Lite spinn på tråden om ensam valp..

Grana

Trådstartare
Hade lite funderingar i går. På en del djurarter kan man göra sk flusching några veckor före och i samband med parning, och detta med gott resultat.
Jag har ingen aning om detta har testats med hundar.
Men, min tik nu som har en kull med valpar. Har alltid varit liten i maten. Hon äter egentligen bra, men inte mycket. Sen kan de iofs bero lite på hur mycket hon fått göra under dagen.
Men jag hade gärna sett att hon åt lite mer.
Hennes kull består av 3 valpar, vilket egentligen är en liten kull i hennes ras. När jag hade labbekullen så blev det 10 valpar, och hade då en matglad mamma.

Ni som har fått få valpar i era kullar. Har ni tikar som äter bra och mer där till, eller är det tikar som kanske är små i maten?

Fick denna fundering i går, om det faktiskt kanske skulle fungera med flusching på hundar?! Fast är ju svårt om de inte vill äta, men med tex grisar går det ju bra ;) (fast vi gör inte flusching på våra grisar)

Flusching = Att man ger djur extra med mat en tid före parning och i samband med parning, för att få en större kull. Ger också bättre födelsevikt på djuren.

Sv: Lite spinn på tråden om ensam valp..

Hade lite funderingar i går. På en del djurarter kan man göra sk flusching några veckor före och i samband med parning, och detta med gott resultat.
Jag har ingen aning om detta har testats med hundar.
Men, min tik nu som har en kull med valpar. Har alltid varit liten i maten. Hon äter egentligen bra, men inte mycket. Sen kan de iofs bero lite på hur mycket hon fått göra under dagen.
Men jag hade gärna sett att hon åt lite mer.
Hennes kull består av 3 valpar, vilket egentligen är en liten kull i hennes ras. När jag hade labbekullen så blev det 10 valpar, och hade då en matglad mamma.

Ni som har fått få valpar i era kullar. Har ni tikar som äter bra och mer där till, eller är det tikar som kanske är små i maten?

Fick denna fundering i går, om det faktiskt kanske skulle fungera med flusching på hundar?! Fast är ju svårt om de inte vill äta, men med tex grisar går det ju bra ;) (fast vi gör inte flusching på våra grisar)

Flusching = Att man ger djur extra med mat en tid före parning och i samband med parning, för att få en större kull. Ger också bättre födelsevikt på djuren.

Min tik äter allt man bjuder henne (och gärna en extra portion). Förra kullen fick hon 8 valpar och denna gång 1. Skillnaden var att hon parades sent i detta löp. Hade hon inte känt hanen hade hon nog inte ställt upp så länge som hon gjorde.

Ja, sånt spelar ju in så klart. Så där har du ju förklaringen varför det bara blev en valp.

Men vore intressant att höra hur de som fått få valpar, hur deras tikar är i maten :)
Jag bara spånar lite nu, och har ingen aning om, om detta skulle fungera på hundar.
Min tik blev parad på rätt dag/ar. Hon bodde hos hanen och de hade chans att göra det när de ville.

Jag har sedan -92 haft valpar på fyra tikar, alla väldigt matglada golden;) Antalet valpar på födda kullar har varit: 6, 7, 5, 8, 5, 4 och 5 - dvs mestadels (för rasen) ganska små kullar. Har alltså inte haft någon tik som ätit dåligt och fått små kullar pga det.

Mina tikar är rätt matglada allihopa, men om vi nu snackar flushing så har det ju inte direkt med mängden mat de äter att göra utan med att man ökar näringsvärdet i det djuren äter..

Ja, så skulle jag ha formulerat mig :) Men har de ett tex högfoder, så ökas ju också näringsvärdet.

Inte om de äter högenergifoder på fri tillgång (som mina gör) hela tiden :p

För att flushingeffekten ska uppnås ska man ju börja ge mer energirikt foder ca 3 veckor innan beräknat löp.
Om man nu omvandlar det rakt av från får, vilket jag är tveksam till att man kan, men för enkelhetens skull just nu så ;)

Problemet blir ju då att det är ju nästintill en omöjlighet att veta exakt när tiken ska löpa.

Min jämttik skulle egentligen ha löpt redan, men har än inte börjat så någon flushing där hade blivit långvarig utfodring med extra energirik mat..

Och samtidigt kan man ju tycka att Cassandra borde fått mer än en enda valp, då hon också går på högenergifoder med fri tillgång..

Så riktigt hur det rent praktiskt ska gå till att flusha hundar vet jag inte. Har iofs inte kollat upp ämnet så noga heller :o

Man kanske ska göra det och se vad som finns nertecknat i ämnet..

Ja, där sa du ju något jag inte tänkt på. Och även detta med löpet, det vet man ju aldrig.
Vi som har grisar kan ju nästan veta precis på dagen när de ska bli brunstiga, så där går det ju bra med flusching om man skulle vilja.

Så det är nog inget som skulle fungera så bra på hundar när jag tänker efter :)

Om ni vill kan jag höra med min reproduktionslärare om hon vet något om det, vi har hund- och kattföreläsning på måndag så då kan jag fråga :)

Funkar gör det säkerligen, om det är det ingen större tvekan. Problemet är ju att veta när man ska börja flusha..

Jag vet att min lärare på gymnasiet (uppfödare och utställningsdomare) hade testad det med någon/några tikar, det man vill ha ut av en flushing gick bra men det var något, som jag givetvis inte kommer ihåg, som var negativt.

Problemet är ju som sagt att det är i det närmaste omöjligt att veta när man ska börja flusha en hund.
Får är ju lätta, grisar likaså :D

Jo det är ju sant, men jag gissar att man undersökt det experimentiellt där man t.ex. mha. hormonmätningar vetat exakt när man ska börja flusha. Fast det beror ju på vad de menar med att det skulle vara ineffektivt; pga. att det inte går att förutse löpet såpass exakt, eller för att mekanismen inte är densamma på hund, eller för att det helt enkelt inte gjorts studier på hundar (vilket jag iofs tror att det gjorts).

Nu har jag frågat...

Flushing verkar fungera på alla arter, under förutsättning att de är underviktiga när man startar flushingen. T.ex. har flushing på får bäst effekt om de gått på magert bete. Så teorietiskt sett fungerar det på hundar, om de fodrats restriktivt innan. Men så var det ju det där med den praktiska biten då... :angel:

Det frågade jag aldrig om, var mitt uppe i ett ko-kejsarsnitt när jag kom på att jag skulle fråga så vi gick inte in i någon djupare diskussion ;) Och dessutom är ju svaret rätt självskrivet.

För många år sedan, tror det var så länge sedan som 80-talet så var det pupolärt inom visa uppfödar kretsar att ge tiken en E-vitamin spruta de första löp dagarna.
Svårt att veta om det gjorde någon nytta, men flera påstod på det bestämdaste att de fick fler valpar.
Vet inte om det fortfarande finns de som gör det.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
772
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V