Messy
Trådstartare
kör bakgrunden snabbt:
fd galopphäst som har gått med huvudet rätt upp hela sitt liv.. aldrig gått i form osv.
jag köpte-träna galopp nästan 1år-vilade 1år, igångsatt LÅNGSAMT förra året (mycket gamla muskelskador)...
köpte dressyrsadel, tränade mkt tömkörning och skrittarbete, ut i skogen..
hon är HET, förut så bara ökade och ökade hon i traven, stack i princip i galoppen eller mer upp än fram...
dressyrsadeln satt bra, hästen började trava lugnare och i form.. i början sällan, sen blev det bätte å bättre å fåtal "dåliga" dagar...
sen kom dåliga dagar tillbaka visade sig att lite knas i ryggen hade kommit tillbaka + sadeln inte passar eftersom hon fått mer muskler...
fick låna en hoppsadel som sitter helt ok, ny häst typ!
Min dressyrtränare (endast ridit 3ggr för henne) tycker att hästen rör sig bättre!
jag kände även att hon vågade jobba mkt mer med ryggen igen..
men sen ca 2 veckor så är hon asjobbig... känns som att bakbenen är en meter bakom... stum i munnen, rakt fram med huvudet.. sen i ren protest så böjer hon nacken, håller kvar, sen upp... typ "ok jag går på tygeln då", fast det gör hon ju inte, totalt oärligt "jobb"...
hon lyssnar inte på skänkeln, å om hon gör det så blir det fullfart... mycket hon gör blir "rätt" men "överdrivet" i någon form av protest...
vad göra? känns som ett baksal, för hon var verkligen fin ett tag (för att vara på vår nivå för dagen, under utb. ju!)...
jag brukar gå igenom lite basic igen för att hon ska lyssna, typ flytta för skänkeln, halt osv.. men det känns slarvigt å hon bara skiter i mig...
här om dagen så skötte hon sig, men öronen är spetsade å hon tittar på allt bara för att hitta en ursäkt att hoppa åt sidan...
*matt*
rider lektion på onsdag igen...
kan det vara så att hon gillade sadeln bättre än dressyrsadeln, men har kommit på att den bara var bättre, men inte 100% bra?
min dressyrsadel är på lagning å jag vet inte när den kommer tillbaka...