Lite frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _Flickan_93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 012
F

_Flickan_93

Vi har funderat på att betäcka vårt D-ponny sto (146 cm) med Arro-Bell och hoppas på att få ett föl som blir över ponnymåttet.

Någon som har betäckt sitt Ponny-sto med en häst förut?
Hur stor är chansen att fölet blir häst och inte ponny?

Någon som betäckt sitt sto med Arro-bell?
Är ni nöjda med avkomman?
Fick fölets hans färg?

Visa gärna bilder!

Mvh _Flickan_93

Sv: Lite frågor

Då vi bor i samma stad så tänkte vi att det vore praktiskt betäcka en d-ponny (145,5) med honom, men enligt ägarna så var han för stor, om du fattar vad jag menar ;) Han går ju endast på naturlig betäckning också. Men du kan alltid ringa och kolla för han är ju riktigt snygg.

Mamma Ringde och pratade med dom i sommras då sa dom ingenting om det. Vad konstigt om du inte fick! Betäckte ni henne med någon annan sedan?

Om det är färgen du är ute efter så finns det väl en del ridponnyhingstar som har den också?

Hur stor chansen för att att avkomman blir stor beror ju inte bara på hingsten utan även på vilka anlag stoet har. Hur stora är hennes föräldrara och deras i sin tur?

Sedan är ju frågan om hingstvalet är beroende på att passat stoet eller hans färg. Vill du ha en störrw avkomma så det bästa att välja en hingst som ger dokumnterar stort och som passar stoet och det du vill ha ut av fölet.

Exempel på hingst som ger dokumenterat stort är Briar som dessutom tar emot ponnyston via semin.

Nej det är inte bara färgen vi är ute efter. Jag vill gärna få ett storhästföl och blev helkär i Arro-Bell. Arro-Bell bor rätt nära oss vilket är en fördel och Jag tycker helt enkelt att Arro-bell är en interesant hingst.

Vi vet tuvär ingenting om mitt stos föräldrar, vilket är väldigt synd.

Som jag sa förut handlar det inte om fägen, men visst det skulle inte göra mig nått om fölet fick hans färg. Jag tycker att Arro-Bell är en riktigt snygg hingst och hans Galopp är inte helt fel.

Fölet är tänkt att andvänas till lite av varje. Mitt sto hoppar väldigt bra och Arro-Bell är mer dressyr vad jag förstår. Men han ska hoppa helt okej efter vad jag läst. På så vis får jag lite av varje.

Senast ändrad av en moderator:

Fast är du ute efter en fin halvblodshingst så finns det ju mycket, mycket bättre hingstar.

Är ditt sto likt Arro-bell i typ och utseende?

Dom är rätt lika i kropp dock har Arro-bell betydligt kortare rygg.

Vi har bara funderat över Arro-bell så det är inte betsämt att det ska vara han. Har ni tips på någon annan fin hingst?

Börja med att se över ditt sto. Vad är hennes fördelar och nackdelar? Hur är hennes exteriör?

När du har det klart för dig ska se över vad som behöver förbättras hos avkomman för att den ska bli det du vill.

Sedan väljer du en hingst som har allt som är bra hos ditt sto men inte det som är dåligt. Som exempel i det här fallet är ju då hennes storlek inte rätt så du ska ju då välja en hingst som ger stort.

Efter som ditt sto då tydligen inte har känd stam själv är det ett chanstagande att betäcka henne. Det kan bli väldigt stora överraskingar som ut. Så är det bättre att välja en godkänd äldre hingst som dokumenterat gett bra avkommor. Än en som en avelsvärderingsnämnd funnit inte uppfyller raskraven av någon anledning. Det ökar chansen att du får det du vill även om det inte är några garantier för det.

Tack för ett bra svar. Jag är inte alls inne i avlesvärden. Då detta är första gången vi funderat på betäckning. Så jag har ingen större koll på avleshingstarna över huvudtaget.
Ni som verkar ha mer koll på detta, har ni något förslag på hingstar som ger stora föl?

Ni får ursäkta mig om jag låter virrig.

Som jag skrev innan så ger Briar dokumenterat stora föl. Han är Elitpremierad för att han fått bra avkommor också. Så det är en förvärssäker hingst när man inte vet så mycket om stoet. Nackdel är att han ju kostar en hel del mer än en icke godkänd hingst. Tror att han hade 12 000 i avgifter 2007. Fördel hans avkommor kan både hoppa och användas inom dressyren och de blir mycket jämna i typen.

Fördelen med de flesta godkända halvblodshingstar är att de står på AI, vilket gör att själva betäckningen inte blir ett problem (som det kanske skulle bli vid naturlig betäckning).

Jag gissar att det är för dressyr du avlar, och då kunde det kanske vara värt att titta på Hermes. Det är en lite mindre halvblodshingst med två gånger Urbino i. Urbino är en av de mest framgångsrika halvblodshingstarna i ponnydressyraveln.
Är storleken väldigt viktig, så är det kanske enklaste att titta på blup-index på asvh:s hemsida, där ser du vilka hingstar det är som ger störst avkommor. Briar är den hingst i svensk avel som ger störst avkommor. Eightyeight Keys xx ger också stora avkommor, exempelvis.

Jag får ta och titta på denna sida. Tack för era svar!

Det ska gärna vara både hopp och dressyr. Då jag älskar att hoppa men tycker även att dressyren är väldigt viktig.

Min kompis har precis sålt sitt sto som var e. Arro Bell. Jätte trevligt sto som både rörde sig trevligt och hoppade bra.
Stod uppstallad hos mig i 3-4 månader.

Hon var bork färgad med stjärn och vita baksockor och alla trodde att hon var efter Bernstein pga färgen.

Enda avkomman jag nånsin sett, hade inte hört talas om honom innan.

Hej
Risken med att tänka som du gör, är att du istället för att få det som är bra hos sto och hingst får det som är lite sämre utav resp. hingst och sto.
Jag menar att har man ett sto med bra gångarter som hoppar dåligt och betäcker med en hingst som hoppar bra men har dåliga gångarter kan avkomman bli en som både hoppar dåligt och har dåliga gångarter. Detta kanske inte alls gäller din kombination - jag känner inte till Arro Bell.
Jag tycker Masse har förklarat ett bra sätt att tänka i val av hingst.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka