Lite råd från er distansfolk...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Jag tränar lite distans med min häst och tycker det är skitkul. Har innan haft en Torsion till honom, nu har jag en vanlig hopp och dressyrsadel istället pga att min häst blev för bred för min Torsion, som jag först skulle sälja, men nu börjar jag tänka om...
Min Torsion har jag tidigare aldrig haft problem med, och även om jag inte har ridit en 5 milstur i min dressyrsadel än (hoppsadeln är inte så bekväm efter 4 timmar iaf...) så kan jag inte tänka mig att någon sadel är bekvämare än min bomlösa för så långa ritter.
Och iom att jag fick sadeln som "present" så förlorar jag inget på att behålla den heller... Och jag har bara fått "skambud" på den, så det känns inte heller lönt att sälja den för några tusenlappar, för ifall jag ångrar mig kostar den ju rätt mycket att köpa igen...

Så frågan är - skulle ni ha behållt den bomlösa som distanssadel (eller för framtida hästar) eller ska jag ha dressyrsadeln som det istället? Bomsadlarna är jag jättenöjd med, så jag behåller dom ju såklart, det är skönt att ha en riktigt bra dressyrsadel när jag ska träna dressyr/rida kortare ridturer och sen så är det underbart att faktiskt kunna hoppa igen efter flera års letande efter hoppsadel...
Men sen så gillar jag ju min Torsion så jag vill ju egentligen inte göra mig av med den... Isf får jag börja experimentera med paddar/ilägg för att få sadeln att sluta sätta mig i bakvikt...

Vad hade ni gjort? Eller är det överdrivet med 3 sadlar till en häst? :p

Sv: Lite råd från er distansfolk...

Du kan ju lika väl rida distans i dressyrsadeln, ger mkt bra bogfrihet och brukar vara sköna även på långa turer. Det viktigaste är att sadeln fungerar för både dig och häst så om den bomfria inte är optimal så kanske det inte är någon bra lösning att ha den till distansen. Om du har fått den i present så kan du ju förvisso behålla den och göra ett försök. Inget kul med skambud...
Hoppas jag var lite till hjälp ialla fall:)

Ja, den bomlösa är inte optimal i dagsläget... Det är väl isf om det funkar att ta ut pommeln eller trixa med paddar... För jag gillar den så mycket! Men som dressyrsadel funkar den inte längre, men iaf som distanssadel borde det väl funka på nån vänster tycker jag (hoppas jag)...

Kul att du hittat distansen! :)

Jag skulle behålla alla sadlarna och rida distans omväxlande i dressyren och den bomlösa vilket vore optimalt för då får du mindre risk att någon av dem börjar trycka eller ligga dåligt och pga det orsaka besvär vid långvarig användning. Jag har aldrig haft den lyxen att kunna ha flera bra sadlar att växla mellan men jag tror att det är bra, precis på samma sätt som det är bra att växla bett.

När du sen börjar tävla så kan du mycket väl rida olika sträckor i olika sadlar.

I längden så ser du sen om du måste göra dig av med den bomlösa eller om det fungerar bra.

/Camilla

Jag har faktiskt ridit distans i ett par år nu :D
Ja, jag gör väl så att jag provar med lite paddar om det går... Jag kan ju ha kvar den ute på annons och se om någon betalar vad jag faktiskt vill ha för den. Gör ingen det så behåller jag den för ev framtida hästar...

Jag har fyra :angel: sadlar till min häst.
Man rider ju så mycket annat.
Dressyrsadel, Hoppsadel, en ST comfort och en Westernsadel.
Skulle inte göra mig av med någon!
För alla fyller sin funktion innom den disiplin som man använder den till.
Så Behåll din sadel. Du vet inte när du behöver den igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·
Utrustning här tänkte jag göra en tråd där vi samlar folk som gått från bomsadel till bomlöst och nåt RESLUTAT! vill gärna se bilder om...
Svar
9
· Visningar
1 219
Senast: Jayzon
·
Utrustning Nu har jag haft Ingdams ute.... Och den enda hoppsadeln han tyckte skulle bli riktigt bra var Passier Comet II... 19000 nästan. :eek...
16 17 18
Svar
346
· Visningar
23 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat