Lite skit rensar magen....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lite skit rensar magen....

Jag förstår att man inte vill utsätta en liten bebis för RS, men enligt min BVC-sköterska är det farliga med RS för väldigt väldigt små bebisar (:heart mån). Så riskerna för en 10-månaders är inte alls så farliga vad jag förstått. Men sen tycker jag att det är upp till varje förälder.
 
Sv: Lite skit rensar magen....

emci skrev:
Hon var allmänt otrevlig och sa att hennes syster minsann inte var så där larvig och fjantig som jag var och att hon aldrig någonsin skulle bli sådan dölöjlig som jag var! Ni är en konstig familj, nojjiga mm, sa hon!
Kanske därför systerns barn fått RS...

Gör som du tycker känns rätt, jag kulle helelr inte utsätta mitt barn för RS smitta i onödan, nu är han bara 3 månader men kan förstå dig också.
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Jag klippte ut lite info ang. rs från vårdguiden

RS-virus
Hos små barn börjar sjukdomen som en vanlig förkylning. Den svåraste perioden kommer efter två till tre dagar med ansträngd hosta. Spädbarn bör vårdas på sjukhus medan du kan vårda större barn hemma.


RS-viruset drabbar alla åldersgrupper. Spädbarn och riktigt gamla riskerar att få lunginflammation som kräver sjukhusvård. Övriga, inklusive äldre syskon, får dock oftast bara en lindrig snuva.

RS-virus smittar via all fysisk kontakt och genom droppsmitta via hostningar och nysningar.

Viruset är mycket smittsamt och förekommer vanligen vintertid och under tidig vår. Ungefär vartannat år inträffar något fler fall. När RS-säsongen börjar ovanligt tidigt brukar det innebära att det blir många fall.

Symtom
Hos små barn börjar sjukdomen som en vanlig förkylning med nysningar och rinnande näsa. Febern stiger upp till 39 grader. Sedan kommer den typiska hostan som kan påverka andningen.

Sjukdomsförloppet är snabbt och kan utvecklas inom ett par timmar. Den svåraste perioden kommer efter två till tre dagar, när det lilla barnet kan bli mycket påverkat av hostan. Andningen kan bli ansträngd, väsande, pipande och smärtsam.

Rosslande snabb andning, blekhet och att barnet blir blått kring munnen och under naglarna kan vara tecken på att sjukdomen har blivit allvarlig. Spädbarn kan ha svårt att amma, eftersom de har svårt att andas och är täppta i näsan.

Hög feber under flera dagar i kombination med övriga sjukdomssymtom kan göra att barnet blir uttorkat. Symtom på uttorkning är slöhet, insjunkna ögon och att huden blir mindre spänstig.

Sjukdomen brukar gå över på en vecka, men många barn kan hosta under en lång tid därefter.

Vissa barn som varit så sjuka att de behövt vårdas på sjukhus för RS-virus kan få nya andningsbesvär i samband med förkylningar under två till tre år efter infektionen.

Undersökning
Det går att ta reda på om barnet har RS-virus genom att läkaren tar prover av slemmet i näsan som sedan odlas.

Behandling
Barn som är under sex månader blir ofta inlagda på sjukhus om de får RS-virus. Särskilt om barnet har andningsbesvär och svårt att äta, dricka och sova behöver det få syrgas och vätsketillägg. Äldre barn kan oftast vistas hemma under sjukdomen. Eftersom sjukdomen orsakas av ett virus har antibiotika ingen effekt.

Enligt min bvctant drabbas barnen under 1 år hårdast (ju yngre desto sämre motståndskraft).
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Så otroligt ignorant kompis! Just rs är ju något man verkligen vill undvika, undrar hur många andra spädisar hon och hennes syster hunnit smitta?!

Mina barn har sovit sina dagslurar ute ända sedan vi kom hem från neo, jag har en köldgräns på ca -15.
Självklart blir barnen mer härdade när man har djur i familjen, även om man har det fräscht hemma blir det ofrånkomligt att de kommer i kontakt med djurhår etc. Jag tror dock att det är stärkande för immunförsvaret så det är inget jag oroar mig över. Däremot tror jag Saga hann pilla i sig en kattpellets idag så jag får väl lista det under "smakisar" :o
Jag besökte inte förkylda personer när barnen var under halvåret, det kändes onödigt att utsätta dem, det är ju inga problem att skjuta besöket några dagar. Jag tar själv hänsyn mot andra och skulle aldrig gå på babysång, öppna förskolan etc med förkylda barn.
Mina små har haft två små förkylningar, båda beroende på att de blivit nysta i ansiktet av barn på babysången. Då jag dessutom får vaknätter x 2 (smittas den ena smittas den andra inom en dag eller två) blir jag lagom glad....
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Skönt att höra att fler resonerar som jag!:)
Min kompis systerbarn är nu 8 månader och var väl 7 månader när hon fick sjukdommen!
Känns skönt att jag tog alla försiktighetsåtgärder jag kunde, nackdelen är väl att man fick utstå en del skäll och gliringar men det kan jag stå ut med. Huvudsaken är min son är frisk och kry!

När ni är ute med era barn i kallt väder, smörjer ni in dem med nåt i ansiktet då. Jag är ju ute och går med barnvagnen i princip alla väder! Är ibland rädd att han ska få köldskador i ansiktet.
Nån som har nåt tips hur man kan ungå det förrutom då att stanna inne! Är dock inte ute när det är lägre än 10-15 minus!
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Man ska INTE smörja ansikten om det är kallt. De flesta salvor innehåller vatten, vilket då fryser och kan ge frostskador. Inte heller bör man bada bebisen på morgonen om de ska vara ute och det är kallt (av samma anledning).

Möjligtvis kan man ha på babyolja?!
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Jag tycker du ska undvika salva, det förvärrar risken för köldskador. När det är riktigt kallt drar jag ner mössan så långt det går och drar upp en mjuk babyfilt så att det bara är lite av näsan och lite ögon som sticker fram. Det har fungerat bra. Det finns annars babyhuvor som täcker stora delar av ansiktet, man drar den över babyns ansikte och sätter sedan mössa ovanpå.
 
Sv: Lite skit rensar magen....

Min dotter hade RS när hon var 10 månader.
Hon var riktigt rejält dålig och vi låg inne 4 dygn med henne.
Hon fick skedmatas varje timme och det övervägdes sondmatning på henne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp