Lite marig fråga...

Gumman

Trådstartare
Min arab fick fång i somras på betet och han har stått väldigt mycket nu, men han har tappat både hull och muskler eftersom jag blev tillsagd att ge bara hö tills fången gått tillbaka ordentligt.
Nu har jag börjat rida igång han igen lite försiktigt eftersom hovarna gick sönder och jag har inte börjat ge något kraftfoder än. Däremot tilläggsfodrar jag lite med lusernhack just för att han börjar gränsa till mager. Hovslagaren tyckte att det skulle räcka med lite miner, men jag undrar det.
Jag kan lika gärna säga nu att jag inte har analyserat hö. Och jag ids inte börja diskutera det här nu heller.
 
Sv: Lite marig fråga...

Skrev ett svar, men..
Nä, jag ändrade mig. Jag vet för lite för att ge mig in på foder till fånghästar :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite marig fråga...

Man bör undvika att ge för mycket kolhydrater till fånghästar så spannmål är inte så bra att ge.

Om du redan ger lusernhack så tycker jag att du kan fortsätta med det och öka mängden för att säkra att hästen får i sig tillräckligt med protein eftersom du inte har analyserat grovfoder. Sedan kan du ge olja för att få upp energin, vilken olja som helst går bra bara den är av livsmedelskvalitet, själv ger jag rapsolja till mitt svårfödda fullblod. Eftersom det är svårt att ge bara olja så kan du blanda det i lite upplött betfor om hästen gillar det. Ge inte för mycket olja åt gången och vänj hästen långsamt precis som vid allt foderbyte, detta är speciellt viktigt med fånghästar.
 
Sv: Lite marig fråga...

Olja har jag inte tänkt på överhuvudtaget. Har ringt till en bekant och beställt åsebro cool eftersom jag rider nu mer regelbundet. Lusernhack är suveränt som sagt, men det känns ändå för lite med tanke på att han också ska bygga upp sin muskulatur.
 
Sv: Lite marig fråga...

Känns lite i förhållande till vadå egentligen ? Och sedan att du inte ids ta en diskussion ang att du kör oanalyserat gör ju att din foderstat endast är en chansa och se metod. egentligen så chansar du ju bäst själv eftersom du ser hästen dagligen. Jag själv skulle vara extra noga med vad jag stoppar i min fånghäst och framförallt veta vad och hur mycket den får i sig...men som sagt, så skulle jag göra.
 
Sv: Lite marig fråga...

Om det är någon häst som ska ha analyserat grovfoder, så är det ju en fånghäst om någon...
 
Sv: Lite marig fråga...

För att bygga upp muskler krävs protein och det är mer smrp i lusern än i Åsebro Classic Cool. Lusern är dessutom ett väldigt lättsmält foder med lättupptagliga proteiner så jag personligen hade valt lusern före något annat foder, speciellt då det inte finns analys på grovfodret, + olja och lite betfor för att få upp energin då hästen som du sa var lite tunn.

Hästar är grovfoderätare och är inte alls tvugna att ha kraftfoder bara för att dom rids. Lusern är ett utmärkt proteinfoder, speciellt om man inte har analys på höt då hästen klarar ett ev proteinöverskott från grovfoder mkt bättre än ett från kraftfoder. Du vet ju inte vad höt innehåller och till en fånghäst ska man vara extra försiktig med att laborera med olika typer av foder.
 
Sv: Lite marig fråga...

Jag ger min fånghäst (arab):

I princip fri tillgång på hö (låga värden)
Nya Krafft Groov
Lucern, hackad strå
Olja

Hon går i full träning och är mycket välmusklad och fin. Försöker dock hålla henne i lagom hull. Hon får aldrig bli överviktig.
 
Sv: Lite marig fråga...

Eftersom jag vet att han fungerar bra med åsebro cool så tänkte jag fodra med det eftersom det är uppbyggt på lusern, korn, betfor och någon olja m.m. Kommer inte ihåg innehållsförteckningen rakt av i huvudet. Jag tycker själv att det känns tryggare att fodra med helfoder än att man ska behöva ha en massa olika pytsar att fodra ur.
 
Sv: Lite marig fråga...

Ja, du gör som du vill. Men om du redan har klart för dig vad och hur mycket foder du ska ge, varför frågar du här då??
 
Sv: Lite marig fråga...

Har du någon grovfoderanalys? Hur ser dagens foderstat ut i sin helhet, i kg?

Står hästen på halm som den äter?

Det som är farligast för en fånghäst är inte maten i sig utan för snabb tillvänjning. Det är viktigt att ta det försiktigt när man introducerar nya fodersorter till en häst med fångtendenser.

mvh Jessica
 
Sv: Lite marig fråga...

Jag har ingen grovfoderanalys. Just nu så går han på ca 10-12kg hö och lusernhack. Ändå faller han ur..
 
Sv: Lite marig fråga...

Men då vet vi ju inte om du har lågt proteinvärde (10-30 gr smrp/kg är inte ovanligt i år) i grovfodret. Om så är fallet och då räcker inte lucernet som proteintillskott.

Och tyvärr så är det så att utan analys så kan man bara gissa.

Hur mycket lucern ger du?

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite marig fråga...

har ingen våg ute i stallet. Men ger han 3 rejäla krafftskopor med lusernhack. Det motsvarar väl ungefär en 10L hink med Lusern...Tippar på att det är närmare 1kg. Men när han får Lusern så håller han hullet bättre, annars tappar han direkt..
 
Sv: Lite marig fråga...

Tycker det är sorgligt att man fortfarande säjer att fånghästar inte får äta annat än hö.
Hästar som har haft fång har SAMMA näringsbehov som före sjukdomen och klarar de sig int epå höet så måste de få tillskott - precis som om de inte varit sjuka alls!

Det som är viktigt för fånghästar är att man gör successiva tillvänjningar av nytt foder, sen kan man i princip fodra med vad som helst... VISSA kolhydrater är värre än andra, men inom rimliga gränser behöver man nog inte fundera så mkt ändå..

jag har två hästar som haft fång och ingen av dem har några inskränkningar i vad de äter eller hur mkit..
 
Sv: Lite marig fråga...

Ja, typ 80% av alla man pratar med om fång, tror fortfarande att det är pga protein, och att hästen bara får äta hö..
 
Sv: Lite marig fråga...

ameo skrev:
Tycker det är sorgligt att man fortfarande säjer att fånghästar inte får äta annat än hö.
Hästar som har haft fång har SAMMA näringsbehov som före sjukdomen och klarar de sig int epå höet så måste de få tillskott - precis som om de inte varit sjuka alls!

Det som är viktigt för fånghästar är att man gör successiva tillvänjningar av nytt foder, sen kan man i princip fodra med vad som helst... VISSA kolhydrater är värre än andra, men inom rimliga gränser behöver man nog inte fundera så mkt ändå..

jag har två hästar som haft fång och ingen av dem har några inskränkningar i vad de äter eller hur mkit..

Jag instämmer :bow:

Jag är dock försiktig med stärkelsen och väljer därför ett kraftfoder med låg andel stärkelse. Alltså ett foder baserat på mycket fibrer och fett.

Min häst får mer kraftfoder än de flesta andra i det stallet där jag är men så går hon i ordentlig träning också ;)
 
Sv: Lite marig fråga...

Då är jag inte alls fel ute när jag säger att det är närmare 1 kg Lusern han får. Kommer att hämta kraftfoder nu i helgen, så vi får väl se om jag får nån fason på han.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 625
Senast: Kristall10
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 218
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 582
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp