Lite om min nu friska fång ponny<3....

S

studs_boll

Har läst trådar om fång och om ponnysar och hästar som drabbats av fång, så jag tänkte berätta lite om våran kära lilla b-ponny:love: som drabbades av fång, fast det visste vi ju inte då. Här är den korta historien om vad som hände med honom:love::

Det började med att han haltade lite, nästan obetydligt. Sen en dag när vi skulle släppa ut dom, ville han inte resa sig upp, vi ringde då veterinären, som kom. Hon kollade igenom honom fick honom att ställa sig upp, och konstaterade att det var bäckenbenet det var fel på(vilket dock var fel,han hade ju fång), och att det inte fanns något annat att göra än att avliva honom. Veterinären hade dock ingen avlivnings vätska med sig, så hon skulle åka och hämta den. Medan jag satt och grät i störtfloder ringde mamma till Strömsholm, och berättade symptomen.Enligt dem kunde det mycket väl vara fång, så vi kallade hit en annan veterinär och det visade sig att det var fång.

Vi åkte då till djursjukhuset i Romme, med våran lilla shettis som sällsap. Han röntgades, och det visade sig att han hade hovbensrotation. Vi fick medicin, och uppmaningar att hålla honom stilla i box i minst ett halvår, med återbesök till Romme efter några månader. Mamma tog även ut någon som håller på med naturläkemedel(vet inte vad dessa kallas), och fick en annan medicin, en liten flaska med vätska i.

Vid nästa besök på Romme satt jag i boxen hos shettisen, fick inte följa med in till röntgen, var nämligen för liten(runt 10-11). När dom kommer tillbaks kan dom konstatera att hovbensrotationen gått tillbaka, och att om vi skötte han väl skulle han kunna bli bra igen.

Han fick nu stå på box i ett halvår, och eftersom han är en pigg filur tröttnade han på det och roade sig med att bocka runt därinne. Efter att det gått ett halvår, fick han börja gå i sjukhage, och det staketet fick vi bygga upp många gånger:) Den mest påtagliga skillnaden från innan är att han inte får äta för mycket och för kraftigt gräs, och inte för mycket kraftfoder.

Han är nu helt återställd, kan gå utan både skor och sulor, hoppas och rids som innan fången.

:eek:Själ vill jag inte tänka på vad som skulle ha hänt om veterinären haft avlivnings vätskan med sig:cry::eek::eek:

Sv: Lite om min nu friska fång ponny<3....

Jag skulle bli superlycklig om du kom med några igångsättningstips som du har använt. Jag håller på att ska sätta igång vår fångponny (ska börjas på riktigt nu i sommar då det har varit mycket plugg ett tag) men lilla ponnyn tycker att det mesta är tråkigt. Jag tror att hon vill ridas och galoppera ikapp med mina andra hästar som när hon var frisk men det får hon inte för mig än. Jag har kört några små små små slingor med vagn för att hon ska få känna att hon verkligen jobbar och är duktig. Promenader är uteslutet då hon verkligen avskyr detta och en liten ryttare ska hon få som kan skritta henne någon minut då och då.

Hittills har det varit tömkörning, lite körning med vagn och en promenad då och då mot hennes vilja. En gång som handhäst men hon måste få såna specialskor, typ old mac, för hennes ömmande fossingar. Nu vill jag ha nya lekar och tips!

Jag började med att gå med honom, körde typ horsemanship och sånt:):D Första gången jag skulle rida....satt jag inte kvar länge.:banana:
Man kan ju göra banor med slalom, låga cavaletti bommar m.m
Vi tömkörde mest och gick med han i skogen och sådant:bump:

Våran ponny var oxå öm i fötterna i början, honom satt vi heltäckande gummisulor på under skorna:)

Min lillponny får inte skos än. Jag vill ha full kontroll över fossingarna på henne och ha möjligheten att verka henne en gång i veckan när det behövs. Hennes sulor växer snabbare än vad resten av hovarna gör och därför måste jag ta ner dem emellanåt.

ja de förstår jag:)skulle jag oxå ha velat:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min shettis har fång och har stått på boxvila i ett par månader. Vi har vart till klinik och ponnyn är röntgad. Kraftig hovbensrotation...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 917
Senast: lizzie
·
Hästvård Ja, nu har min lille shettis fått fång. Jag har noll erfarenhet av detta och sökt bland gamla trådar. Men de flesta trådarna är flera år...
Svar
10
· Visningar
1 399
Senast: Lindsen
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024