur det är för att tävla internationellt vet jag inte för det har jag aldrig haft några funderingar på ;)

Det skulle jag också göra om jag var du! Nu förvirrades ju min 3: dje spruta bort,så då får det räcka med två sprutor för mig,det är ju godkänt iallafall,och jag tänker inte grunda om bara för att få en 3: dje spruta som inte ens behövs. Jag tror skyddet är fullgott iallafall! :D

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: MalanMjöl
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 520
Senast: Javan
·
Äldre De 2 tjejer som jag räknar som bästa vänner är tvillingar och vi kan kalla dem A + B. A har sedan december bott på annan ort en bra...
Svar
5
· Visningar
1 229
Senast: Madonna
·
Äldre De 2 tjejer som jag räknar som bästa vänner är tvillingar och vi kan kalla dem A + B. A har sedan december bott på annan ort en bra...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka