lite hjälp igen tack

Messy

Trådstartare
:o

kör bakgrunden snabbt:
fd galopphäst som har gått med huvudet rätt upp hela sitt liv.. aldrig gått i form osv.
jag köpte-träna galopp nästan 1år-vilade 1år, igångsatt LÅNGSAMT förra året (mycket gamla muskelskador)...
köpte dressyrsadel, tränade mkt tömkörning och skrittarbete, ut i skogen..
hon är HET, förut så bara ökade och ökade hon i traven, stack i princip i galoppen eller mer upp än fram...

dressyrsadeln satt bra, hästen började trava lugnare och i form.. i början sällan, sen blev det bätte å bättre å fåtal "dåliga" dagar...
sen kom dåliga dagar tillbaka :( visade sig att lite knas i ryggen hade kommit tillbaka + sadeln inte passar eftersom hon fått mer muskler...

fick låna en hoppsadel som sitter helt ok, ny häst typ!
Min dressyrtränare (endast ridit 3ggr för henne) tycker att hästen rör sig bättre!
jag kände även att hon vågade jobba mkt mer med ryggen igen..
men sen ca 2 veckor så är hon asjobbig... känns som att bakbenen är en meter bakom... stum i munnen, rakt fram med huvudet.. sen i ren protest så böjer hon nacken, håller kvar, sen upp... typ "ok jag går på tygeln då", fast det gör hon ju inte, totalt oärligt "jobb"...
hon lyssnar inte på skänkeln, å om hon gör det så blir det fullfart... mycket hon gör blir "rätt" men "överdrivet" i någon form av protest...

vad göra? känns som ett baksal, för hon var verkligen fin ett tag (för att vara på vår nivå för dagen, under utb. ju!)...

jag brukar gå igenom lite basic igen för att hon ska lyssna, typ flytta för skänkeln, halt osv.. men det känns slarvigt å hon bara skiter i mig...

här om dagen så skötte hon sig, men öronen är spetsade å hon tittar på allt bara för att hitta en ursäkt att hoppa åt sidan...

*matt*

rider lektion på onsdag igen...

kan det vara så att hon gillade sadeln bättre än dressyrsadeln, men har kommit på att den bara var bättre, men inte 100% bra?

min dressyrsadel är på lagning å jag vet inte när den kommer tillbaka...

Sv: lite hjälp igen tack

Ärligt talat är det precis de symtom vi fått på fullblodet när sadeln inte passat längre. Inget funkar. Allt är ostadigt, svårarbetat och rent ut sagt inte lönt att jobba med.

Fullblod är känsliga varelser, både vad gäller hjälper och utrustning (och flugor & mat & skav &...)

Jag rekommenderar dig starkt att åka till en sadelutprovare och få en korrekt tillpassad sadel utprovad. Det kostar pengar att behandla en häst med ryggont, att ha en häst som bara står men inte i är ridbar och i det långa loppet skadar man hästen. Allt detta vet du ju redan, men ibland behöver man en extra puff för att ta sig i kragen...

ja... förra sadeln var utprovad! Kontrollerad 2 månader innan hon började krångla!

har en massör som övervakar oss sedan 1år...
går själv massageutb bara för det haha...
till saken hör att hon inte har ont i ryggen nu.. så jag hajjar inte problemet...
ska testa å rida barbaka några dagar, det brukar hon vara snäll på iaf... (konstigt nog)....

fullblod är UNDERBARA, men allt detta runtomkring är ju bara FÖR mkt..
hon har iaf rund mage för dagen ;)

Jag håller med dej om det ang sadeln. De behöver inte alls få onti ryggen för att visa att det passar bara inte, känner också igen att det är så det känns när sadeln inte passar.

Ofta har sadeln "objektivt" sett passat alldeles utmärkt men hästen har inte tyckt det i alla fall:o Och då jobbar den inte, helt enkelt.

Ofta finns ju ett skäl om hästen ändrar inställning till arbetet helt plötsligt.

jag håller med, det var ju så jag upptäckte det första gången!
Men det skumma är ju att hon gick mkt bättre i i nya (hopp)sadeln, men NU har hon kommit på att hon inte gillar den... :crazy:
fick låna en kompis sadel för en vecka sen, den gillade hon INTE...

på så sätt är hon ju bra, säger till när det inte passar :)

Mitt förra sto var superknepig när det gällde sadlar. Köpte en svindyr dressyrsadel som var utprovad efter alla konstens regler och hon bara HATADE den. Blev seg och sur och bara strök öronen och piskade med svansen.
La jag på henne min gamla ponny sadel som var var både för trång, för kort och dessutom ganska sned så var hon nöjd, hon tillockmed hoppade med den sadeln........

sto + fullblod lixom.. kan det bli värre ;)

min gillade som sagt sadeln å jag fick ångest (kostar 25000)... tur att hon ändrade smak :angel:
behöver jag säga att hon spottar ut hööksgodis men tigger eskadrongodis? :cool:

att man ska behöva skriva en tråd så att andra människor veckar upp ögonen på en...
det är så jag skämms över mig själv som inte lyssnar på min häst :mad: hon ÄR INTE DUM, hon försöker bara visa sitt missnöje...

red barbacka idag, gissa vem som hade en lugn häst som gick i form hur avslappnad som helst, fattade höger galopp lugnt, fattade vänster rätt på första (har inte övat galopp mer än typ 5 gånger för hon bara rusar å jag har velat få henne stabil i traven först)...

min gamla häst är tillbaka där jag slutade sist...
glad att jag lyssnade på er å min häst! :bow:

de är kloka de små djuren... :)

tack!

Jag håller med dej om det ang sadeln. De behöver inte alls få onti ryggen för att visa att det passar bara inte, känner också igen att det är så det känns när sadeln inte passar.

Ofta har sadeln "objektivt" sett passat alldeles utmärkt men hästen har inte tyckt det i alla fall:o Och då jobbar den inte, helt enkelt.

Ofta finns ju ett skäl om hästen ändrar inställning till arbetet helt plötsligt.

ytterligare en fullblods ägare som håller med om varje stavelse.
har precis samma erfarenheter, och såfort sadeln var checkad så var allt frid och fröjd igen, och mer därtill. det kanske känns som de är "känsliga" men Messy tänk positivt... förstår (och vet) att det kan kännas jobbigt men - hur många hästar är det som bara går omkring och lider i "tysthet" och det är mktlångt gånget innan ryttaren märker ngt. Svar: MERPARTEN. :(

hellre en häst som säger till - omedelbart och tidigt! :)

Min fullblodsvalack var faktiskt ännu värre än stona med sadlar. :idea:

Han visade såtydligt så att det var löjligt om sadeln kändes bra eller ej, sen kunde sadelprovare säga vad dom ville:angel:

Bra att du har kommit på vad det handlade om. Hoppas du hittar något hon gillar då.

jo precis, på "pappret" ligger sadeln perfekt, men inte i praktiken... :)

hitta sadel.. jo tack, lycka till IGEN typ ;) vad jag letade sist...

sant!!!

man blir ju lite lätt störd på att INGET passar damen... men samtidigt som du säger, tänk alla hästar som tiger (å kanske får följdskador pga det)...

man lär så länge man lever! å nu är det 3:e gången jag säger att jag ska lyssna på min häst nästa gång, hon gör inte saker för att vara dum ;)

sant!!!

man blir ju lite lätt störd på att INGET passar damen... men samtidigt som du säger, tänk alla hästar som tiger (å kanske får följdskador pga det)...

man lär så länge man lever! å nu är det 3:e gången jag säger att jag ska lyssna på min häst nästa gång, hon gör inte saker för att vara dum ;)

Nej det är verkligen sant det brukar alltid finnas en orsak.

rider du bara eller varierar du dej?? kanske en dag barbacka skrittning,tömkörning, ledövningar, lastning, longering.. bröva rida utan bett, kanske massera å strecha efter varje ridpass?? stel i ryggen?? beror nog en del på sadeln oxå..

rider du bara eller varierar du dej?? kanske en dag barbacka skrittning,tömkörning, ledövningar, lastning, longering.. bröva rida utan bett, kanske massera å strecha efter varje ridpass?? stel i ryggen?? beror nog en del på sadeln oxå..

kan avslöja att min bates var PAJ... den var inne på koll, hela j*a vänstersidan har säckat ihop (syns inte SÅ tydligt kan jag säga, men stackars häst märkte!)

jag rider för tillfälle barbacka, har hoppat en gång i hoppsadel som sitter sådär...
rider ut i skogen för det mesta, trimmar i kanske 20min efter det på volten ibland, ibland kör jag hel-pass på volten...
tömkörde mkt förut, men nu är hon ett AS att tömköra, så min massör tyckte (som jag) att det var lite lönlöst, får skippa det ett tag.
hästen har haft JÄTTEPROBLEM med muskler, så hon masseras innan arbete + arnika, sen kylbalsam efter, ibland BoT..
stretch är jag halvslarvig med vid lättare jobb, annars stretchar vi!

så jag måste säga att den delen är jag väldigt noga med!!! det är ju sadlar man inte KAN så mkt om = blir felande länken..
men nu känns det ändå bra att få svar att det VAR sadeln!!!

hade luften läckt ut?

vad jag har förstått så kan de inte LÄCKA, men de kan mer "förstöras"... kanske punka typ...
å det hade hänt...

det är flair som kan läcka...

jag är arg, för allt är ett j*a strul å jag kommer få rida barbacka resten av mitt liv känns det som för dagen..
just den här veckan (1vecka/år) så har bates SEMESTERSTÄNGT :rofl: (Eller de som svarar på frågor)

hur lyckas man?

Men du vad bra ändå att du vet vad som var felet nu och vet att hästen inte bråkar - om det inte är nåt. Om man ska se det positivt.
Jag menar en sadel är ju en sadel men det hade väl varit värre om det varit något med hästen:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 024
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka