lite rädd,islänning kanske?

Sv: lite rädd,islänning kanske?

Islandshästarna idag avlas väldigt mycket på tävling och gångarter enligt min uppfattning. Rasen går mot ädlare, "långbentare", mer känsliga och explosiva individer. Kort sagt inte den typ av häst ts letar efter.

Hallå där, var har du den statistiken ifrån? Det finns idag närmare 30 000 st registrerade islandshästar i Sverige. Jag skulle vilja hävda att en stor majoritet av dessa inte stämmer med din beskrivning.
En riktig "Gaedinga" är en häst som presterar på tävlingsbanan på helgen och barnen rider i veckorna ;)

Rolle
IpL

Alltså det här är ju inte rasbetingat, att hitta en häst som man känner sig trygg med har ju inte med rasen att göra. Jag har fn två hästar hemma, den ena kan jag sätta ett spädbarn på och den andra kräver en ryttare som talar om vad den vill ha gjort alltså ingen häst som man få fega för då tar han över.

Det du söker av en islandshäst, genererar ofta ett högre pris. Dvs en lugn och trygg häst med gångarter på plats kostar oftast mera pengar, om det är så att du är genuint intresserad av rasen så ska du absolut köpa en islandshäst men söker du en lugnare häst så finns den att finna även med andra raser som ev kan passa dina intressen bättre. Det är samma med islänningar som med övriga raser, de finns av alla typer och det är ingen slump att den kallas den nordiska tubon eller det nordiska fullblodet.

Knapplån

Kanske återupprepning men - Är det enbart en "lugn och säker" häst som kan gå lätta klasser du söker så strunta i ras. Det blir bara dyrt och minskar dessutom utbudet. Lätt klass kan ALLA (friska och någorlunda vältränade) hästar gå, oavsett ras.

Titta på kallblod, kallblodskorsningar, ponnykorsningar, och liknande. Kanske ska någon ridskolehäst pensioneras från någon av ridklubbarna i din närhet? Det finns massor av snälla och stencoola halvblod, eller ridtravare, för att inte tala om alla "förvuxna ponnyer-raser" som haflinger/fjording/cob/connemara etc. Min gamla ridklubb hade en fd galoppör som lektionshäst, den hade sprungit in en del pengar innan den blev ridskolehäst - men funkade fint på lektion även för mindre barn. Så det finns till och med "hispiga fullblod" som är duktiga på att ta hand om osäkra ryttare :).

Förutom att det handlar om individen så måste man tänka på miljön hästen befinner sig i. Vill man ha en lugn och säker häst och fastnar för en ridskole/turridningshäst så blir deras miljö/arbetsbörda radiklat förändrad när den blir "enmans/familje häst" det behöver inte vara till det negativa, men en häst som lugnt och stillsamt knatar på i ledet kanske blir hispig om den rids för mycket ensam, överaktiv om den inte får arbeta nog eller pignar till om den trivs bättre, en hel del tur/ridskole hästar kanske inte stortrivs med sitt jobb.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 495
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 463
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka