Lite kattungefunderingar...

gadriel

Trådstartare
Efter att min Ebba dog så plötsligt har jag och min sambo kommit fram till att ett hem är inget hem utan en misse så vi har bestämt oss för att bli med katt igen. Ebba var en enmanskatt och såg mest min sambo som en konkurrent om uppmärksamheten så det blir roligt för honom att få vaar med från början denna gången. Jag har heller aldrig fått vara med från de är kattungar så jag känner mig ltie som en nybörjare på det här :o

Vi funderar på att köpa två från samma kull(honor). Eftersom Ebba var en hittekatt var hon fullvuxen när hon kom hem till mig och den andra katten jag fick från djurens vänner var också det och de kom aldrig överens , eller rättare sagt Ebba ville inte alls ha en kompis alls medan den andra gjorde tappra försök att gosa med henne.
Ni som har fler än en katt fungerar det bra och har de mycket utbyte av varandra?

Eftersom Ebba dog av dåliga njurar så vill jag ju inte riskera att detta händer med dessa så vad för mat är egentligen bra mat utan att kosta orimligt mycket?

Jag har förstått att kattungar ska vara minst 12 veckor när man köper dem men när och mot vad ska man vaccinera? Det är ju itne alla som är vaccinerade när man köper dem tyvärr.

När kan man tidigast kastrera honkatter?

Och min sista fråga...va sjutton är alla kattungeannonser när man väl behöver dom? ;)

Sv: Lite kattungefunderingar...

Mina katter har stort utbyte av varandra trots att den gamle var känd för att inte tycka om andra tidigare:
050725040.jpg

Bra mat? Vill man inte laga eget skulle jag rekommendera Mjaus blötmat. Jag har varit en ivrig anhängare av "veterinärfoder", men efter bytet till blöt och senare hemlagat tänker jag aldrig mer gå tillbaks. Du har redan länken till Matildas kokbok som förklarar det där väldigt bra.

Minst 12 veckor, vetbesiktiga dem helst så du vet "vad du får" om inte det redan är gjort. Vaccination mot pest och snuva är det vanliga och mest nödvändiga. Ges två sprutor med ca 4 veckors mellanrum. Passa på att chipmärka också när du ändå är hos vet!

De flesta veterinärer kastrerar från 6 mån om inte kattens hälsotillstånd är dåligt. Får du rekommendationen att ge p-piller först och kastrera senare: byt vet! Även om katten kommer tidigt i löp och det kan kännas knepigt att kastrera så är det mindre riskfyllt än p-piller. Ska de inte gå ute kan du förstås vänta ett par månader.

Lycka till med kattköpet!
bebisarv2041.jpg

Jag har 2 damer från samma kull, de ligger inte och myser som Sassys gör men håller sams, speciellt om de är ute och ser någonting läskigt!

Våra var hela 18 veckor när vi hittade dom, hos styvfaster!
När de var 6 månader kastrerade jag och vaccinerade och dum som jag var passade jag inte på att öronmärka samtidigt utan vid ett senare tillfälle.

Den ena är riktigt kaxig medans den andra, mamma grisen, är försiktigare och ska alltid gå efter mig, inne som ute, och ligga bredvid mig i soffan.

Lycka till! Vi ska snart skaffa oss en 3e :)

Men gud vilka söta kattungar!!

Hade missat den länken men hittade sidan när jag sökte på det. Tack!:bow: Ska läsa igenom och se om jag blir klokare :)

Jag kan tänka mig att göra egen mat iaf till viss del.Ska som sagt läsa henens sida och se hur det fungerar.

Hur går en sådan besiktning till? Var är det för fel de kan upptäcka som man inte själv kan se? Jag menar itne att jag se om en katt är frisk jag är bara nyfiken hur ingående besiktningen är. :)
Just ja chipmärkning ska det vara nu för tiden, det kanske är lika bra att göra det också, hade jag inte ens tänkt på, är mest van att man gör det på hästar ;)

Hm, precis det rådet fick jag av vetrinären n'är jag var inne med ebba förvaccinering. Gav henen p-piller i ett par månader innan vi kastreade henne.När brukar de komam i löp ungefär?
Vi bor ju på landet och de lär ju springa ute en del men de kan väl inte bli dräktiga innan man ser att de löper...eller? För i så fall kan jag ju bara hålla dem inne från det att de löper till man kastrera dom.

Tack så mycket!

Ska de gå ute kan man med fördel chippa när man är inne för vaccinering och sedan tatuera när man ändå söver för kastrering. Går de ute måste de kastreras tidigt. Alla hankatter i världen hinner märka att de löper innan du gör det. Jag hade hållt dem inne och kastrerat så fort de blev 6 mån (eller tidigare om de börjar löpa innan dess). Gå bara ut med dem när du är med. De börjar löpa mellan 4 mån och 1 års ålder, så det är svårt att avgöra...

Vid besiktning lyssnar de ju även på hjärtat och på andningen, och en rutinerad vet är mycket bättre på att hitta tex öronskabb som visserligen inte är farligt men behöver behandlas innan det blir för mycket, för då blir det väldigt svårt att få bort. Dessutom är det bra att ha ett friskintyg för försäkringens skull. Försäkringsbolagen kräver det inte, men har man det där pappret kan man alltid bevisa att katten var frisk vid införsäkring.

pmm skrev:
Jag har 2 damer från samma kull, de ligger inte och myser som Sassys gör men håller sams, speciellt om de är ute och ser någonting läskigt!

Våra var hela 18 veckor när vi hittade dom, hos styvfaster!
När de var 6 månader kastrerade jag och vaccinerade och dum som jag var passade jag inte på att öronmärka samtidigt utan vid ett senare tillfälle.

Den ena är riktigt kaxig medans den andra, mamma grisen, är försiktigare och ska alltid gå efter mig, inne som ute, och ligga bredvid mig i soffan.

Lycka till! Vi ska snart skaffa oss en 3e :)

Öronmärka är nog nästan bättre i mitt fall, kommer katter bort här ute så är risken stor att de skjuts om de inte har halsband och det är ingen som kollar om de har chipmärkning, men öronmärkning kan de ju lägga märke till om man har tur, framförallt om katten hamnar inne i samhället. Man kan ju ha oturen att de tappar halsbandet vid fel tillfälle.

Tack! Roligt men här är det max 2 st som gäller äsger sambon bestämt (vet itne varför han är orolig att det ska bli fler :angel: ).

Sassy skrev:
Ska de gå ute kan man med fördel chippa när man är inne för vaccinering och sedan tatuera när man ändå söver för kastrering. Går de ute måste de kastreras tidigt. Alla hankatter i världen hinner märka att de löper innan du gör det. Jag hade hållt dem inne och kastrerat så fort de blev 6 mån (eller tidigare om de börjar löpa innan dess). Gå bara ut med dem när du är med. De börjar löpa mellan 4 mån och 1 års ålder, så det är svårt att avgöra...

Vid besiktning lyssnar de ju även på hjärtat och på andningen, och en rutinerad vet är mycket bättre på att hitta tex öronskabb som visserligen inte är farligt men behöver behandlas innan det blir för mycket, för då blir det väldigt svårt att få bort. Dessutom är det bra att ha ett friskintyg för försäkringens skull. Försäkringsbolagen kräver det inte, men har man det där pappret kan man alltid bevisa att katten var frisk vid införsäkring.

Oki, tack för det svaret!
Man är ju ute ganska mycket hos de andra djuren så då får de ju ändå lite att titta på och man märker om det skulle dyka upp ngn hankatt.

Låter klokt. Frågan är hur många kattungeägare som vet. besiktiga ungarna. Blir nog att man får göra det själv när man vaccinerar.
Visst hade man velat köpa renrasigt, där är de ju alltid vaccinerade, avmaskade och besiktigade men vi har helt enkelt inte råd att köpa två katter som kostar minst 3000 kr/st. Jag lägger hellre de pengarna på vård och bra mat till katten.

Kattungar kommer det snart att bli massor av då det snart är mars och honorna löper så i maj kommer det ut en massa kattungar som vill ha nya hem i augusti

Fick hem mina busar 13 veckor gamla, en hona och en hane ur samma kull och de ligger ofta tillsammans och sover och framförallt så busar de med varandra.
Mina var ovaccinerade när jag fick dem så det har jag fixat själv och en snygg atuering fick de när de kastrerades, hanen vid 6 månader och honan vid 10 månader då hon hade löpt

Men det är ju jättelänge till augusti ;)

mmm, är ju smidigt att ta öronmärkning och kastrering samtidigt :)

Inte alls säkert att du märker när hankatterna kommer, och när du märker det så är det troligen för sent. Dom är snabba, inte som vi människor som ska dejta flera gånger.

Du ska ju ändå in för vaccination direkt när katterna hämtas, och då kan man passa på att besiktiga för någon hundralapp extra. Jag tycker absolut det är värt det, så vet man hälsotillståndet på katten från början.

Hade jag haf utekatt hade jag haft både chip och tatuering. Dels måste man ju söva för att tatuera och kan inte göra det direkt när man får katten, dels blir en tatuering ofta suddig och svårläslig. Men som du säger är det en extra säkerhet, framförallt på landet där en katt som inte verkar ha en ägare snabbt kan försvinna i någons gödselstack.

MissFideli skrev:
Inte alls säkert att du märker när hankatterna kommer, och när du märker det så är det troligen för sent. Dom är snabba, inte som vi människor som ska dejta flera gånger.

Jag menade att eftersom jag är ute mycket har jag katterna med mig och då har jag ju uppsikt över dom hela tiden och ser om det komemr ngn annan katt :)

Sassy skrev:
Du ska ju ändå in för vaccination direkt när katterna hämtas, och då kan man passa på att besiktiga för någon hundralapp extra. Jag tycker absolut det är värt det, så vet man hälsotillståndet på katten från början.

Hade jag haf utekatt hade jag haft både chip och tatuering. Dels måste man ju söva för att tatuera och kan inte göra det direkt när man får katten, dels blir en tatuering ofta suddig och svårläslig. Men som du säger är det en extra säkerhet, framförallt på landet där en katt som inte verkar ha en ägare snabbt kan försvinna i någons gödselstack.

Ja det är ju smidigt att ta det samtidigt :)

Mmm, får fundera på det där, har bara svårt att tro att de kollar chipet, här bruakr det bara hamna lappar på ica när katter hittas å springer bort men det kostar ju itne mycket extra så man likväl sätta dit det också. Som tur är vet grannarna ganska snart vilka katter som hör hemma på gården om man inte har för många.

Som i fredags när mina kära pållar hade bestämt sig för att ta en morgonpromenad på egen hand (:devil: ) och sprungit till en gård ett par km bort där de genast kände igen hästarna och ringde svärföäldrarna (bor på samma gård som oss) och sa att hästarna var hos dom :o :angel:

Min har aldrig tappat sina halsband och de är med reflex som syns riktigt bra!

Sen är mina katter så lika så har man inte olika halsband ser ingen annan än jag och sambon skillnad på dem!

:love: :love: :love: :love:
De är bara så söta. Vad är det för ras?

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Katthälsa Försöker här eftersom jag bara får idiotsvar på FB som inte alls svarar på min fråga. Det här med att banta katt... Min ena katt har...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
14 260
Senast: Wille
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 310
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?