Lite hjälp tack.

Diabetikern

Trådstartare
Alla tips mottages tacksamt.

Har blivit fodervärd åt en jack russeltik på 6 år.
Men hunden verkar ha ett ganska stort bagage med sig och just nu kliar jag mig bara i huvudet och funderar på nästa steg.

Satt allihop i min mors soffa och tittade på TV jag, min mor hennes sambo och de 2 hundarna (har en liten dvärgschnauzer på 6 också)

Varpå hunden helt plötsligt far ut i hallen och blir helt hysterisk och måste ut.

Med andra ord nånting skrämde skiten ur henne rejält.

Min dvärgschnauzer har inte reagerat nånting. Lyfte lite på huvudet och undrade varför hon for iväg sen la hon sig ner igen. Detta hände för ca 2 månader sedan.

Det blev så illa att vi fick bära in henne i huset igen efter att vi varit ute i stallet/promenader. Hunden är ett matvrak utav dess like men så fort hon kommer i närheten av vardagsrummet blir hon totalt blockerad och måste ut till varje pris.

Nu har det blivit lite bättre och det tack vare att min mamma är hundvakt åt ytterligare 2 små hundar så de totalt är 4 st. Vilket har gjort att de blivit mer utav en flock och de får med sig henne in och inte blir lika manisk/skraj. Vissa dagar går hon nu in i vardagsrummet utan problem och är jättelugn medans andra vågar hon knappt in i hallen.
Vi får helt enkelt bära in henne.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Hunden är väldigt tillgiven och vi har en bra kontakt ute på promenader och när vi är hemma hos mig. Grejjen är att jag jobbar så sent på dagarna så då är de hemma hos min mamma och hennes sambo efter som hon är hemma.

Hunden lider ju av att vara så stressad/blockerad.

Hon har en bur som är lite mindre och den kryper hon in i för trygghet här hos min mor men det kan vara väldigt svårt att locka ut henne därifrån.

Har ni några tips på hur jag kan hjälpa hunden tillrätta hemma hos min mor?

Alla tips mottages tacksamt.

Mvh Diabetikern

Sv: Lite hjälp tack.

Det jag funderar på när du nämnar vardagsrum är ju om ni har en tv i rummet? Kan det vara så att hon är rädd för den?

Aldrig hört om hundar som skulle vara rädd för den men det var det första jag tänkte på när hon är rädd ibland och det var just i vardagsrummet...

Det kvittar om den är av eller på. Har en TV i köket och den har hon inte reagerat på.

Okej, har då ingen aning om vad det kan vara.. Hoppas att dom andra bukarna kan hjälpa dig ;).

Det har inte hänt någonting annat då?

Inte under tiden hon har varit här. Som sagt vi satt allihop samlade i soffan och såg på något program. Varpå hunden helt plötsligt for iväg mot dörren. Min andra reagerade inte mer än lyfte på huvudet när jack russeln for iväg och se la hon ner det igen.

Uppfödaren har bara haft hunden på kenneln och innan det var hon hos en familj som gick isär så jag vet inget om vad som har hänt innan.
Men det är ju något och vare sig jag eller min mor vet hur vi ska gå vidare och få bukt med detta.

Är hon uppväxt på kennel är hon ju van med massa hundar omkring sej o känner troligen trygghet då.

Jag tycker ni ska prova att inte göra så stor affär av det hela. Vill hon ligga i sin bur så låt henne göra det. När hon blir kissnödig så kommer hon nog ut automatiskt. Vet inte hur ni gör när ni försöker få ut henne ur buren. Kan tänka mej att ni ligger framför o försöker med lock o pock (godis)få ut henne. I så fall så ta resolut in handen o lyft ut henne. Sluta pjoska i dom lägena. Om ni kör varianten "lilla gumman kom nu det är inget farligt plutti plutt" så kommer ni förstärka hennes beteende o hon tror att det är något farligt. Ignorera totalt när hon beter sej o stressa inte upp er själva. Att ni måste bära henne in ja sluta med det med. Dra inte in henne men med små ryck i kopplet så går hon förmodligen framåt. När hon går fram så fortsätt bara. Inget o bra vad duktig du är då kan hon bli osäker igen. Svårt förklara.

Var lugna själva o förstärk inte hennes beteende.

Jag fattar inte riktigt:confused:
Du skriver att ni inte får in henne i vardagsrummet... måste hon vara där då?

I övrigt håller jag helt med Nybörjare.
Gör ingen affär av hennes beteende, tvärtom låtsas som om ni inget märker.
I de fall det är helt omöjligt att göra så;
ta ett djupt andetag, gäspa och lyft eller knuffa henne (vänligt och mjukt men tydligt och bestämt), eller testa med kopplet om det funkar bättre, tillrätta. Låt de andra hundarna "hjälpa" henne, det funkar bäst.

Tänk på att hundar lever i nuet. De släpper sitt "bagage" ganska snabbt, om inte deras människor "ältar" det och påminner dem om det.

PS. Undvik att låta henne fara ut ur huset i panik. Låt henne lugna ner sig innan ni öppnar dörren. (Panik sitter bara i några minuter om hunden inte tillåts hoppa, springa eller jaga upp sig på annat sätt).

Senast ändrad av en moderator:

Du har fått bra råd av de övriga men jag undrar, är ni fodervärdar till en sex årig tik? Enligt skk kontrakt?

Du har fått bra råd av de övriga men jag undrar, är ni fodervärdar till en sex årig tik? Enligt skk kontrakt?

Ja det är enligt kontrakt. Uppfödaren ska ha en kull valpar till sen är hon vår.

Tack alla för era svar.

Vi är lugna och som sagt vi får lyfta in och ut henne. Nu är det så att vi till och med får bära henne från stallet in i huset. Hon är lite lugnare inte alls lika stressad nu som igår men det går i perioder.

Hunden måste absolut inte följa med oss in i vardagsrummet. Men min mors hus är ganska litet. Bottenvåningen består utav hall, kök, badrum och vardagsrum varav hallen är väldigt liten. Ofta har vi badrummet öppet och när hon inte är i buren så kryper hon in i badrummet och gömmer sig under hyllorna.

Det fungerar inte att ha henne i koppel. Hon blir bara mer stressad och måste ut. Att peta/knuffa lite på henne för att få henne att bryta det hela går inte.

Vi låter buren vara framme så hon kan känna lite säkerhet.

Det är fasiken inget kul att känna sig så maktlös. Något gör man ju fel när man inte kommer tillrätta.

Det här är inte vår första hund vi har haft flera under mina uppväxtår i varierande raser. Men det här är första gången vi har ett problem som vi inte riktigt kan förstå oss på.

Några dagar efter att hon fick den här "knäppen" hittade hon ett litet skrymsle under trappen i foderkammaren och min mors sambo fick dra ut henne därifrån.

Utomhus är hon helt ok. Lite manisk på bilar (hoppar så fort hon får en chans) men det är nästan helt borta nu.

Återigen tack för all er hjälp.

Finns det nånstans man kan vända sig när det gäller sånt här? Instruktörer på brukshundsklubbar till exempel? Kan det vara en ide?

Villig att prova på det mesta.

Mvh Diabetikern

PS. Undvik att låta henne fara ut ur huset i panik. Låt henne lugna ner sig innan ni öppnar dörren. (Panik sitter bara i några minuter om hunden inte tillåts hoppa, springa eller jaga upp sig på annat sätt).

Vi får hålla fast henne så hon hinner varva ner i några minuter innan vi kan öppna dörren. Nu kan vi gå ut utan att hon far iväg men rätt som det är så går hon in i sitt maniska tillstånd utan att vi hinner reagera.

Man kan nästan tro att hunden fått en elektriskt stöt så som hon far iväg. Så vitt vi vet utan anledning.

Ingen utav de andra hundarna hinner ens reagera.

Lite bättre har hon ju blivit men långt ifrån bra.

Ärligt talat tror jag mer på en hundpsykolog (eller möjligen djurtolk om man tror på det), än på en SBK-instruktör i detta sammanhang.

Kan inte undgå att förvånas lite av att uppfödaren faktiskt tycker att det är ok att avla på en så "skvätten" hund. Något fel är det ju trots allt när hennes ängslan sitter i så där.

Jag vet ju inget om hennes förflutna mer än att hon är köpt av Uppfödaren från England. Hos uppfödaren (ja jag väljer att kalla henne för uppfödaren vet ej varför då ägaren kanske är mer lämpligt :D ) iallafall hos uppfödaren så blev hon placerad hos en fodervärdsfamilj. De gick tyvärr isär och hade inte möjlighet att ha kvar hunden så hon kom tillbaks till uppfödaren och där är hon kennelhund.

Som jag känner det är det ju något här hos min mor som hunden reagerar så starkt på då hunden inte gör det hemma hos mig. Det vore så mycket lättare om man bara visste vad.

De flesta har hund i min närhet och de står lika handfallna som jag.

Fodervärdskontrakt upphör iom att tiken fyller 5 år och övergår i fodervärdens ägo om det är en skk-ansluten uppfödare.

Gäller det även om jag tog över henne som 6-åring?
Vi har iallafall papper (har det inte här utan hemma i min djurpärm. Ihop med alla andra viktiga papper till mina djur)

Men jag kan minnas fel det kanske var Jordbruksverket?

Menar du verkligen att din hund inte visar några som helst tecken till att vara ängslig på andra ställen?

I så fall skulle jag nog fundera (seriöst) på att ringa TV4's Det Okända.

Menar du verkligen att din hund inte visar några som helst tecken till att vara ängslig på andra ställen?

I så fall skulle jag nog fundera (seriöst) på att ringa TV4's Det Okända.

Nope. Bara hemma hos min mor och bara sådär.

Vill inte låta ohövlig/respektlös nu men något sådant program skulle vi aldrig skriva till.
Skulle det vara något så borde ju faktiskt de andra hundarna ha reagerat. Inte bara min dvärgschnauzer utan även de vi varit hundvakt och haft under åren.

Men det är just det här som gör att vi är så handfallna på hur vi bäst ska gå vidare. Hunden mår ju inte alls bra så något måste göras.

De är inte ohövligt alls. Var och en väljer alldeles fritt vad man vill tro på och inte.

Alla människor är inte uppmärksamma/känsliga för sånt, och det är inte alla hundar heller.
Men det skulle vara väldigt intressant att höra din egen teori om vad som kan ha hänt. För någon måste du väl ändå ha, med så pass mycket erfarenhet?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka