Lite tips tack

Sv: Lite tips tack

Har inte läst vad de andra har skrivit för jag vill ge dig mina åsikter och inte påverkas av andra, så risken finns ju att det här blir tjatigt :crazy:. Men vad jag ser, så tycker jag att du ska konsentrera dig mer på dig själv i första hand och inte hur hästen går, sträck upp dig lite mer, titta inte ner på hästen och flytta bak skänkeln en aning och håll den mer stilla, i westernridning skall skänkeln inte röra sig annat än när du använder den till något. Vart hästen har huvudet är inte viktigt till att börja med, är det så att den slår med huvudet så behåll martingalen på ett tag till hon lugnar ner sig, så du slipper få en blodig näsa :smirk:. Det första jag skulle göra med en häst som henne (hon ser lite hetsig ut) är att kontrollera hennes tempo utan att enbart använda tyglarna, öva i lättridning först, tills hon lystrar på dina vikter, resultatet ska bli att när du rider lätt långsamt så ska hon sakta ner, när du ökar tempot ska även hon öka. gå sedan över till att sitta ner, när du driver med sätet ska hon öka tempot, när du slutar ska hon sakta ner. När du känner att tempoväxlingarna funkar, släpp efter mer och mer på tyglarna (du skall alltid ha kontakt med hästens mun, men ju mer du lär känna hästen och den dig, så blir kontakten mer och mer subtil. En annan sak är att lära hästen är att svänga för dina skänklar, när du trycker med höger skänkel skall hästen svänga vänster, samtidigt kan du lägga på högertygeln lite lätt mot hästens hals, för att börja öva på neckreining, om inte hästen svänger korrekt, så gör ett litet ledande tygeltag åt vänster för att visa vägen. När hästen har lugnat ner sig och du kan styra och kontrollera dess tempo, då är det dags att tänka på vart huvudet har tagit vägen, oftast är det redan på plats i och med att du och hästen har hittat balansen tillsammans, om inte så brukar det inte ta ner än några lätta kramningar med händerna för att få huvudet på rätt köl.
Hoppas att allt går bra för er, din häst ser jättetrevlig ut tycker jag :).

Tack föll för henne direkt :love::love::love:

Jag ska försöka rida mer med vikten än med ben och hand. Det är ju dit jag vill komma. Men som sagt, det tar sin lilla tid. :bow: Du har rätt i att jag inte kommer ner riktigt i sadlen. Försöker rida utan stigbyglar så ofta jag kan. Dock inte så lätt på en häst som gillar att bralla....:crazy:

Någon som har några bra övining där jag kan träna på att rida med vikterna i stället för handen och benen??

Uhm.. någon bra övning? Jag är urusel på att förklara övningr så där får någon annan mer pedagogiskt lagd hoppa in ^^

Hrm, du har en häst som gillar att bralla och kommer inte riktigt ner i sadeln - Hur t*san sitter du kvar!? o.0 Jag hade flygit som en vante på en hockeyrink. Försök plantera dig så du nästan blir baktung i traven, mycket mycket tempoväxlingar - kort trav - ökad trav - skritt (forcerad sådan dvs ingen avskrittnings loj skritt) och tänk lite "boll" med rumpan. Dvs försök hitta takten i hästens steg och överför det till gungning i höfterna. "Jucka med!" Som nån så fint uttryckte det... känslan kan nästan bli att höfter/rumpa "rullar" med i steget ist för att skutta - trilla upp ur sadeln.

Jag behöver en kurs i skrivteknik. >.<

SÅ nu har jag övat lite...... :crazy:
Det där med lättridning la jag ner direkt då hon blev helt "psyko" bara sprang och lyssnade inte alls på mig. Har tränat lite tempväxlingar trav och skritt.
Tycker dock att när jag bara koncenterar mig på min sits och inte på henne springer hon med huvudet i vädret och skiter i mig.
Så jag har gjort en liten kompromiss, för att få henne att jobba oxå och det har fungerat bra. I blad blir hon lite "lullig" i traven tycker hon springer och asar fötterna efter sig och skiter i min hjälper.
Nå som har några tips som jag kan göra för att inte hon ska bli så loj?
Ny film kommer om någon vecka så får vi se om det har blevet någon förbättring. :smirk:

Tack för alla tips. Kom gärna med fler

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 142
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka