lite nervöst att köra blir det...

Hyacinth

Trådstartare
...när man har en föredetta travare.
Har en kallblodsdam i sina bästa år, som jag vet är
körd ett par år. Förra ägaren körde henne en gång, och
gav omdömet: Det går, och det går fort.

:cool: , tänkte jag, och tömkörde istället.
Men, jag är ju sugen på att köra henne, dock inte i bästa
Järvsöfax-stil. :D Jag har kört ganska mycket, men med
"säkra kort".
Inte heller har jag kört rena travhästar förut.
Jag vet inte om det bara är jag som stressar upp mig,
eller om jag har fog för min oro. Hon är rolig att tömköra,
och hon verkar gilla det skarpt. Vi har även dragit lite stockar med
henne.
Någon som har en tanke om hur vi ska gå vidare?

Sv: lite nervöst att köra blir det...

inhägnat :)

Det går att skola om fartdårar med järnvilja och konsekvens. Har skolat om en travare till skolkörning.

Att lära dem eftergift är nog det viktigaste.

Vi har jobbat massor med att hon ska kunna stå still,
och att man inte får rusa iväg när det blir tråkigt.
Eftersom hon rids mycket, tror jag att hon greppar
vad jag är ute efter.
Jag vill ju få bort kopplingen vagn= spring så fort du kan
till vagn= fjant-gå-fint :D
Inhägnat kan bli lite svårt, ska jobba på den lösningen.

tack för svar, kommer du på något mer, skrik till. :D

Första månaden skrittade jag alltid på hemvägen, och tog hon ett travsteg blev det en skarp halt. Så halterna satt som slidestops :) vilket sen blev jobbigt att jobba bort iofs i dressyren. Vi tävlade med godkända resultat så jobba på, allt går. Skrittar man alltid konsekvent slappnar hästen av efter några veckor. Förhoppningsvis..

Jag bytte förresten bett till körbett så att alla förhållningar blev "sänka huvudet" förhållningar istället för höja huvudet. Stångbetten funkar ju så. Har du ett tvådelat tränsbett bör du byta till tredelat eller rakt även när du rider så att du aldrig får förhållningarna att få hästen att slå upp huvudet vilket tränsbetten får.

Det var bra och handfasta tips, som jag tror skulle passa min dam. :)
Ska se över vad jag har för bett hemma, tror det ligger en låda med bett någonstans, rider bettlöst just nu.
Sen är väl frågan hur långt jag ska fortsätta, med tanke på vädret...
Vet inte riktigt om jag har lust att spänna för med massa snö på vägarna... Ridhus finns inte inom ridavstånd, och lasta den här kusen låter jag helst bli...:D

Det är jättebra att tömköra ut i naturen för att verkligen komma nära sin häst. Då kan du ha full utrustning på med baksele så hästen lär sig det innan du spänner för till våren. Antar att den aldrig haft det innan om den är travkörd. Nu under vintern kan du ju passa på att bygga om din rockard med högt säte o svängel samt bakseleringar, och du, glöm inte broddarna på dina skor, hett tips om det blir tömkörning och is o snö :)
Är du ännu mera sugen på att göra något nyttigt kan du spänna fast ett däck eller något annat ofarligt efter och gå ut o dra lite, det brukar lugna ner lite att hästen har en syssla.

Liknande trådar

Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·
Körning Då jag fick ta bort en häst i vinter så har jag fått låna en nordsvensk som sällskap till min andra. Jag själv har bara kört andras...
Svar
9
· Visningar
2 288
Senast: Egonson_
·
Körning Jag köpte en nordsvensk valack för ca 2 år sedan, har bara ridit honom hittills men vill verkligen kunna köra honom då jag körde lite...
Svar
2
· Visningar
1 803
Senast: Gramse
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg