kolfinnur
Trådstartare
Joo.. det går lite si och så med tölten på medryttarhästen.. I början var jag fortfarande lite osäker på islandshäst (ridit på ponny i 2 år). Då ställde jag knappt några krav på killen, han väljer (eller ska välja) tölten. Det var bara för mig att korta tyglarna och driva lite. Han gick ju då mycket mycket fult med ingen form alls. Men det var ju ändå tölt! Nu när vi seriöst börjat omskola honom till dressyrhäst blir ofta formen i skritt och traven super men nu har han börjat bli travaktig i tölten, om han töltar det minsta alls ! Det spelar egentligen inte hur mycket jag samlar honom och så.. det blir endå bara fel..
Har han tappat tölten av all dressyr träning i skritt?
Eller är det jag (lite osäker islandsryttare) som gör nåt fel?
Är det kanske bäst att skita i tölten just nu, tills han kan lite mer och fått rätt muskler?
Ska nog nämna att han är 12 år, kom till sverige januari detta år. Och har aldrig blivit riden i någon form av dressyr.. och fått stå ganska mycket. Han har lite överbyggd bakdel, och orkar inte riktigt bära upp sig alltid, och har lite lågt ansatt hals. Han har väldigt stor och maffig också, och är lite stel i kroppen.. och jag bara är 13 år och ridit i ca. 7 år
Är det någon som har svar på mina frågor?
Har han tappat tölten av all dressyr träning i skritt?
Eller är det jag (lite osäker islandsryttare) som gör nåt fel?
Är det kanske bäst att skita i tölten just nu, tills han kan lite mer och fått rätt muskler?
Ska nog nämna att han är 12 år, kom till sverige januari detta år. Och har aldrig blivit riden i någon form av dressyr.. och fått stå ganska mycket. Han har lite överbyggd bakdel, och orkar inte riktigt bära upp sig alltid, och har lite lågt ansatt hals. Han har väldigt stor och maffig också, och är lite stel i kroppen.. och jag bara är 13 år och ridit i ca. 7 år
Är det någon som har svar på mina frågor?