Lite ordkunskap tack!!

M

micell

:D Vad betyder det när någon säger:
- I den klassen var det relaterade avstånd....

Hmm vad menas... Att avstånden var "ojämna" tex 12 meter (mitt i mellan 2 och 3 galoppsprång)?? I dont know... :confused: (dumförklarad??)

Sv: Lite ordkunskap tack!!

har för moig att relaterade avstånd alltid är minst 4 galoppsprång.. mellan 4-8 eller 5-8 galoppsprång.. dvs 4-5, 5-6, 6-7 eller 7-8.. över 8 så är det inte ett relaterat avstånd..

men iallafall så ska man i ett relaterat avstånd gå lätt att rida på det högre antalet galoppsprång men det går att rida på det mindre antalet för att spara tid..
när det är 2-3 galoppsprång, som i kombination är det inte relaterat.. det är extremt svårt att korta ner ett avstånd på 3 galoppsprång till 2 st.. just för att varje galoppsprång måste bli 50% längre då.. kortar man av ett avstånd på 7 galoppsprång till 6 behöver varje språng bara bli 15% längre.. förstår du?

8 galoppsprång - då hinner man ju göra ny anridning typ 27 ggr :p

/PF som aldrig stegar upp längre avstånd än 5 språng...

okai, det kanske är upp till 7 då..
vad du gör är ju individuellt.. ;)

jag har nog aldrig hört ngn särskild definition på relaterade avstånd i fråga om antal galoppsprång.
i min värls innebär relaterat avstånd ett avstånd som är gjort för att ridas på ett visst antal galoppsprång.

att jag inte stegar upp längre avstånd än upp till 5 galoppsprång på tävling beror på att det blir som att göra en ny anridning för våran del om det är längre än så.

Jag har hört att det är relaterat upp till 7 galoppsprång. Tror att det står så i Hopplära Strömsholmsmetoden-boken också.
Kan inte kolla nu för jag är jobbet men jag vill minnas att det är så.

Jag brukar inte heller stega längre än 5 galoppsprång, men "på riktigt" är det nog 7.

Jepps jag fattar!! :bow:
Då var det ungefär som jag trodde att "ska" välja om man vill korta eller länga.
Jag brukar med stega upp till fem språng, det får räcka.
Tack för alla svar!!:bow:

Det kan säkert stämma. Jag har bara skummat igenom strömsholmsboken - tyckte att den var dötrist utformad :o

Jo, jag har mest använt avståndstabellen och hoppövningarna. Har bläddrat i det övriga också och läst lite småsaker här och där men inte läst hela.

hej relaterad betyder ungefär det man kan hänvisa tillbaks på
och jämn föra med i olika uppgifter återkopplingar till andra uppgifter som kan stämma med just dessa i den relationen .sambandet mellan
olika uppgifter till något,som kan bilda en bild siffror text ett mönster.
som gör det hela klarare.tydligare av något.
hoppas jag har förklarat hur mina relationer till er skulle kunna vara.:bow: :bump: :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 206
Senast: Snurrfian
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar