lite frågor...:)

zazza girl

Trådstartare
ha lite frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på ....

fråga 1: är hovledsinflamation ärfligt..????

fråga 2: kan man få en häst som ha blivit Triangelmärkt frisk förklarad om hästen inte leder av de den blivit det för längre..???

fråga 3: e det vanligt att det inte bli något märke alls när man Triangelmärkt en häst..???

tacksam för svar..!!!

Sv: lite frågor...:)

1. Nej, absolut inte.
2. Nej. Den kan inte bli av med sin triangelmärkning och delta i tävlingar. Den kan ju däremot bli så frisk att den fungerar utmärkt till ridning/körning.
3. Nej.

oki.. för min nya häst är t-märkt och blev det för hovledsinflamation , men hade ingen dräckt synlig hälta ,som jag fattade det på förra ägaren ....
och hon ha inget märke för det blev inget på henne alls ...

kan man tävla klubb nivå med t-märkta hästar..?? ha hört det av vissa människor...

fråga 3: e det vanligt att det inte bli något märke alls när man Triangelmärkt en häst..???
tacksam för svar..!!!

Vad då....Brännmärker man en häst som blir T-märkt eller....?!

Har aldrig kommit i kontakt med T märkt häst.

Frysmärker tror jag det är man gör. Eller det är då vad jag läst (läänge sen) samma slags märkning som travhästar har på halsen. Rätta mig gärna om jag har fel!

Okej.... det låter ganska troligt att det skulle vara så, annars är det enkelt att "fiffla" med papper och sälja vidare som frisk häst/ ponny.

Hoppas det är okey att jag slänger in en fråga här, men när blev det förbjudet att brännmärka i sverige?
medryttarhästen är nämligen t-märkt och han är brännmärkt

Inte den blekaste aning tyvärr. Är du säker på att den är BRÄNNmärkt? Det kan visuellt vara omöjligt att skilja en brännmärkning och en 'djup' frysmärkning från varandra? Alltså hur 'djup' frysmärkningen blir beror på hur länge järnet ligger emot. Det kan alltså bli en upphöjd triangel som känns som och ser ut som en brännmärkning fast det är en frysmärkning? Likväl som frysm kan bli 'slät' och i nivå med huden och man bara ser att hårstråna är vita (eller knappt ser det alls på skimmel)

finns det någon stanns man kan söka på internet på hästar som är t-märkta...??????

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 505
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka