Lite svullet öga

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej när jag kom till hästen idag såg jag att hon var lite svullen på ena ögat. Alltså man såg lite rosa (annars svart) och det hade runnit en del. Hennes ögon brukar rinna emellanåt. Det konstiga var att när jag tog in henne för att kolla så försvann nästan hela svullnaden. Tog ut henne och tänkte inte på det mer. Då blev det lite mer rosa igen. Sen tog jag in henne och det mesta försvann och när jag satte på flyveilen och vi gick ut till hagen syntes inte svullnaden längre. Vad kan det vara? Ögoninfektion? Borde jag ringa veterinären imorgon om det inte har försvunnit? Tacksam för svar

Hej när jag kom till hästen idag såg jag att hon var lite svullen på ena ögat. Alltså man såg lite rosa (annars svart) och det hade runnit en del. Hennes ögon brukar rinna emellanåt. Det konstiga var att när jag tog in henne för att kolla så försvann nästan hela svullnaden. Tog ut henne och tänkte inte på det mer. Då blev det lite mer rosa igen. Sen tog jag in henne och det mesta försvann och när jag satte på flyveilen och vi gick ut till hagen syntes inte svullnaden längre. Vad kan det vara? Ögoninfektion? Borde jag ringa veterinären imorgon om det inte har försvunnit? Tacksam för svar
Om ögat börjar svälla igen eller att det blir kleggigt eller ser ut som var så ring veterinären. Annars kan man spola ur med natriumklorid och ta på en flughuva ( heltäckande) om det beror på att flugor sprungit och irriterat i ögat och dragit in smuts

Om det börjar rinna när hästen är ute i solen = ljuskänslig, så kan det tyda på en skada på hornhinnan. Ring veterinären och hör efter tycker jag.

@skuggi Ska ta ut veterinären och vaccinera och kolla tänderna om någon vecka. Tror du att det går att vänta eller ska jag ta ut veterinären nu?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009
Katthälsa Hej, såg igår hur våran ena katt gick lite haltande men knappt som man märkte det. Han är gammal så morsan tänkte att det bara var att...
Svar
9
· Visningar
2 127
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka