Sv: Lite funderingar kring bosal...
En bok som jag tycker är bra är "The art of hackamoretraining".
Den är skriven av Al Dunning och Benny Guitron och kan beställas från Western Horseman.
Det finns också flera bra filmer med t.ex. Buck Brannaman eller Martin Black.
Varför man bara får tävla unga hästar på bosal är väl av samma anledning som man har samma begränsning med tränsbett. Det anses vara ett verktyg som används till unga hästar fram till dom är så pass utbildade att man går över till two-rein och sen stångbett.
Det finns mycket att säga om hur man rider på bosal (hackamore) men allt ryms inte i ett inlägg men kan säga som så att jag tycker att bosal fordrar mycket känsla i händerna och man får verkligen bekänna färg som horseman.
Annars så rider man ungefär som med tränsbett: Aldrig jämt drag i bägge tyglarna, alltid jobba med pull & release i en tygel åt gången.
Tycker att man uppnår en annan form med bosal som inte kan uppnås på annat sätt, en annan sorts eftergift som är svår att beskriva. Ärligare på något vis. En häst som går bra i bosal är verkligen en fröjd att rida!
Min erfarenhet av att rida på bosal är att det verkligen har utvecklat mig som ryttare men också tagit min häst till en annan nivå!