Lite råd..

M

monik

Hej, har nyligen blivit med häst, är fodervärd till ett halvblossto på 24år, hon rids inte varje dag utan ca 4ggr/v.Hon går ute fortfarande men betet har tunnat ut nu, så vi fodrar med hö som dom får i hagen morgon o kväll.
Tänkte stalla in dom i slutet av september, ska jag då börja ge krossat korn, vilket ägarna gjort på vintern lr ska jag börja ge henne det nu lite försiktigt, vilken mängd skulle vara lämplig?rena djungeln detta med mat, vi hämtade hö igår, så ska lämna in analysen imorgon, så har ingen kvot nu.

Sv: Lite råd..

Kan tänka mig att du kan behöva lägga till lite redan nu. Börja med några dl för att vänja in och öka successivt. Kanske ett kg? omöjligt att veta hur mycket som behövs när man inte vet vad gräset och höet innehåller, men titta på hur hästen är i hullet, minkas den i vikt kan man behöva lägga till både mer hö ock kraftfoder.

Ok, då börjar jag nu försiktigt med 4dl uppdelat på två givor, hur fort kan jag lägga på mer?

Om hästen inte är känslig för foderbyten kan man öka ganska fort. Du kan nog vara upp på ett kilo på en 4-5 dagar. Det är inte jättemycket för en stor häst. Du kan behöva ge mer. Hur ser hästens hull ut nu? Inte bara om hästen har stor mage, utan musklerna, och hur mycket fett är det på hästens sidor över revben och liknande? Hästar kan tappa fort, så man måste börja fodra innan de redan tappat för mycket.

Ok, tack för råden.Ja hon ser likadan ut som när hon kom revbena syns inte,ganska bra musklad, även im jag kan tycka hon är toppig där bak om du förstår vad jag menar.Våran andra häst motar bort henne från höet, men vi har gjort så att vi lägger sex högar så han inte kan vakta, omöjlig herre..

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 104
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har googlat men inte hittat svar på min fråga så tänkte höra med er här inne :) Det är nämligen så att min foderhäst fick ett mycket...
2
Svar
27
· Visningar
2 546
Senast: LuckyMe
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 302
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI