Lite nyfiken.

Narcissa

Trådstartare
Jag är ofta här inne och läser och det är ju populärt bland de som skriver mycket här på foder att räkna på foderstater. Själv anser jag inte att det behövs men alla får givetvis göra vad de anser bäst. Det jag då har tänkt på är att om det är så viktigt att beräkna hästens foderstat, räknar ni på er egen då också? Eller på hundens eller om ni har andra djur?

Jag väljer att ge alla mina djur ett bra grundfoder och har kolla på att de ser fina ut i hull och päls mm.
Jag väljer tex bort foder med mycket spannmål till mina hundar men inte sitter jag och räknar på om de får exakt rätt mängd kalcium eller liknande.
Och jag gör det definitivt inte på mig själv heller.

Sv: Lite nyfiken.

Som människa äter man förhoppningsvis en mycket varierad kost så sannolikheten att man får i sig alla nödvändiga näringsämnen är ganska stor.

Till hund och katt köper man vanligtvis färdigfoder som innehåller allt det djuret behöver, om du inte Barfar förståss. Då blir det en hel del räknande.

Hästens foderstat innehåller till största delen av hö/grovfoder och grovfoder kan ju som bekant skilja enormt mycket i näringsvärde. Därför väljer jag att räkna på foderstaten, så att det inte ska bli för stort glapp i behov och tillfört.

Fast även om vi äter varierat betyder ju inte det att vi får i oss det vi ska. Vi är gjorda för att äta olika saker, hästen är gjord för att äta stråfoder.
Men även om du ger färdigfoder så är det ju inte säkert att det täcker just den hundens näringsbehov? För det är ju så det resoneras om hästarna. Annars hade det ju räckt att komplettera med ett färdigfoder för häst....

Hundens färdigfoder är ju balanserat avseende på vitaminer och mineraler. Sen finns det ju olika helfoder för olika behov. Men då äter hunden så gott som bara det. Grovfoder har aldrig den precisionen i balansen.
Du kan få tag på ett hö med perfekt energiinnehåll men proteinet är för lite och Ca/P-kvoten helt kass tex. Selen finns ju heller aldrig i hö skördat i sverige. Sen är det inte bara att hälla på mineraler för "säkerhets skull". Det är inte bra med för mycket heller.

Gällande min egen kost så är jag ju medveten om vad jag bör/bör undvika att äta, och jag vet ju själv hur jag mår. Kan ofta koppla mitt ätande till mitt "mående". Jag vet tex att min järndepå är lite låg och jag vet varför den är det.

Hunden jag hade var en sällskapshund som inte behövde prestera något särskilt och hon fick ett helfoder som doserades efter hennes hull. Det var en pigg och glad och frisk hund som jag är övertygad om att hon fick någorlunda rätt mat.

När det gäller min häst, som jag faktiskt vill ska kunna prestera så bra som möjligt och självklart må så bra som möjligt är jag mer petig. Jag vill ha ett analyserat hö så att jag kan ge honom en balanserad foderstat, men jag är också väl medveten om att man inte kan stirra sig blind på en uträknad foderstat, man måste se till hästen också såklart!!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 405
Senast: valpköpare
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 698
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar