Lite träning?

Jamtland

Trådstartare
Hur lite "törs" man egentligen träna?
Mina shettisar har gått 2-3 gånger i veckan nu under uppträningen. Då gick de en 5 km runda i långsam jogg med släde. Varannan gång fick de dra släden, varannan gång gick de på släp. Av detta har de byggt en grym kondis som det verkar och "ung"ponnyn (blir fem nu i vår) har äntligen lagt på sig rejält med rumpmuskler.

Var in till banan förra fredagen och då gick de två intervaller á 500 meter på rakbanan i 3:15-3:20 tempo. I söndags startade de och gick 3:03 (hon som har rekord 2:59 som gick kasst i fjol) och ca 3:09 (blev diskad för fjantgalopper, har rekord 3:04), så farterna verkar finnas där också.

Så nu har jag ändrat om träningen lite. De joggar ca 1 mil på tisdagar, turas om att dra vagn och gå på släp. På fredagar går de intervaller 5 st á 200 meter med vagn. De veckor de ska starta på helgerna går de inte intervaller utan skrittas två dagar innan start. På det viset hoppas jag kunna bibehålla konditionen, få upp farten lite och samtidigt träna så "lite" att intresset för att vara ute och jobba finns kvar. Vad tror ni om det?

Hur lite kan man egentligen träna och bibehålla kondition?

Jenny

Sv: Lite träning?

Kan inget om farter och sånt för ponnnyer men för stora hästar kan man ungefärligt säga att var 14 dag ska de blåsas ur rejält, med ett lopp eller 2-3 heat. Då får de mjölksyra och det tar ca 14 dagar innan hästen tåler att få mjölksyra igen.Runt 100 slag per miinut efter avslutat jobb.
Detta ökar prestationen men sliter oxå ut dem men det är ett nödvändigt ont för att få fram vinnare.

Den vardagliga träningen då. Intervaller är det bästa, 6-8 st a' 600-800 meter . 12 minuter efter avslutat jobb bör pulsen vara runt 80 slag per minut. Har de fler slag har du förmodligen kört på dem mjölksyra, har de färre slag så har du kört för sakta.

Detta gör man förslagsvis 2 gånger i veckan på en startande häst, man kan byta ut starten mot ett av jobben.

Ibland kan man byta ut heatet mot 4 st korta 2-300 meters intervaller.På stor häst ska man då ner i farter runt 1.12-1.15, så fort det bara går mao. Detta ger oxå mjölksyra oftast och får inet räknas till de vanliga intervallerna.

Så lätt vagn som möjligt, en häst i kondition behöver inte dra tungt, det hör styrketräningssäsongen till.

Jogging är förkastligt på starthäst, sliter bara och ger inget av värde. Massor av skritt är bra.
All träning utöver intervallerna är onödig ur träningsmässig synvinkel men "jobb" som håller hästen smidig, glad och lösgjord är bra, tex att ledas i bomserier i skritt, lite lätt skrittdressyr, mysskritt i skogen o.s.v.

Lite om hur man tränar storhäst, du får själv översätta det till ponnytider. Pulsvärdena är dock desamma.

Om du kör med hästen på släp eller i vagn spelar ingen större roll.

Tack för ett informativt svar!:bow:
Bor ju längst upp på ett berg och träningsvägarna ser ut därefter, så om jag då byter ut det tänkta träningspasset med en dryg mils jogg mot lite "fartlekar" i backarna (inte de brantaste) och kortar körvägen en smula så bör det motsvara dina
6-8 st a' 600-800 meter
.
Om jag lyckas få till pulsen är en annan fråga. Måste helt enkelt lära mig att pulsa nu då... ;)

Jenny

Hur lär man sej ta pulsen ? :o
Vet att det finns såndär moj att använda men vart får man tag på sån ?

Min erfarenhet är att det är stor skillnad på att träna ponnyer jämfört med halvblod (som är den jag har att referera till...)
Ponnyerna kräver inte alls särskilt mycket träning för att bibehålla en bra grundkondis. Jag är ganska övertygad om att det du tränar dem nu räcker utmärkt. Kanske hinner du lite mer framåt sommaren, men som lågsäsongsträning är det absolut nog!

Sen behöver man kanske inte göra som jag gjort vid något tillfälle :o, min förra hingst skulle inte starta nåt "den säsongen" hade jag tänkt, men han var klar med betäckningsstona redan till midsommar så jag tyckte lite synd om honom. Tittade eftr och konstaterade att jag hade tre veckor kvar tills han var tvungen att kvala om... :p (det var medan det var ettårsregel för omkval på ponnyerna, det är väl tillbaka nu igen dessutom! :bow: ) Nåväl, jaggav mig ut en liten runda för att testa hur mkt kondis han hade kvar (det var för övrigt året efter hans käkbensfraktur, så han hade verkligen varit ur form över vintern :smirk: ). Jodå, rätt okej, så jag anmälde till lopp - på dagen ett år efter senaste starten! :D Körde honom typ 3-4 ggr till innan starten - och han gick tangerat rekord! :D (kördes i princip utan krav och med lite för lite värmning egentligen, för att orka... mer som "vilket jobb som helst", fast i tävlingsform) :p Ponnyer är ganska tåliga :D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 376
Senast: Madalitso
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur