lite info om paddex

jenny82

Trådstartare
Där jag står så har stallägaren byggt ett ridhus efter mycket tjat från oss inhyrda. Men han valde iaf att ha paddex som underlag för att det är underhållsfritt säger han.

Jag och alla andra tycker inte att det vart bra. Det är så himla grusaktigt och gropigt.

Har han gjort nåt fel eftersom att det är djypt och gropar överallt så hästarna går nästan omkull där det är som värst?
Det är även blöta hårda fläckar lite överallt.

Ska paddex vara så här?
Annars hur ska han få det bra?

Sv: lite info om paddex

En bra ide är att sladda underlaget ofta så att alla gropar och spår utjämnas. Rids det dagligen är det bra att sladda dagligen. Sedan vet jag inte hur bra Paddex fungerar i ridhus, men utomhus på ridbana fungerar det superbra hos oss i alla fall.

Vi har det på vår utomhusbana och det har verkligen jättebra på alla vis. De tog ju ett litet tag för det att sätta sig men nu är det toppen! Precis lagom. Aldrig några gropar, om ingen longerar sin häst i femhundra km/h på en liten volt ;) Aldrig några vattenpölar eller liknande, går ofta att rida där även under vintern. Väldigt underhållsfritt men vi brukar "sladda" eller vad de heter en gång i halvåret kanske. Har hört att underlaget kan bli för hårt packat annars.

ska man ha det inomhus måste man vattna ofta. MKT vatten!!! sen ska man sladda det ofta så att det sätter sig.

det låter som ert underlag inte blir skött på rätt sätt... verkar ju inte ha satt sig öht. skulle vattna rejält och sen sladda flera ggr i veckan ett tag.

knapplån

har hört av flera att paddex inte funkar så bra i ridhus...men att det är toppenbra i just paddock.

Vet många hästar som fått hovbölder pga paddex då det är mkt vassa små stenar...

Tack för era svar.

Stallägaren vet nog inte hur man ska sköta det underlaget så jag ska framföra era tips till honom. Jag vet att han har vattnat det iaf då det är blöta fläckar lite överallt.

Men en fråga till, vad är sladda?

Men paddex ska vara så där grusigt alltså? Jag skulle ha föredragit vanligt "sand" i ridhuset för jag tycker inte att det verkar så bekvämt för hästarna att gå på, sen om man skulle åka av kusen så skulle man nog få rejäla skrapmärken av det:crazy:

det måste vara extremt känsliga hästar :crazy: vi har paddex ana över 30 hästar på anläggningen samt att den används flitigt till övriga träningar under sommarhalåret o ingen häst har fått ngn hovböld.

Jenny 82 > ja paddex är grusig o man skrapar sig fint om man åker av. Men jag tycker det är super, men inne vill jag inte ha det. I ridhuset har vi världens bästa underlag :love:

Jag kan faktiskt tänka mig att det skulle passa sig bättre utomhus.

Nej jag vill inte heller ha det i ridhuset, men det är ju inget jag kan bestämma tyvärr:( Till nästa sommar ska det väl bli ridbana ute med, då kanske man kan byta underlag:idea: hihi

Det är betydligt bekvämare för hästarna att gå på det fasta underlag som Paddex utgör än i mjuk sand. Påfrestningen på lederna är enorm när man rider på mjuk sandbana. Rider man mycket i mjuk sand bör man rida mycket på fast underlag också för att variera belastningarna.

Vet många hästar som fått hovbölder pga paddex då det är mkt vassa små stenar...

Hovis var här i eftermiddags, så jag passade på att fråga honom om detta. Han skor åtskilliga hästar som rids på Paddexbanor, men de har inte fler hovbölder än andra hästar.

Immer

ja ren sand är skadligt.
vi har en sandbana (enbart sand) o rida på...behöver jag säga att jag mkt sällan rider där? det sliter ju ganska mkt på hästarnas ben. O rider man där ngn enstaka gång är det bara ett kort pass som gäller.

precis, det är nog huvudorsaken till att jag valde just paddex! djupa underlag är inte alls bra... jag anser att man ska klara att springa på det själv utan problem! tyvärr är det ett fåtal banor med sandunderlag som det funkar på... alltså väldigt många banor med för tungt och djupt underlag.

sladda är att slätdra banen. du kan tex använda en pall eller en platta av något slag. kolla in på paddex hemsida merox.se.

några hovbölder har jag inte märkt av... stenarna är ju pyttesmå. min barfota gammling som är superkänslig för underlag tycker att nästefter gräs så är paddex bäst att gå på.

att ha det i ridhus är ju inte idealisk, det kräver en hel del skötsel. ute så får man naturlig vattning med allt regn som kommer. behövs nog mkt vatten om man har det i ridhus..

Kan man få veta vad världens bästa underlag består av? :bow:

Kanske ska tillägga att jag menar till Ridhus :p

Där jag står så har stallägaren byggt ett ridhus efter mycket tjat från oss inhyrda. Men han valde iaf att ha paddex som underlag för att det är underhållsfritt säger han.

Jag tror inte att det finns några underlag som är underhållsfria faktiskt. Det är att lura sig själv att tro det.

Tror inte heller det faktiskt.

Underlaget slits på olika ställen och det hamnar snett å allt sånt så underhåll krävs det ju mer eller mindre.

Ja han har nog börjat att förstå det med nu, vi får tjata på honom ganska ofta att han ska sladda o vattna i rihuset nu då det blir så gropigt o poröst väldigt fort. Men när det är nysladdat är det riktigt bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 056
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden