Foder efter fånganfall

Hästar har sällan förhöjt blodsocker om man bortser från en kort period när de äter socker- och/eller stärkelserikt foder. Hästar har inget problem med att producera insulin som hjälper till att föra in sockret (glukos) i cellerna (muskel- och leverceller). Efter en måltid sjunker blodsockret till normal nivå igen.



Ja, kombinationen övervikt, brist på motion och sockerrikt foder placerar insulinresistenta hästar (som hon med stor sannolikhet är) i riskzonen. Det är dock inte blodsockret som är högt utan insulinhalten. Den höga insulinhalten gör att blodkärlen drar ihop sig och blodcirkulationen i hoven försämras. Detta är första stadiet i laminitis. Pulsen ökar i detta skede i ett försök att öka blodcirkulationen. Skador i lamellranden uppkommer i detta stadie. Dessa skador gör att immunförsvaret mobiliseras. Immunförsvaret orsakar inflammation som är en nödvändig del i läkningsprocessen. Problemet är att immunförsvaret överreagerar. I detta skede vidgas blodkärlen igen och vita blodkroppar och inflammatoriska cytokiner strömmar till det skadade området. Detta ger upphov till värme och smärta.



Vilket analysföretag har gjort analysen?
Okej då hänger jag med :)

Kan kolla det lite senare, minns inte just nu vad företaget heter.


Men att kolla detta görs genom ett helt vanligt blodprov? Eller behövs det göras något mer? För att kolla om hon är insulinresistent alltså :)
 
Nu har jag pratat med vet. angående fodret. Vid pågående fånganfall kan man ge utan problem halm för att hästen ska hållas sysselsatt. Inga som helst problem med det :)

När anfallet är över och hästen är friskförklarad så kan man öka på fodermängden men långsamt. Alltså får man inte ge 5 kg extra på en gång utan ta det i etapper. Ger man allt extra på en gång kan fången komma tillbaka.

Vi ska fortsätta med buttan så hon får det i 10 dagar även om symptomen försvinner. Därefter ska jag kontakta vet igen för eventuell fortsatt behandling, röntgen osv.

Nu hoppas jag att allt går åt rätt håll :)
 
Nu har jag pratat med vet. angående fodret. Vid pågående fånganfall kan man ge utan problem halm för att hästen ska hållas sysselsatt. Inga som helst problem med det :)

När anfallet är över och hästen är friskförklarad så kan man öka på fodermängden men långsamt. Alltså får man inte ge 5 kg extra på en gång utan ta det i etapper. Ger man allt extra på en gång kan fången komma tillbaka.

Vi ska fortsätta med buttan så hon får det i 10 dagar även om symptomen försvinner. Därefter ska jag kontakta vet igen för eventuell fortsatt behandling, röntgen osv.

Nu hoppas jag att allt går åt rätt håll :)

Man skall lyssna på vet och inte främlingar på nätet!

Den här främlingen på nätet säger att du skall kontakta annan vet då den nuvarande ej är vidareutbildad i aktuell fråga
sen början på 90-talet.
 
Man skall lyssna på vet och inte främlingar på nätet!

Den här främlingen på nätet säger att du skall kontakta annan vet då den nuvarande ej är vidareutbildad i aktuell fråga
sen början på 90-talet.
Den där främlingen kan omöjligt säga att veterinärerna jag pratat med inte har uppdaterats nyligen inom ämnet eftersom att den där främlingen inte vet vilka veterinärerna är.
Den där främlingen kan berätta om sina egna erfarenheter och huruvida denne skulle fatta besluten och inte komma med påståenden som denne inte vet är sant.


Jag går på vad jag fått lära mig genom min utbildning, vad veterinärerna säger och vad som låter rimligt. Jag går mycket på vad magkänslan säger och hittills har den aldrig svikit mig. Hade inte magkänsla sagt till i tid hade detta kunnat gå riktigt utför snabbt.

Jag pratade med 3 stycken veterinärer idag och 2 sköterskor så jag känner mig ganska trygg i mina beslut jag nu fattat.

Jag lyssnar på andras erfarenheter oavsett utbildning eller ej och bedömer efter det om jag litar på det som sagts eller inte. Man ska ta allt med en nypa salt och lita på magkänsla! :)


Hon får ca 6 kg hö som vattnas några timmar innan fodring samt ca 3 kg halm att tugga på plus den lilla mängd kraft för att medicinen ska slinka ner. Är en vältröskad halm om det nu måste komma fram.

Hon står på ca 20 cm tjock spånbädd med halmen strödd över som hon kan pilla med. Höet fodras i småmaskigt hönät för att ättiden ska förlängas.


Allt går lite fram och tillbaka. Nu är höger fram helt symptomfri medan båda bak är varma i hovarna och vänster fram varm i hov och kota. Fortfarande feberfri samt ingen puls i något ben. Reagerar fortfarande inte av visitertången. Kan stå på tre ben utan problem. Inga som helst problem att vända sig om. Hon står utan problem o vilar på ett bakben. Hon står inte i någon fångställning och trycker inte ner tårna i bädden. Vet inte hur hon rör sig då hon fortfarande får stå i liten ruta tills symptomen är borta.

Jag kan inte göra något bättre för henne. Jo kanske dra ner på höet o höja halmen, men det känns inte som en bra idé just nu. Även sjuk häst behöver näring ju.
 
Råden du får är förlegade, vilket inte är konstigt om man inte har det som intresse,
Min top-notch veterinär på stor klinik som är outstandning på höga hältor, rygg och annat obskyrt,
skriver fortfarande slentrianmässigt ut butta till fånghästar samt förespråkar svält vid anfallet och
halm/fjolårshö i eftervården. Protein är djävulens påfund.

Min veterinär som är mer intresserad, och kan fruktansvärt mycket, om allt metabolt, kanske inte är
bäst på diffusa rörelsestörningar.

På samma sätt som du i humanvården får svar beroende på vilket ämne som intresserar läkaren i sig.

Alla kan inte veta allt om allting, därav är veterinärer kanonbra på det som intresserar dom och har grundläggande
kunskap om resten. Och då kanske en uppdatering faller bort.

Jag åker till olika veterinärer beronde på vad saken gäller, och det är varke fult eller fel.
Man åker dit kunskapen finns.
 
Råden du får är förlegade, vilket inte är konstigt om man inte har det som intresse,
Min top-notch veterinär på stor klinik som är outstandning på höga hältor, rygg och annat obskyrt,
skriver fortfarande slentrianmässigt ut butta till fånghästar samt förespråkar svält vid anfallet och
halm/fjolårshö i eftervården. Protein är djävulens påfund.

Min veterinär som är mer intresserad, och kan fruktansvärt mycket, om allt metabolt, kanske inte är
bäst på diffusa rörelsestörningar.

På samma sätt som du i humanvården får svar beroende på vilket ämne som intresserar läkaren i sig.

Alla kan inte veta allt om allting, därav är veterinärer kanonbra på det som intresserar dom och har grundläggande
kunskap om resten. Och då kanske en uppdatering faller bort.

Jag åker till olika veterinärer beronde på vad saken gäller, och det är varke fult eller fel.
Man åker dit kunskapen finns.
Skulle du kunna skicka PM (om man inte får skriva ut det här då) på namn på den veterinär du tycker är bäst när det handlar om just fång? :)

Protein vet jag inte är farligt för fånghästar :)
 
Att hästar med laminitis inte ska ges salt är bara skrock. Får hästen inte sitt saltbehov täckt så kommer den att dricka mindre och bli dehydrerad.

Det är inte fel att dra ner på maten då minskar blodsockret vilket kan öka insulinkänsligheten eller åtminstone inte fortsätta att minska den så att hästen blir ännu mer insulinresistent.

Tanken med att ta bort saltsten från en häst med akut fånganfall är vad jag har förstått att minska risken för att den dricker mkt och därmed blir tyngre vilket ökar belastningen på hovarna.
 
Tanken med att ta bort saltsten från en häst med akut fånganfall är vad jag har förstått att minska risken för att den dricker mkt och därmed blir tyngre vilket ökar belastningen på hovarna.
Vad jag läst mig till så binder saltet vattnet i kroppen och det att det då blir lättare att benen/hovarna blir svullet och att hästen blir då blir tyngre.

Jag har inte den blekaste aning om något är sant (vet dock att salt binder vatten men hur bra/dåligt det är får någon annan svara för) men jag vågar inte chansa med en saltsten hos henne nu pga att hon äter upp den alldeles för snabbt. Hon älskar att tugga på saker över lag :p

Hon dricker mer än hon egentligen behöver så jag är inte rädd att hon ska bli uttorkad :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Aifos
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 394
Senast: Masse
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 850
Foder & Strö Jag har 2 stycken varmblodsvalacker som just nu går på 2 kg granngårdens musli var om dagen.. Har tänkt att jag ska börja blanda lite...
2
Svar
21
· Visningar
1 407
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp