lite frågor

P

puff93

hej!
jag har lite frågor som jag behöver svar på. så istället för att skicka frela trådar så skriver ja allt i en tråd:idea:. jag hoppas att ni på buke kan svara på frågorna.

1) är jag för stor får ett gotlandsruss 130+? ( hästen är otränad o i dålig kondis)jag väger ca 55 kg o en 157 cm lång
2) hur lugnar jag ner en ponny som blir väldigt stressad i ridningen( tävlingsponny med mkt nerv)

det var vad jag kmr på nu.
// jenny

Sv: lite frågor

Svårt att säg på rak arm, men längden är nog ingen fara, är den lite grövre och välmusklad så är det nog inga problem.

Om hästen är stressad så beror det ju lite på hästen vad som funkar och inte. Så det är bara att testa sig fram. Ofta är det bra att ha en lätt kontakt med munnen, INTE DRA! och trots att lägga om benen kanske inte är det första man gör så kan det faktiskt hjälpa att lägga om benen så man inte småduttar liksom. Om man har en stilla skänkel som ligger an utan att trygga så känns det oftast tryggare än en skänkel som man försöker att inte röra hästen med.

Vilka övningar som är lugnande på stressade hästar är ju olika. Försök att alltid ha en bra takt, så fort hästen börjar springa ifrån takten, så ska du försöka lugna den så att den inte blir för uppe i varv.
Tex. kan man lägga små volter, åttvolter tycker jag är bra. Då får man konsentrera sig på att ställa om och byter riktning ofta. I början är det inte så noga med formen, utan hästen måste vara avslappnad först. När hästen är lugn avslappnad och reagerar bra på hjälperna så kan du fortsätta jobba, men sätt inte för stor press, utan ta det sakta och testa dig fram så att du inte pressar hästen och stressar upp den igen.
Skänkelvikning tycker jag ofta har funkat bra, för det är svårt att takta om man går sidledes. Då får hästen koncentrera sig på var den sätter fötterna och lugnar ofta ner sig för att inte snubbla över sig själv.
Men för att klara detta måste hästen kunna övningen och dessutom kan den itne vara superstressad när man ber den flytta sig. Utan detta är bra för att dra ner takten, om hästen går och studsar och inte lyssnar på hjälperna utan att flyga i luften kan det vara svårt att få den att gå skänkelvikning. Men kan man lugna ner den lite grann så är det ofta en bra övning.

Sv: lite frågor

1) Gotlandsruss är ju viktbärande, så jag tror inte att det är någon fara eftersom h*n dessutom är ganska stor för att vara russ. Dock är det väldigt svårt att bedöma när man inte ser er tillsammans, har du ingen bild du kan slänga ut?

2) Här kan jag inte annat än att hålla med föregående talare. Men det är väldigt olika från häst till häst, så testa dig fram.

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·
Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 151
Senast: rostad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama