Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Jag har länge funderat på en sak, nämligen att barn inte får inkräkta på på förälderns liv i fråga om att "stjäla" tid.
När man skaffar barn oroar man sig till stor del över hur man ska få tid att ta hand om barnen för att man måste pyssla med sina (viktigare) intressen...???

Jag vill inte moralisera men har reflekterat över att många verkar ovilliga att ge plats för ett barn och den tid det tar att ta hand om det
Inget säger ju att man måste ha barn, så varför måste man nödvändigtvis försöka tränga in dem i sitt redan pressade tidsschema?
Funderar // Smirk

Jag hör till den skara som inte ska skaffa barn eftersom det tar upp för mycket tid blad annat från hästarna ch partnern.
Folk brukar bli irriterade på mig för att jag är av den åsikten, och vissa rent av arga.
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Det kan finnas övervägande fördelar att vänta med barnalstrande till den första nyförälskelsen lagt sig och se om man fortfarande uppskattar varandra lika mycket:angel:.


Du tog orden ur munnen på mig.... Bra när andra kan formulera vad man menar :bow:


Gira :banana:
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Grattis!

Det jag mer menade med mitt inlägg är de som ganska omgående skaffar barn med den nye. Sen tar förhållandet slut efter något år, och lite senare träffar man ny partner och sedan är det samma visa igen. Vet folk i bekantskapskretsen som har tre eller fler barn, med lika många olika fäder/mödrar.

Gira :banana:


Felet många kvinnor/män gör är att dom inte tar med sig sina känslor från sitt fd förhållande. Dom lämnar känslorna kvar och då finns det inte möjligheter att bearbeta sorgen efter det spruckna förhållandet.

Det är inte fel att hitta en ny partner och skaffa barn med den även om det går fort. Kruxet är att som kvinna/man ska man se till att man gått vidare i sitt liv och lämnat bitterheten bakom sig.

Det är i dessa fall förhållandena spricker då exen som inte gått vidare lägger sig i det nya förhållandet, speciellt om det finns barn inblandade sen tidigare. Känslorna är fortfarande kvar hos den andra partern. Det gäller att våga att släppa känslorna och gå vidare om man tänkt sig att satsa seriöst.

När det gäller nya förhållanden med barn med flera föräldrarsammansättningar gäller det att ha en öppen kommunikation åt alla håll.

Man ska aldrig glömma bort sig själv i det nya förhållandet och stå för det man är. Är man trygg i sig själv kan man älska både sina egna barn och andras barn och ge barnen den trygghet dom behöver.
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Jag hör till den skara som inte ska skaffa barn eftersom det tar upp för mycket tid blad annat från hästarna ch partnern.
Folk brukar bli irriterade på mig för att jag är av den åsikten, och vissa rent av arga.

De är rätt många, de som retar sig på att man inte anser sig redo att göra de uppoffringar man själv anser behövas.
En del tror att man jämför barn och det intresse man inte vill försaka men det är ju inte riktigt så det är.
Det är nog så enkelt att många av "oss" blivit bekväma i vårt liv och trivs med upplägget och när inte barnsuget är tillräckligt starkt blir det svårt att se skälet till att försaka.
Man vet vad man har men inte vad man får.
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Man kan faktiskt ha annat gemensamt än just barn :D.
Just därför skrev jag att jag bara håller med till en viss grad ;)

Det kan finnas övervägande fördelar att vänta med barnalstrande till den första nyförälskelsen lagt sig och se om man fortfarande uppskattar varandra lika mycket:angel:.
Inget kan vara mer rätt. :bow:
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Jag har länge funderat på en sak, nämligen att barn inte får inkräkta på på förälderns liv i fråga om att "stjäla" tid.

När man skaffar en häst eller raggarbil, en Harley eller ett sommartorp säger man att det är så himla skoj och man fantiserar om hur mysigt det ska bli och är mycket angelägen om att det ska få ta en stor del av ens resurser i form av tid och pengar. Och anstränger sig verkligen för att ge utrymme för sin investering.

När man skaffar barn oroar man sig till stor del över hur man ska få tid att ta hand om barnen för att man måste pyssla med sina (viktigare) intressen...???

Förstår ni mitt tänk? Att ha barn är iofs ett livstidsåtagande,
men de år man behöver inskränka på sin person i form av att göra avkall på egna intressen gäller faktiskt "bara" medans barnen är relativt små, borde inte barnet vara ens främsta intresse under den perioden av ens liv?
Särskilt med tanke på att nästan alla barn tillbringar stora delar av dygnet på dagis/skola medans vi själva jobbar.

Jag vill inte moralisera men har reflekterat över att många verkar ovilliga att ge plats för ett barn och den tid det tar att ta hand om det
Inget säger ju att man måste ha barn, så varför måste man nödvändigtvis försöka tränga in dem i sitt redan pressade tidsschema?

Till saken hör är att jag inte förespråkar att det är mammans sak att ta hand om barnen, jag tycker att barn är en gemensam angelägenhet. Typ: Nu driver vi projektet familjen under några år, så fixar vi med annat sen...
Funderar // Smirk

Men är det inte också så att barn är det som tar mest tid, det man "riskerar" att bli mest uppslukad av, och i princip det enda som KAN få en att ge upp intressen, vänskapsrelationer, jobb m.m. .....? Och att det, just på grund av att känslan för ett barn är så stark att den riskerar att "ta över allt", därför kanske finns ett visst behov av att planera sitt liv så att man faktiskt kan ha kvar en del av "sitt eget".....?

Jag tror att de allra, allra flesta föräldrar ger sina barn en stor plats i sina liv. Jag är en av dem. Däremot skulle jag faktiskt inte kunna tänka mig att låta mitt barn bli hela mitt liv. Jag är inte bara mamma, jag är en egen individ med egna behov och önskemål också.....

Jag var också en av dem som under graviditeten funderade och planerade för hur jag skulle kunna fortsätta mitt "hästliv". För skall man fortsätta med det som nybliven förälder, så tror jag att man MÅSTE planera och fundera. Man har ju, med ett småbarn i familjen, inte längre samma mängd tid "över", utan vill man göra något annat än ta hand om barn, så måste det med nödvändighet planeras. Därav, tror jag, många diskussionstrådar på ämnet "barn och häst" och liknande.
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Men är det inte också så att barn är det som tar mest tid, det man "riskerar" att bli mest uppslukad av, och i princip det enda som KAN få en att ge upp intressen, vänskapsrelationer, jobb m.m. .....? Och att det, just på grund av att känslan för ett barn är så stark att den riskerar att "ta över allt", därför kanske finns ett visst behov av att planera sitt liv så att man faktiskt kan ha kvar en del av "sitt eget".....?

Jag tror att de allra, allra flesta föräldrar ger sina barn en stor plats i sina liv. Jag är en av dem. Däremot skulle jag faktiskt inte kunna tänka mig att låta mitt barn bli hela mitt liv. Jag är inte bara mamma, jag är en egen individ med egna behov och önskemål också.....

Jag var också en av dem som under graviditeten funderade och planerade för hur jag skulle kunna fortsätta mitt "hästliv". För skall man fortsätta med det som nybliven förälder, så tror jag att man MÅSTE planera och fundera. Man har ju, med ett småbarn i familjen, inte längre samma mängd tid "över", utan vill man göra något annat än ta hand om barn, så måste det med nödvändighet planeras. Därav, tror jag, många diskussionstrådar på ämnet "barn och häst" och liknande.

Jag håller med dig. Tror inte det är nyttigt att bara bli mamma. Släppa allt annat som man själv tycker om. Däremot krävs det självklart lite planering och en förstående sambo så man kan ställa upp för varandra.
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Jag tror att det är lika bra att inse att man måste läga vissa saker "på hyllan" när man skaffar barn, det är nog bättre att bestämma sej för vad man ska prioritera bort innan än att det blir att något man tycker är viktigt prioriteras bort utan att man gjort ett aktivt val.Jag är 38 år och väntar min första barn, pappan är 53 och har tre vuxna barn sedan tidigare. Vi har pratat en del om detta. Det finns ju många saker man kan tänka igenom när tiden är mer knapp.



När vi köpte hus tex tänkte vi oss för att det skulle ligga så nära jobb som möjligt (eller att jobbet är nära)när kollektiva kommunikatiner så att det räcker med en bil(ekonomiska skäl). Att huset är så underhållsfritt som möjligt(inget renoveringsbehov, liten trädgård). Vi har också bestämt oss för att inte ha så höga krav på städning och det "perfekta" hemmet. Om man har ekonomiska möjligheter(och det är möjligt ur jobbsunpunkt)kan man (helst båda) ju också gå ner i arbetstid.

Vi har en gemensam islandshäst som vi köpte när vi visste att jag var gravid (ett gemensamt intresse som vi är lika måna om), många tyckte att vi var otaktiska för sen skulle vi ju ha fullt upp med bebisen. Det återstår ju iofs att se, men vi tyckte att det var viktigt att ha ett gemensamt intresse förutom hem och barn som vi skulle dela. Egentid utan partner eller barn det får man väl ha på jobbet...vill inte stjäla egentid från tid tillsammans med sambon, om man måste välja. Självklart måste man kunna göra saker på egen hand ibland men jag har sett så många par som gör alla kravlösa roliga saker på egen hand och allt vardagsslit med partnern.

Jag (och sambon)är helt inne på att det blir under perioder mindre satsning på karriär, träffa vänner, ha egentid ägna sej åt självförverkligande mm. Jag har sett/hört så många som ska hinna allt. Man jobbar heltid (för att det inte går ekonomiskt)har ändå två dyra bilar, åker på skid och utlandssem två gånger per år, har dyra hus, köper dyra prylar till barnen mmmm.

Nu är jag medeveten om att en del måste jobba heltid och har ändå inte råd med allt det där andra ändå, men många skulle kunna leva ett mindre prylfixerat liv och ägna mer tid åt varandra och barnen.

ja jag får väl återkomma sen....(om jag hinner)med facit i hand är det nog svårare...:cool:;)
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Jag förstår hur du tänker och håller med till stor del.

Däremot måste man enligt mig som förälder också få egen tid. Jag tycker att när man planerar att skaffa barn tillsammans ska man känna att man har mycket tid till sitt barn, att man har tid att arbeta (vilket ju är en förutsättning) och att man känner att mitt i allt det kan jag ta en eller två timmar i veckan till mig själv.
För att man sedan ska kunna göra det krävs som du säger ett samarbete föräldrar emellan, dessa fria timmar ska vara tillåtna för båda parter under olika tillfällen.

Jag har ett skrämande exempel på en bekant till mig, hon fick barn för ett halvår sedan. Innan bebis kommit ut beslutar hon sig för att inte amma eftersom hon är rädd att få hängig byst. En vecka efter att de kommer hem från BB lämnar hon sin dotter till mormor och reser iväg i tre dagar på en festkryssning med ett gäng kompisar.
DET tycker jag är illa. Inte bara illa, utan hur kan man göra det? Jag skulle aldrig klara att lämna mitt barn i ett så tidigt stadie.
Min mamma och pappa reste ifrån mig när jag var tre år gammal i en vecka, det var det svåraste de någonsin har gjort.
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Där har man ju inte barnets bästa i åtanke :crazy: Fy vilken människa.

Nog för att man ska värna om sina intressen och om sig själv även när man fått barn, men det där är ju löjligt. Man måste ju samtidigt inse fakta, att man är förälder till en individ som behöver sin mamma.
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Jag hör till den skara som inte ska skaffa barn eftersom det tar upp för mycket tid blad annat från hästarna ch partnern.
Folk brukar bli irriterade på mig för att jag är av den åsikten, och vissa rent av arga.

De som blir provocerade är nog bittra, gissar jag. Om man själv tycker att man fått "offra" och "försaka" - då kanske man stör sig på dem som kommer undan.
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Jag hör till den skara som inte ska skaffa barn eftersom det tar upp för mycket tid blad annat från hästarna ch partnern.
Folk brukar bli irriterade på mig för att jag är av den åsikten, och vissa rent av arga.

Jag tycker du låter som en av de mest ansvarsfulla människor jag läst inlägg av:bow:
Varför skaffa barn om man inte har tid med dem?:smirk:
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Jag förstår hur du tänker och håller med till stor del.

Däremot måste man enligt mig som förälder också få egen tid. Jag tycker att när man planerar att skaffa barn tillsammans ska man känna att man har mycket tid till sitt barn, att man har tid att arbeta (vilket ju är en förutsättning) och att man känner att mitt i allt det kan jag ta en eller två timmar i veckan till mig själv.
För att man sedan ska kunna göra det krävs som du säger ett samarbete föräldrar emellan, dessa fria timmar ska vara tillåtna för båda parter under olika tillfällen.

Jag har ett skrämande exempel på en bekant till mig, hon fick barn för ett halvår sedan. Innan bebis kommit ut beslutar hon sig för att inte amma eftersom hon är rädd att få hängig byst. En vecka efter att de kommer hem från BB lämnar hon sin dotter till mormor och reser iväg i tre dagar på en festkryssning med ett gäng kompisar.
DET tycker jag är illa. Inte bara illa, utan hur kan man göra det? Jag skulle aldrig klara att lämna mitt barn i ett så tidigt stadie.
Min mamma och pappa reste ifrån mig när jag var tre år gammal i en vecka, det var det svåraste de någonsin har gjort.

Man får ändå hoppas att det inte är alltför vanligt med mammor av samma "kvalité" som din bakante;)
Att man ens orkar festa en vecka efter man fått barn:eek:
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Innan bebis kommit ut beslutar hon sig för att inte amma eftersom hon är rädd att få hängig byst. En vecka efter att de kommer hem från BB lämnar hon sin dotter till mormor och reser iväg i tre dagar på en festkryssning med ett gäng kompisar.
DET tycker jag är illa. Inte bara illa, utan hur kan man göra det?

Som du själv är inne på: Det är något annat/mer än illa. För mig är sånt beteende tecken på någon slags störning.
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

De är rätt många, de som retar sig på att man inte anser sig redo att göra de uppoffringar man själv anser behövas.
En del tror att man jämför barn och det intresse man inte vill försaka men det är ju inte riktigt så det är.
Det är nog så enkelt att många av "oss" blivit bekväma i vårt liv och trivs med upplägget och när inte barnsuget är tillräckligt starkt blir det svårt att se skälet till att försaka.
Man vet vad man har men inte vad man får.

Precis så försöker jag tänka när jag blir deppig över min och min mans ofrivilliga barnlöshet. Om inte IVF fungerar heller, så får vi leva det underbara livet vi lever idag, vi kommer att ha ännu bättre ekonomi utan barn och kan göra nästan vad vi vill. Jag kan skaffa en till häst t ex. Vi kan kanske skaffa en hästgård så jag kan ha hästarna hemma. Jag försöker tänka att det inte är hela världen om inte just vi får privilegiet att bli föräldrar. Det gör smärtan och sorgen mindre kännbar tycker jag.
Däremot tycker jag verkligen att fler borde tänka efter innan de skaffar barn, är det här verkligen något de vill? Det är ju en norm i samhället att kvinnor "ska" vilja ha barn, jag tycker de kvinnor (och män) som väljer bort barn är modiga. Det är modigt att fatta genomtänkta beslut och våga gå mot strömmen. Jag känner flera vänner som inte vill ha barn, trots god ekonomi och bra jobb, men som vill satsa på hästar eller karriär istället. Och det tycker jag är modigt gjort.
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Jag känner flera vänner som inte vill ha barn, trots god ekonomi och bra jobb, men som vill satsa på hästar eller karriär istället. Och det tycker jag är modigt gjort.
[/QUOTE]


Och jag tycker människor som skaffar barn, efter mkt övervägande, är ruskigt modiga :D
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Precis så försöker jag tänka när jag blir deppig över min och min mans ofrivilliga barnlöshet. Om inte IVF fungerar heller, så får vi leva det underbara livet vi lever idag.
Som jag ser det så har du en längtan efter ett barn då ni ska köra IVF för att lyckas få barn. Jag har bekanta som har varit ofrivilligt barnlösa och dom löste problemet med både IVF som misslyckades flera gånger och dom helt enkelt adopterade barn.
Hur det än är så är livet tomt utan barn, och livet blir mycket rikare med barn i olika åldrar. Jag kritiserar inte par som satsar på karriär och hästar istället, men jag undrar om inte bra många karriärister är ofrivilligt barnlösa av olika skäl.
För vissa är det inte ett medvetet val att vara barnlösa utan ett tvång om man inte har ekonomi att adoptera.
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Däremot tycker jag verkligen att fler borde tänka efter innan de skaffar barn, är det här verkligen något de vill?
:bow:
Jag håller med! Och jag håller med om att det krävs ett stort mod för att gå emot normen!
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Och jag tycker människor som skaffar barn, efter mkt övervägande, är ruskigt modiga :D[/QUOTE]

:bow:
Ja, det också!! :D

(tar åt mig som f-n!! hahaha)
 
Sv: Lite kontroversiellt: Barnen får inte inkräkta på mitt liv...

Jag har länge funderat på en sak, nämligen att barn inte får inkräkta på på förälderns liv i fråga om att "stjäla" tid.

När man skaffar barn oroar man sig till stor del över hur man ska få tid att ta hand om barnen för att man måste pyssla med sina (viktigare) intressen...???

Tack och lov känner jag inte ingen den beskrivningen bland min familj eller hos mina vänner och bekanta..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 065
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 300
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 679
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 549
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp