Lite tips tack

ishmanda

Trådstartare
Vad tycker ni?? Hur ser det ut?:confused:
http://www.youtube.com/watch?v=eJIucVOo5Nw (videon är av rätt dålig kvalitet hoppas ni ser ändå)

har precis börjat rida Western på donnan :banana: och rider fortfarande i min hoppsadel då jag inte har råd att lägga ut ca 10,000kr på en ordentlig sadel just nu. :(

Kom gärna med kritik, MEN ge då oxå förslag på vad jag kan förbättra och hur.

Sv: Lite tips tack

Hästen ser helt ok ut så själva hästandet skall väl inte vara några problem.

Det jag ser så är att hästen kanske har lite väl mycket stöd i din hand försök rida på längre tyglar. och sen varför martingalen?

jag är väl inte världens mest erfarna westernryttare finns väl skickligare här i krokarna.

men vad jag tänker mig är att du kanske behöver träna mer på att du ger hästen en hjälp och sen skall den gå i det tills du ger en ny hjälp.

så träna på att få hästen att gå i form på långa tyglar en av dom gundläggande grejerna inom western ta kontakt med din lokala westernklubb och se om dom anordnar träningar och så det är inte sadeln som rider western så det är inget prolem

Tack .
Martingalen var för att jag skulle hoppa. :angel:

Försöker rida på långa tyglar men får träna mer =)

Har bara redet "Western" på denna dam i ca 2 månader. Har dock tränat innan på min gamla häst.

Men som sagt mer träning behövs. Ska kontakta närmaste klubb i veckan tänkte jag. :idea:

Några fler tips.

Saken är ju inte den att begreppet "långa tyglar = westernridning". Det är när man verkligen kan rida hästen i varje steg, kontrollera dess balans, form, hållning, gångarter, steg mm. som man kan rida på långa tyglar och ändå behålla hästens form och ha kontroll över allt det som jag nämnde ovan. Det är säkert olika för alla, men det är så som jag ser på saken. När man kan kontrollera hästen med hjälp av bara vikten, sätet och benen, det är då man säger att tyglarna bara är till för att korrigera.

Försök att inte rdia så mycket med händerna, utan försök att använda dina vikter och ditt säte. Det påverkar hästen mycket mer än vad du tror. Är du i balans - är hästen i balans. Och balasen sitter inte i händerna.

Hästen ser annars väldigt fin ut, muka fina steg. :)

Saken är ju inte den att begreppet "långa tyglar = westernridning". Det är när man verkligen kan rida hästen i varje steg, kontrollera dess balans, form, hållning, gångarter, steg mm. som man kan rida på långa tyglar och ändå behålla hästens form och ha kontroll över allt det som jag nämnde ovan. Det är säkert olika för alla, men det är så som jag ser på saken. När man kan kontrollera hästen med hjälp av bara vikten, sätet och benen, det är då man säger att tyglarna bara är till för att korrigera.

Försök att inte rdia så mycket med händerna, utan försök att använda dina vikter och ditt säte. Det påverkar hästen mycket mer än vad du tror. Är du i balans - är hästen i balans. Och balasen sitter inte i händerna.

Hästen ser annars väldigt fin ut, muka fina steg. :)

Det är så jag oxå uppfattat westernridningen.

Det där med händerna ska jag tänka på. Tar lite tid att omskola sig från engelsk till western. Men jag ska träna och kämpa på.
Vissa dagar behöver jag knappt hålla i tyglarna och hon går i balans ändå :banana: vissa dagar är det hopplöst.
Men det kommer väl. Hon är inte så gammal så balans och styrka kommer med tiden.

Det är nästan svårare att gå från engelskt - western än att starta från nybörjare - western. Man kommer på sig själv ibland med att göra någon gamal ovana som man fått ifrån den engelska ridningen, men det är bara att träna och träna och träna och träna! ;)

Lycka till!

Tycker ni ser ut att ha potential att bli bra...
Övning ger färdighet... Som de sagt innan, bra att rida för en tränare någon gång ibland.
Och ännu en upprepning från vad de sagt innan... :smirk:
Tänk på eftergiften till henne när hon sänker huvudet.
Men koncentrera dig inte så mkt på hennes form som på hur hon går, formen kommer nästan av sig själv när allt annat flyter på.
Ock kom ihåg... det du inte klarar av i skritt klarar du inte i trav eller galopp.... ;)
Lycka till med träningen

man ska inte stirra sig blind på långa tyglar... för att ta ett exempel så om man tittar på en dressyrtävling i tv:n och ser att hästarna kan göra pirruetter, passage, galoppombyten mm mm. så tror väldigt få att de kan göra samma sak på sig egna outbildade häst. Men däremot om någon tittar på en westerntävling och ser att hästarna rids på långa tyglar så tror de att de kan rida "western" på sin egen häst om de bara släpper ut hästen på långa tyglar... men det är samma sak med en dressyrhästs pirruett som att en westernhäst går på långa tyglar. Långa tyglar är ett resulat efter lång och hård träning när hästen kan balansera och jobba själv utan stöd i munnen, men under tiden man lär hästen har man kontakt för att tydligt kunna visa vad man vill och ger eftergift (långa tyglar) när hästen gör rätt, även om det betyder att man bara släpper efter i 2-3 steg.

Har du tränat för någon tränare under de här två måndaderna eller har du "lärt dig själv"?
Jag tycker i alla falla att det ser trevligt ut, även fast hästen är lite orolig i huvudet. Försök att tänka mer på din sits, räta upp dig, titta upp och placera benen bättre (men förstår att det kan vara lite svårt med en hoppsadel) Försök även att använda dig mer av dina ben, för att jobba hästen med.

Har du tränat för någon tränare under de här två måndaderna eller har du "lärt dig själv"?
Jag tycker i alla falla att det ser trevligt ut, även fast hästen är lite orolig i huvudet. Försök att tänka mer på din sits, räta upp dig, titta upp och placera benen bättre (men förstår att det kan vara lite svårt med en hoppsadel) Försök även att använda dig mer av dina ben, för att jobba hästen med.

Nej, jag har inte tränat för någon tränare under dessa två månader. Kommer att göra det under hösten när ekonomin tilllåter det.

Ja, orolig i huvudet är hon och väldigt känslig i sidorna, därför slår hon med huvudet och jag inte använder benen så mycke. Fats det har blevet mycke bättre. För 2-3 månader sedan kunden jag inte ta i tyglen utan att hon reste sig på bakbenen och använde jag benen då for hon i väg i världens bocksprång. Så det går framåt :banana:

okej, då tycker jag absolut att du har gjort en fint jobb med henne! :banana:
Men VÅGA jobba mer med ben, för ju mer du använder dem destå mer "van" blir hon, och finner sig mer i att du använder dem! För gör du inte de nu så kommer det säkert bli värre om du väntar...

Tack :bow:

Ja jag jobbar med det varje dag och det blir bättre men det tar sin lilla tid :angel:

Det är ju klart det tar tid, men det är ändå bäst att det får ta den tid det tar... som man brukar säga "Skynda långsamt!" ;)

KL:

det som slår mig på en gång... jag skulle vilja se dig mindre i stolsits, mer nere i sadeln, avslappnad. känns som om du inte riktigt kommer ner i sadeln i balans. Lika så - som flera sagt.. rid med mindre händer.. och från mitt sätt att se på det, rid gärna med mindre ben med eller "stabilare" ben.. förstår du hur jag menar? Stöd och stötta din häst med dina hjälper, hitta balansen, men försök vara "lugnare" i dina hjälper överlag.

Precis som inom dressyren ska ju hjälperna sakta men säkert bli osynliga, börja jobba med det redan "från början".. Ge henne en chans att hitta sig själv, och dig, i balansen. Därtill.. hon ser ut att "tjafsa" lite med händerna, försök undvika att sänka dom och försök hålla hennes huvud mera "level" ist... den låga lösa formen (precis som den höga) kommer inte förrän hon har muskler för det, rid henne "mittemellan" ett tag - och tänk hela tiden "sytråd i ställer för tyglar...

Vikten kan vara precis lika samlande och styrande som händer och ben, mkt därför jag bjäbbar på om balans och mindre ben och händer.. ^^ herre gudars.. det finns nog lika många konstiga teorier och tekniker som det finns ryttare! ;)

Oh hjälp... långt blev det.. ^^

Gillade din häst måste jag säga <3

Senast ändrad:

Tack föll för henne direkt :love::love::love:

Jag ska försöka rida mer med vikten än med ben och hand. Det är ju dit jag vill komma. Men som sagt, det tar sin lilla tid. :bow: Du har rätt i att jag inte kommer ner riktigt i sadlen. Försöker rida utan stigbyglar så ofta jag kan. Dock inte så lätt på en häst som gillar att bralla....:crazy:

Någon som har några bra övining där jag kan träna på att rida med vikterna i stället för handen och benen??

Jag läste att du tänkte rida för tränare, jätte bra. Men ett tips kan vara att rida för instruktör på redan färdig westernhäst. Det gjorde jag och det var supernyttigt och gav en stor aha-upplevelse.

Jag läste att du tänkte rida för tränare, jätte bra. Men ett tips kan vara att rida för instruktör på redan färdig westernhäst. Det gjorde jag och det var supernyttigt och gav en stor aha-upplevelse.

Ja det hade varit bra om man hade haft det alternativet. Dte finns docjk inte för mig. Känner ingen med Westernhäst :( alla håller på med hoppning eller dressyr. så jag får träna med min egen madam

Ja det hade varit bra om man hade haft det alternativet. Dte finns docjk inte för mig. Känner ingen med Westernhäst :( alla håller på med hoppning eller dressyr. så jag får träna med min egen madam

Men du kan ju ta kontakt med en tränare och fråga om lektion på någon av dennes hästar... det finns bra många westerntränare i Skåne...

Jo, Men jag tänkte träna för Rick Lemay och han tar bara emot ryttare med egen häst.

Jag tror det kommer gå bra ändå för då lär vi oss tillsammans :banana:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 142
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka