Lite tips på program.

lis

Trådstartare
Ska rida special dressyr hos min klubb och där får vi välja om vi vill rida ett befintligt program eller hitta på ett eget som varar i 5minuter.Jag vill gärna ha lite tips på vad jag ska ha med i programmet.Dom bedömmer framåtbjudning,lösgjordhet och ryttarens sits & hållning.Jag tänkte kanske ha med framdelsvändning och skänkelvikning och ryggning.Vi ligger på l:b nivå ungefär.Är det någon vänlig själ som har ett färdigt eget program som jag kan få ta del av eller bara bra tips på vad jag ska ha mer ska ha med och vilken ordning jag ska rida det. Tack på förhand!

Sv: Lite tips på program.

ta dom vanliga LB programmen och knåpa ihop lite som du själv tycker!

finns ens framdelsvändning,skänkelvikning och ryggning i LB?

ta dom vanliga LB programmen och knåpa ihop lite som du själv tycker!

finns ens framdelsvändning,skänkelvikning och ryggning i LB?

Nej det gör det inte,tror jag:crazy: Det är därför jag tänkte lägga in det på en lämplig plats i programmet:)

Skänkelvikning i skritt förekommer i lätt B3..!:idea:
Knåpa ihop lite saker som din häst gör extra bra och försök göra så att det flyter! Ett tips är ju att göra samma sak i båda varven men kanske inte lika enformigt som i lätt B1:smirk: Även om jag gillar det programmet så finns det ju roligare program att titta på!:bump:
Lycka till!:banana:

så de tog bort skänkelvikningen då lr? Skönt i såfall för den var mest ivägen:angel:

Ska rida special dressyr hos min klubb och där får vi välja om vi vill rida ett befintligt program eller hitta på ett eget som varar i 5minuter.Jag vill gärna ha lite tips på vad jag ska ha med i programmet.Dom bedömmer framåtbjudning,lösgjordhet och ryttarens sits & hållning.Jag tänkte kanske ha med framdelsvändning och skänkelvikning och ryggning.Vi ligger på l:b nivå ungefär.Är det någon vänlig själ som har ett färdigt eget program som jag kan få ta del av eller bara bra tips på vad jag ska ha mer ska ha med och vilken ordning jag ska rida det. Tack på förhand!

Du ska såklart passa på och lägga programmet till din och hästens fördel! ;) Kan ni rida snygga volter så impar ni lite extra genom små och lite fler volter, gör ni INTE det så myglar ni bort några istället! ;)
Kan ni göra snygga längningar lägger ni in lite extra av den varan och på den plats ni har lättast för det (om den t ex har lättare på långsidan än på diagonalen eller tvärtom). Kan hästen göra snygga galoppfattningar gör ni fattningar från skritt, fattar den bättre från trav så gör ni det.
Och så vidare :p
Testa rid lite bara på måfå och känn efter i vilken ordning det känns bäst. Vissa hästar blir ju t ex överpeppade eller jättesega efter galoppen, då kan det vara bra att lägga så lite trav och skritt som möjligt efter galoppen och inte avsluta med snäva svängar.. Försök framhäva hästens positiva sidor och mörklägga de lite sämre! ;)

Lycka till! :)

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Dressyr Behöver lite hjälp här. Får se om jag lyckas skriva så att ni förstår mina funderingar:o. Jag har lärt mig att unghästar, och hästar...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 103
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård