Lite funderingar om hälta

Bison

Trådstartare
Bare en tanke som dök upp under dagens besiktning.

Är det vanligt att hästen är ohalt på böjprov men markerar på volt?
Tvärtom hör man ju om lite nu o då.

Min häst gick igenom allt UA så det handlar inte om honom om ngn nu tror det ;) Utan det var bara en fundering som dök upp efter att veterinären åkt såklart.

De veterinärer jag använt under åren har gjort på lite olika sätt. Vissa vill att man springer först utan att böjas, sen longering o sen böjprov. Andra vill ha böjprov o sen longering.
Finns det ngn ordning som är mer "rätt" än den andra?

Sv: Lite funderingar om hälta

Böjprovet tar ju lederna, men om hästen visar hälta på volt så kan det ju vara rent muskulärt :)

Som exempel, så gick jag igenom det ena fullblodet på klinik för drygt 2 år sedan, helt ohalt vid böjprovet. Vid longeringen så var hon stel i ryggen, ena bogen o ena bak, men det var inget vet var bekymrad över utan det fick equiatrikern (på samma klinik) åtgärda med massage o akupunktur :)

Hej!

Min kära pålla är helt ren på böjprov, men markerar på volt ffa i höger varv (om jag minns rätt). Hennes hälta kommer från hoven (den släcks med bedövning), men just nu är jag inte säker på orsaken till hältan. I vintras hette det "för hårt verkad", i höstas när hältan återkom "för lite verkad". Sen hittade vi en hålvägg som är uppverkad nu, men om den är originalproblemet vet jag inte, för smärtan kom från början mer från sulan.. Så om några månader får vi se helt enkelt.

Om det är vanligt vet jag inte.. Jag har sett hälta på böjt spår, men då har oftast böjprov visat nåt också.

Dit jag åker brukar det först springas rakt fram och sen på volt eller böjas, lite beroende på hur fullt det är dels i löpargångarna och dels på "volten".

/Lavinia

Min häst gjorde så.
Hon har haft en muskelbristning + eventuellt någonting mer och jag var till klinik för utredning och hon haltade inte när veterinär böjde och inte på rakt spår men böjt markerade hon på.

Min häst blev halt i början på sommarbetet, hon var ua på böjprov på alla benen, men var halt i ena fram på volt, framförallt i höger varv, vänster varv var hon nästan ren. Hon hade sträckt sig trodde dom på kliniken, hon var ren på återbesöket 3 veckor senare!

Problem i hov, ligament och muskler visar sig ofta på volt men i stort sett aldrig vid böjning.

Böjprov bli mer avslöjande om det görs före hästen har mjukat upp sig med longering.

Hittas små markeringar på böjprovet så är det ganska vanligt att sen longera för att sen åter göra ett nytt böjprov speciellt om det rör sig om en lite äldre häst.

de vetrinärer jag använt mig av vill alltid att vi springer med hästen först innan de böjs, och de kollas aldrig med longering eller så.

Jag har aldrig varit med om att man bara springer med hästen rakt fram innan böjprov, utan värtom - man vill ALLTID se hur hästen rör sig på lina först. Jag hade personligen reserverat mig för böjprov bara rakt av utan att vetten först tittat på hästen på lina.

Linar du först så kan de värma ur skador vilket inte är ovanligt vid smågrejor.

Hästen visas rakt ut först före böjprov men sen skall de böjas inte longeras, skulle aldrig någonsin acceptera en besiktning där hästen longerats först kan dölja mkt att den får bli varm och uppmjukad innan böjning.

mina vetrinärer gör inte så, och det de hittat på hästarna och åtgärdat har alltid gett bästa resultat - dvs de har blivit fria från det de hade.

jag hade aldrig hade låtit böja min häst bara för att den sprungit rakt fram 50 meter och tillbaks. Endera är den halt rakt fram och man böjer som konsekvens, eller så är den det inte, och då linar man på böjt och sen utifrån det böjer man. och ang. ev urvärmning på böjt spår så lär ju veterinären se redan de första metrarna hur landet ligger, så även om det värmer ur så har ju redan en bedömning om hur det ligger till på böjt spår ändå kartlagts.

Jassica: oavsett utkomst så pratar jag mer om böjandet för böjandets skull.
om hästen springer rakt fram och inte visar ngt - så böjer jag inte som första åtgärd utan då tas den ut på böjt spår på lina och där görs en bedömning, och sen böjs det. därav min kommentar.

Pratar vi om hästar som regelrätt haltar sig fram på rakt spår de metrar vi springer - så visst. Kanske uttryckte mig luddigt. Gylle - ang. besiktning så absolut håller jag med dig! Jag förutsatte att vi var inne på hältutredning....

Senast ändrad:

Och jag förutsatte att vi diskuterade besiktning eftersom det var det Bison nämnde i startinlägget.
Dock är det så letar man småfel även vid en hältutredning så måste man böja innan longering om man vill vara hundra på att hitta det är det så att man söker för något specifikt som man känt på böjt spår så är det ju tillrådligt att lina först. Vilken ordning på hältutredning skiljer beroende på var misstankarna ligger så det går egentligen inte att säga något av dem som rätt eller fel har nog fått göra lika många gånger av varje variant genom åren. Men på besiktning skall det göras först för att visa så mkt som möjligt och som jag skrev ovan om det ger små markeringar så görs även ett nytt efter longering just för att se om de små reaktionerna värms ur.

Då har du haft ren "tur" att problemen suttit så att de syns vid böjprov är det tex ledproblem så behövs ju ingen longering för att diagnostisera dem, men så snart problemen hamnat nere i hoven eller det handlar om ligament mm så får man sällan någon som helst reaktioner på det på böjproven men det blir oftast väldigt tydligt när de skall snedbelasta sig på en volt. Även tex bakknä som ibland kan vara lite tjuriga med att visa ordentligt på böjprov avslöjar sig ofta på böjtspår. Så för en komplett utredning bör man göra båda delar om man inte specifikt vet var felet sitter.

ja det var klantigt av mig att börja förutsätta vanlig hältutredning när TS tråd frånbörjan handlade om besiktning..... men folks allmänna svar i tråden styrde in mig på den banan.

har varit med flertal hästar som visat knä genom rakt spår. dock inte mina egna är väl bäst att skriva.

har varit med flertal hästar som visat knä genom rakt spår. dock inte mina egna är väl bäst att skriva.

Ja jag skrev knä som ibland kan vara tjuriga att se på böjprov, har bla en färsk sådan i tanke när jag skriver visade noll på böjprov rakt ut minimal förkortning av steget på volt på prov lades bedövning i bakknä, bingo där satt det. Hade inte hästen longerats hade vi aldrig hittat felet i alla fall inte förrän det hade blivit en betydligt längre gången skada av det. Bättre att använda alla de redskap som finns för att hitta det än att bara använda hälften.

För att lära mig lite mer.
Kan du ge lite exempel på ligamentskador som kan komma fram på volt. Kan hästen vara helt ren i benen men ändå ha en skada?

Livsfarligt att fråga om detta, kommer bli supernojig men jag vill ändå veta :)

ja, visst är det bra att använda de redskap som finns, dock är mina veterinärer såpass duktiga att jag litar på dem endast på rakt spår. ;) använder mig inte av kliniken här men åkte dock in en gång för ett par år sen o ch även där böjdes hästen endast på rakt spår, och blev då behandlad båda framknä och en bakkota. kanske
att det där beror på vad man själv är van vid, rakt spår eller volt.

ja, visst är det bra att använda de redskap som finns, dock är mina veterinärer såpass duktiga att jag litar på dem endast på rakt spår. ;) använder mig inte av kliniken här men åkte dock in en gång för ett par år sen o ch även där böjdes hästen endast på rakt spår, och blev då behandlad båda framknä och en bakkota. kanske
att det där beror på vad man själv är van vid, rakt spår eller volt.

Och det var ungefär den dummaste kommentar jag läst på länge såvida din veterinär inte är synsk så spelar det ingen som helst roll hur duktig han är hästen visar inte mer på rakt spår för det om det inte gör ont på rakt spår, kanske finns en annan anledning till att hästen hade hältor på tre ben brukar oftast komma från det fjärde benet i så fall, kanske hade ni hittat orsaken om ni hade longerat den.

Jag skulle tvärtom säga att din veterinär är slarvig som inte kollar hästen ordentligt, men är du nöjd med halvdant utfört arbete så är det ju bra, jag vill ha mina ordentligt kollade då mina hästar skall fungera även i arbete som inte utförs spikrak framåt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 614
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 984
Senast: Lutten
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat