Lite hjälp i westernsadeldjungeln.

Apollo

Trådstartare
Funderar på att skaffa en westernsadel till mitt halvblod.
Jag rider inte western utan ska ha den till att rida ut promenader i skogen i. Tycker western sadlar är så bekväma att rida i. Men vad ska jag skaffa för "sort"??, när jag ska ha en att bara rida ut i.Finns det nån sadelutprovare för westernsadlar runt Sthlm. Tacksam för lite hjälp :bow:

Tror inte det spelar så stor roll vilken "sort" om du ska ut och skrota i skogen. Viktigast är att sadeln först och främst passar din häst och sedan att du själv sitter bekvämt i den, och att sitta bekvämt är ju en fråga om tycke och smak, så ut och prova med dig! Vad du än gör, sätt inte din egen prisgräns för lågt, det är mycket svårt att hitta en begagnad westernsadel som är värd att användas under ca 7000:-.

Jag har också ett halvblod och har bytt från engelsk sadel till westernsadel :). För att omställningen ska bli så liten som möjligt kan du välja en trail eller pleasure sadel. Dessa sitter man lodrätt i (som du säkert är van vid från den engelska ridningen). Ropingsadlarna är onödigt tunga tycker jag (om man inte ska rida roping) och reining sadlarna sitter man för bakåtlutad i. Finns en uppsjö av allroundmodeller också som verkar vara ett mellanting mellan pleasure och reining som säkert duger till skogsridning :p

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 476
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 815
Senast: Seabaz
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama