Lite hjälp med försäkring

Misiaczek

Trådstartare
Min hund blev sjuk i veckan, och nu ligger han inlagd, minst till imorgon. Vi är uppe i 6000kr just nu..och det jag undrar är när börjar försäkringen gälla? Alltså hur stor måste summan bli tills den gäller? eller hur det nu funkar..:o
Jag har aldrig hittills behövt använda mig av försäkring på nåt av mina djur...därför vet jag ganska lite om hur det funkar..

Vore tacksam om någon vill förklara lite. Jag ringde till föräkringsbolaget men de har stängt nu, jag kom nyss hem från veterinären. De pratade nåt om försäkringar och förreglering osv där idag, (som jag kryssade i "Ja" på, alltså att de tar kontakt med försäkringsbolaget själva mot en ersättningssumma..men jag förstod ganska lite utöver det.. :confused:

Det som står i mina försäkringspapper är:
Veterinärvård: Enkel 20000
Grundsjälvrisk: 1900kr
Rörlig självrisk: 25%Bonus: 5%
Liv: 6000
Rehabilitering: 2000

Kan då passa på att fråga också vad dolda fel-försäkring gäller?
Det hunden är inne för är en halsinfektion han fick i veckan, men också för att det är något med levern som dom sa förmodligen kommer behövas operation till om det är det dom misstänker...och att det är en medfödd defekt då. Är det då ett "dolt fel"?

//Sara

Senast ändrad:
Sv: Lite hjälp med försäkring

Din försäkring börjar gälla direkt, om det är en skada eller fel som försäkringen täcker. Dock betalar du de första 1900:- själv, dvs självrisken. Utöver den självrisken har du också valt en rörlig självrisk på 25% vilket betyder att du också betalar 25% av totalbeloppet. Det verkar dock som om du har tjänat in en bonus där.

Din försäkring slutar gälla vid 20.000 kronor.

Rent allmänt hoppas jag att den är billig per månad, för en så hög självrisk OCH en så stor rörlig självrisk, och ett tak på 20.000 tycker jag låter som en dålig försäkring.

Försäkringen kan användas efter att beloppet för självrisken är överskriden - annars är det ju inte lönt. Tänk också på att det måste vara ersättningsbara behandlingar, men det hittar du i dina villkor för försäkringen. Så efter 1900 ersätter försäkringen, men du får också betala 25 % av det som överskrider 1900.

Dolda fel försäkring gäller vid medfött fel som kan bevisas att hunden hade när du köpte den. Kan vara svårt att bevisa...

20 000 i vet.vård är inte särskilt mycket.

Okej, tack båda för svaret!

410kr per kvartal betalar jag.

Jo jag har förstått att det var en dålig försäkring jag valde efter att ha pratat med en vän här om veckan.. :/

Om du är uppe i 6000kr nu (och vi struntar i bonusen) så ska du betala 1900kr + 1025kr = 2925kr (minus bonusen men det där har jag ingen koll på vart de räknar).

Då har försäkringen betalat 3075kr och det finns 16925kr kvar att utnyttja.

Om inte mitt huvud är helt borta :p

Då betalar du ju förvisso en tusenlapp mindre än mig per år, men jag har mer vet.vård, högre liv och fast självrisk...

ja, det är ju så.

Men det går inte att ändra försäkringen antar jag? Förstår att det inte går att göra det nu då "olyckan redan är framme"... men går det att ändra den i framtiden eller måste jag alltid ha kvar den jag har nu?

Samma här. Jag betalar 2700:- och då har jag fast självrisk, på 1800 tror jag, och vård upp till 60.000 kr.
Blir osäker på om det också är någon procentuell rörlig självrisk, max tio % isåfall.

Hatjos kostar 2300 per år, 50000kr i vetvård, 1100kr i självrisk och 15% rörlig självrisk. Sen har vi i summan inräknat 11000 kr i liv. Verkar vara en knasigt dyr försäkring ts har...

Tänk på att dolda fel bara ersätter upp till valppriset. Ofta är egna försäkringen bättre...

Men det går inte att ändra försäkringen antar jag? Förstår att det inte går att göra det nu då "olyckan redan är framme"... men går det att ändra den i framtiden eller måste jag alltid ha kvar den jag har nu?

Någon som kan svara på den frågan isåfall? :o

Du kan absolut försäkra om hunden i annat bolag, MEN haken är att de kommer friskriva sig mot besvär som redan visat sig. Så därför kommer inte nya försäkringen täcka det hon har nu, om det nu visar sig vara något långdraget.

Kan då passa på att fråga också vad dolda fel-försäkring gäller?
Det hunden är inne för är en halsinfektion han fick i veckan, men också för att det är något med levern som dom sa förmodligen kommer behövas operation till om det är det dom misstänker...och att det är en medfödd defekt då. Är det då ett "dolt fel"?

Det beror på hur gammal hunden är (Dolda fel försäkringen varar i 3 år från inköps datum) OM det är ett dolt fel så ersätts max inköpspriset.

Du kan säkert höja upp din försäkring på det bolag du har,
när hunden är fullt frisk.
Du kan dock ev. få resv på det som höjs för just denna sjukdom
Alltså att försäkringen gäller upp till 20 (som den gör i dag)
men inte för det belopp du höjt upp till.
Däremot gäller självklart det högre beloppet på ”allt annat”
Hör med ditt försäkrings bolag vad de kan erbjuda
när hunden är frisk igen och om du får resv. på just den här sjukdomen.
När hunden är fullt frisk kan du också byta bolag om du så vill.
Men samma där beroende på vad det är för sjukdom kan det bli resv för det.
Och då gäller det för hela beloppet på det nya bolaget för den sjukdomen.
Så OM det blir så att det blir resv. på denna sjukdom
så är mitt råd att du INTE bytar bolag utan höjer i ditt nuvarande istället,
får där har du då fortfarande kvar de 20 du har i dag på den här sjukdomen

Som andra sagt kan du säkert höja den försäkring du redan har (vilket bolag?). MEN, tänk på att du kan få reservationer. Jag har en allergihund som gjort utredning och fått behandling och grejer, lite beroende på vem jag snackar med på förs.bolaget så har hon reservationer för det - detta för att jag höjde hennes livvärde när hon tagit championat.

Som andra sagt kan du säkert höja den försäkring du redan har (vilket bolag?). MEN, tänk på att du kan få reservationer. Jag har en allergihund som gjort utredning och fått behandling och grejer, lite beroende på vem jag snackar med på förs.bolaget så har hon reservationer för det - detta för att jag höjde hennes livvärde när hon tagit championat.

Har du resv. så står det på ditt försäkringsbrev.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 419
Senast: soom
·
Y
Hästhantering Hej, jag har en underbar häst som är alldeles för stor för mig, som är fruktansvärt kort. men allt har funkat så bra att nu när allt...
Svar
9
· Visningar
1 733
Senast: Torill
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 459
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka