Lite löst funderande om gröna papper.

Janey

Trådstartare
Har ett halvblod sto med gråa papper. Men enligt passet ska hon ha vita!?! då hon har hela faderns stam och morfar och bakåt. Saknas gör mormor och bakom henne. I passet står det att om något i är ofullstädningt i moderns stam, ska hästen få vita papper.
Och om jag ska skulle få ett föl på min lilla dam, (bara löst spånande) vad skulle det då blir för färg på papprena på fölet, eftersom att det är ett sån liten del av ledet som saknas, för den??
Hmm, hoppas någon kan hjälpa mig med mina funderingar.

Sv: Lite löst funderande om gröna papper.

Hon har gråa papper på grund av att mormor har okänd stam.
Pappa, morfar och mormorsfar måste vara kända och godkända för att ge gröna.

Alltså, skulle då fölet få gröna papper om jag inte missförstod.?

Om jag läste rätt så får den vita papper...
Tror att ditt sto hade fått vita papper om hennes mormor hade funnits med. Men jag är långt ifrån någon expert.
Är pappan och morfar till ditt sto godkända hingstar??

Alltså, skulle då fölet få gröna papper om jag inte missförstod.?

Nej fölet får inga gröna papper. Iom att mormor är okänd så räknas hon inte ens som raskod 04 (alltså halvblod), inte förrän mormor är helt ute ur stamtavlan blir avkomman ens en 04 din häst lär ha grå papper och raskod 54 el 59 = ej renrasig.
Det tar 2 generationer till innan en eventuell avkomma blir renrasig med raskod 04 och först då kan avkomman få gröna papper (under förutsättning att godkänd hingst har använts vid båda betäckningarna).

Mormor måste alltså bli mormorsmormor (=ligga utanför de 3 leden som räknas, dessutom ytterligare ett led bak för att en avkomma skall kunna visas som hingst ) innan stamtavlan är ren igen.

Om jag läste rätt så får den vita papper...
Tror att ditt sto hade fått vita papper om hennes mormor hade funnits med. Men jag är långt ifrån någon expert.
Är pappan och morfar till ditt sto godkända hingstar??

Nej, ingen häst med okänd rastillhörighet de första tre leden kan få vita papper. Mormor = okänd = okänd rastillhörighet. Vilket gör att TS häst inte är ett halvblod utan räknas som korsningshäst av okänd ras.

Okej då missuppfattade jag vad som gällde med de reglerna :) Det jag menade var att om hennes mormor hade funnits med i stamtavlan, alltså ej varit okänd hade hennes sto haft vita papper.

Okej då missuppfattade jag vad som gällde med de reglerna :) Det jag menade var att om hennes mormor hade funnits med i stamtavlan, alltså ej varit okänd hade hennes sto haft vita papper.

Nej även om hennes mormor funnits med vilket jag fattat det som hon gör men med okänd stam så hade hon inte fått vita papper, ingen häst får vara av okänd ras i stamtavlan vilket de alltid blir om det inte finns registrerade föräldrar till den. Så först när mormor åker ur de närmsta leden i stamtavlan alltså blir mormorsmormor anses hästen vara ett renrasigt halvblod innan dess kan den inte få annat än gråpapper. Är inte ens mormor namngiven vilket jag trodde att hon var ja då tar det ytterligare en generation för att bli en raskod 04

Okej på de viset, man lär så länge man lever.
Men varför får vissa hästar vita resp gula papper?
För logiskt sett bode ju det bara finnas två alternativ, antingen godkänd stam elelr inte. Men gula o vita verkar vara lite "luddiga" mittemellan alternativ.

Okej på de viset, man lär så länge man lever.
Men varför får vissa hästar vita resp gula papper?
För logiskt sett bode ju det bara finnas två alternativ, antingen godkänd stam elelr inte. Men gula o vita verkar vara lite "luddiga" mittemellan alternativ.

Det är skillnad på att vara av godkänd ras och att vara godkänd för avel i avelsförbundet.

Vita papper får tex den som har en ej godkänd av avelsförbundet morfar (men som är av fullt godkänd ras).

Gula papper är annorlunda det är hästar som av ena eller andra orsaken inte har godkänd stam antingen just tex pga att det finns en okänd i stammen eller en ej godkänd hingst, men som gjort så bra prestationer i sporten (svår klass) eller har så bra avkommer att de trots det anses tillföra aveln någonting och därför tas upp i en egen del av stamboken med gula papper.

Aha.. :) Vad bra då har jag fått en bra förklaring till detta. Tack så hemskt mycket :)

Så om jag fattat det rätt, om en i mammans led är okänd, blir resultatet grå papper.
Om någon däremot är känd men ej avelsgodkänd blir det vita papper?
Gröna papper om alla i ledet är godkända.

Får hoppas att jag fattat rätt denna gången, annars får vi tilt förklara mig :)

Mitt sto har vita papper. Hon är efter godkänd hingst, har godkänd morfar men mormorsfar var inte godkänd men registrerad och med känd stam. Mitt stos mormorsmor var stamboksförd.
Mit stos avkommor efter godkänd hingst får gröna papper.

Liknande trådar

Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·
Avel Hallå alla! Min första tråd här. Har försökt leta, men hittar inte svaret på min fråga bland tidigare diskussioner. Som jag har...
2
Svar
20
· Visningar
3 174
Senast: poloplayer
·
W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 470
Senast: Görel
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V