lite råd hitåt..

B

BeastieBabe

höet utan analys (fyyy)

men så har jag räknat på enbart kraftfodret och nu är det
0,3 kg lucern
0,1 kg vetekli
0,1 kg miner grön
½ mått kalk

men fosforhalten blir för låg, det fattas ca 5 gram (wow hela världen går under :smirk: )

men vad skulle ni ha gjort? bytt ut ½ mått kalk till 1 mått dikalciumfosfat eller bytt ut miner grön till miner vit?

miner är nästan slut och kalk finns det 13-14 kg av.. så det kännes juh bäst just nu att köpa miner vit än att sluta med kalken..

vad skulle ni ha gjort?

Sv: lite råd hitåt..

Räkna med att grovfodret innehåller den saknade mängden P?
Vilket det mycket troligt gör...

Och det finns ju inget som säger att balansen mellan Ca och P stämmer alls när grovfodret läggs till. Att bara räkna på Kraft- och mineralfodret, som ju är det minsta hästen äter av är egentligen ganska meningslöst. ;)

BeastieBabe skrev:
höet utan analys (fyyy)

men så har jag räknat på enbart kraftfodret och nu är det
0,3 kg lucern
0,1 kg vetekli
0,1 kg miner grön
½ mått kalk

men fosforhalten blir för låg, det fattas ca 5 gram (wow hela världen går under :smirk: )

men vad skulle ni ha gjort? bytt ut ½ mått kalk till 1 mått dikalciumfosfat eller bytt ut miner grön till miner vit?

miner är nästan slut och kalk finns det 13-14 kg av.. så det kännes juh bäst just nu att köpa miner vit än att sluta med kalken..

vad skulle ni ha gjort?

Analys vad menar du med det höet?

räknar jag med ett normalhö med normala mineralvärden så fattas det ändå fosfor..

Men om ditt hö skulle råka innehålla mer P än normalhöet? Då har du ju ändå inte någon balans. Eller om det innehåller mindre? Då kan du pyssla och pyssla med kraftfodret, men i verkligheten har du ingen balans eller fyllda behov ändå. Eller överskott...

Utan analys är det liksom ingen mening med att jaga gram.

jaha, precis som man gör med bete som är precis som höet i normala fall.. helt urlakat med mineraler..

har man inte höanalys så ser man iallafall till att kraftfodret är i balans med sig själv..

så som du säger så skulle du själv säkert ge 300 g vetekli (som innehåller MÄNGDER av P) och säga "höet KAN innehålla jättelite P och mycket Ca, så är det en väl balanserad foderstat"..
:rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·
Foder & Strö HUr skulle ni gjort? Situationen är följande: Snart tvåårigt varmblodstravarsto som inte ska gå på banan utan bli ridhäst direkt...
2
Svar
34
· Visningar
1 764
Senast: Mysaan
·
E
Foder & Strö Hej! När jag gav min häst kvällsfodret idag (hon får både kraftfoder och hö sista måltiden på dygnet) så ville hon inte alls ha...
Svar
11
· Visningar
983
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur