Lite tips på övningar för häst med travstam?

L

L0ppan

Hej!

Jag rider en häst med travstam just nu och skulle gärna vilja ha lite tips på mjukgörande övningar mm!. Hon är lite stel ibland, och blir lite travig. Skulle också vilja ha tips på hur man får henne att bli bättre i galoppen, hon är jättefin i vänster galopp pch fattar den rätt snabbt men i höger vill hon hellre trava upp till det, tips på hur man förbättrar det?

Tack!:)

Sv: Lite tips på övningar för häst med travstam?

Hej!

Jag rider en häst med travstam just nu och skulle gärna vilja ha lite tips på mjukgörande övningar mm!. Hon är lite stel ibland, och blir lite travig. Skulle också vilja ha tips på hur man får henne att bli bättre i galoppen, hon är jättefin i vänster galopp pch fattar den rätt snabbt men i höger vill hon hellre trava upp till det, tips på hur man förbättrar det?

Tack!:)

Min travare han hade jättesvårt för höger galopp när han kom, men efter bara några träningar med galoppfattningar så blev den mkt bättre, och nu sitter den nästan likabra som vänstergaloppen. Så det är väl bara att träna på, du kanske redan gör såhär, men att träna att fatta galoppen just i ett hörn är ju ett kanontips tkr jag. :)

Jag skulle jobba mycket volter. Stora volter som låångsamt minskas till mindre och mindre volter med bibehållen ställning och böjning i kroppen. Rida volter med hästen rakställd så du får jobba med skänkeln för att flytta henne runt volten. Serpentiner över hela ridbanan, rida mycket ridvägar (snett igenom, rätt upp, vända halvt igenom osv). Sådana övningar har fått åtminstone mina varmblod att slappna av i kroppen och mjukna. Även att rida rätt upp och sen rida skänkelvikning ut till fyrkantsspåret har fungerat bra.

Galoppfattningar har jag ofta tränat på stora volter... har fungerat hyfsat tycker jag ;) Eller fatta galopp i hörnen, galoppera en långsida, sakta av, fatta ny galopp i nästa hörn, osv.

Senast ändrad av en moderator:

tack! ska prova det genast =P

Tack =).. känner att min travare är exakt likadan så det känns bra att du har lyckats! Ska jobba på det.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 763
Senast: Askur2017
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar