Lite hjälp...

black_darling

Trådstartare
Pratade med min kompis tidigare idag och hon va ganska uppgiven. Det är så att hennes hund (shäfer/collie) har börjat tugga på saker. Nu senast va de tapeten som rykt. Huden ifråga får mkt motion samt hjärngypa av alla dess slag, men kan de va så att vissa hundar kräver mer stimulans och därför börjar tugga på saker? Hunden är 9 månader (tror jag, minns inte riktigt) och verkligen en arbetsvillig och glad hund i övrigt.

Min första tanke var att kanske träna hunden lite extra innan hon lämnas ensam (ja, hon är ensamtränad samt har hundkompis på dagarna)? Så att hon har nåt att fundera på istället för att planlöst tugga på saker. Låter som nån form av frustration, men av vad? Man ska väl inte behöva träna hunden alla timmar på dygnet för att de ska hålla sej lugn?

Kan de även vara så att det är en period som kommer att gå över av sej själv?

Lite funderationer såhär mitt i natten :p

Sv: Lite hjälp...

kan det vara så att hunden får för mycket stimulans? vad är det för typ av motion och mental stimulans hunden får? hur ser det ut där hunden lämnas? är det ett begränsat utrymme eller ska hunden vakta hela huset?

Hon får promenader under dagen, men lite dressyrträning (fot, apport mm) Lite klickerträning ibland, agility ibland.
Hon bor i lägenhet, så det är ett begränsat område.

Kan de va så att hon är överstimulerad?

Vad får den för riktigt arbete, dvs med hjärnan? Att promenera en schäfer/bc blandning trött låter som en tuff uppgift. Jag skulle inte stimulera en sådan hund med mängdträning (den är ju inte så gammal) utan med kvalitativt koncentrationsarbete, typ sökruta, korta spår, godissök i träd osv...

Hon har börjat lägga spår med henne nu, så vi får se hur det går med det. Kan ju hjälpa lite kanske. Hon tänker för mkt tror jag :p

Hej!
Jag har samma problem med min Jack Russell som är 5 månader (se gärna min tråd här). I mitt fall tror jag han har blivit lämnad ensam för länge samt att vi aktiverat honom för mycket på eftermiddagar och kvällar, liksom för att kompensera. När kontrasterna mellan aktivering/roligt och passivisering/tråkigt blir för stora tror jag att han blir frustrerad och biter då på väggarna. Vi har skaffat en dagmatte och hoppas att det hjälper, men jag vet inte vad som är bäst i din kompis fall. Kanske att dra ner lite på aktiveringen (9 mån är inte så mycket) och ensamträna lite mer?

Hej!
Jag har samma problem med min Jack Russell som är 5 månader (se gärna min tråd här). I mitt fall tror jag han har blivit lämnad ensam för länge samt att vi aktiverat honom för mycket på eftermiddagar och kvällar, liksom för att kompensera. När kontrasterna mellan aktivering/roligt och passivisering/tråkigt blir för stora tror jag att han blir frustrerad och biter då på väggarna. Vi har skaffat en dagmatte och hoppas att det hjälper, men jag vet inte vad som är bäst i din kompis fall. Kanske att dra ner lite på aktiveringen (9 mån är inte så mycket) och ensamträna lite mer?

De lät ju som en rimlig orsak, att kontrasterna kanske blir förstora. Men hon har även prova tatt knappt aktivera henne alls oxå. Det gör ingen skillnad. Fick för övrigt veta att hon fyller 1 år nästa månad (jag visste att jag inte va helt hundra på åldern)
Jag har ändå en kännsla att det är nåt som kommer att gå över.....

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 702
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 719
Senast: Sandora
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 443
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka