Lite frågor

Mynta2

Trådstartare
Hur många ultraljud gör man vanligtvis under en graviditet ? Jag tycker jag fått urdålig information om allting. Det mesta har jag tagit reda på själv via nätet. Men just ultraljud står inte mycket om tycker jag, i varje fall inte hur många man bör/ska göra.

Samma dåliga info anser jag könsbestämning vara. Jag vet att en BM inte har skyldighet att leta efter könet, MEN om BM under undersökningen ser villket kön barnet har och talar om att denne vet, så är BM skyldig enligt lag att berätta för föräldrarna om dom frågar. Lag (2006:351), 4:e kapitlet.
 
Sv: Lite frågor

Här gäller 1 ultraljud (v.18) om man har en "normal" graviditet.

Dom har som policy att inte ens titta efter kön, och jag vet ingen på den mottagningen som fått veta, däremot säger dom (om dom ser) i grannkommunen.
 
Sv: Lite frågor

Här gäller 1 ultraljud (v.18) om man har en "normal" graviditet.

Dom har som policy att inte ens titta efter kön, och jag vet ingen på den mottagningen som fått veta, däremot säger dom (om dom ser) i grannkommunen.

Här gäller samma sak, vi kanske bor i samma region :idea:. De säger bara att man ser inte kön så tidigt. Jag ville ändå inte veta så mig kvittade det.
 
Sv: Lite frågor

Här är det också 1 ul.
Runt v.18.
Bm ska inte titta efter kön. Ul är till för att se att fostret ser ut som det ska.
Jag frågade vid min senaste graviditet om hon kunde se könet.
Hon kunde inte lova nåt, men hon frågade om hon fick säga vad hon trodde.
 
Sv: Lite frågor

Men tjena mors !

Yupp..här gåre undan :angel::D

Vecka 21 för att vara exakt.
 
Sv: Lite frågor

Jag vet att dom INTE ska titta efter...och det skrev jag också. Men enligt lag om BM ser det och uttrycker att denna KAN se, då har föräldrarna all rätt i världen att få veta. Säger hon inget, då behöver BM inte tala om.
 
Sv: Lite frågor

Här görs ett ul. Jag fick info både muntligt och skriftligt om detta av min bm.

På ul frågade vi ifall man kunde se könet. Förra gången jag var gravid knep bebisen ihop benen, så det var omöjligt att se. Den här gången fläkte bebisen ut sig så det syntes ganska tydligt.:p Bm frågade vad vi själva tyckte det såg ut som. Vi svarade att det nog lutar åt en kille, och då sa hon att hon oxå trodde det. Men givetvis finns inga garantier.
 
Sv: Lite frågor

Hur många ultraljud gör man vanligtvis under en graviditet ? Jag tycker jag fått urdålig information om allting. Det mesta har jag tagit reda på själv via nätet. Men just ultraljud står inte mycket om tycker jag, i varje fall inte hur många man bör/ska göra.

Samma dåliga info anser jag könsbestämning vara. Jag vet att en BM inte har skyldighet att leta efter könet, MEN om BM under undersökningen ser villket kön barnet har och talar om att denne vet, så är BM skyldig enligt lag att berätta för föräldrarna om dom frågar. Lag (2006:351), 4:e kapitlet.

jag gjorde en gynekologisk undersökning i v 12 och ett "vanligt" UL i v 17-18. om de ser några avvikelser eller liknande blir det väl fler, men är allt normalt så blir det bara en gång. könsbestämmande är något man får betala 4-500 här för.
 
Sv: Lite frågor

Det verkar vara olika i olika län.

Här i Skåne har jag hört att de flesta gått 2 gånger. Ve 18 och sedan i ve 32 ungefär.

Själv gick jag 5 gånger pga tvillinggraviditet.

Jag vet inte alls hur det ligger till med reglerna kring att meddela könet. När jag var på andra ul, i vecka tjugo-något så frågade bm om vi visste vad det var för kön och om vi ville veta. Jag ville inte men mamma som var med mig ville. Eftersom det var ok för mig så gick jag ut ur rummet och så fick mamma veta vad jag hade i magen. :)

/Timsetim
 
Sv: Lite frågor

Här i Örebro är det ett ul som gäller. Runt v 18 brukar man gå. Vi frågade om man kunde se vad det skulle bli o fick reda på att det lutade åt en kille. Fick sen ett ul till då man trodde att M inte hade vänt sig men de hade han o det var fortfarande en han.
 
Sv: Lite frågor

JAg vet faktiskt inte hur det är här men hittills(är i v.15) har jag sett bebisen 3 gånger och har inte varit på "vanliga" UL än. Eftersom jag gjort provrörsbefruktning görs en VUL i ca v7. SÅ den gjorde jag och i v12 var jag in på koll för högt blodtryck och fick göra ny VUL och v13 gjorde jag NUPP test med vanligt UL. Men som jag uppfattade läkaren skulle jag ev få göra en extra UL i v32 pga högt blodtryck. Det är ganska häftigt att se den lille i v12 och man ser att det är en riktig bebis där men som bara är 6 cm.
 
Sv: Lite frågor

Såvitt jag förstår är ett vanligt ul det normala i vårt landsting.

Jag har dock gjort tre. Ett som gjordes av en gynläkare i 14 då jag var på cellprovsundersökning och han frågade om jag ville "passa på". (Helt onödigt egentligen...). Vi gjorde fvp och då användes ultraljud för andra gången. Och tredje gången var den "vanliga" ul-undersökningen i v 18.
 
Sv: Lite frågor

Jag går hos en privat kvinnoklinik och där gör man ett UL när man får veta att man är gravid och den brukar vara i vecka 7-10. Sedan gör man det i vecka 18. Ibland görs fler UL om det skulle behövas.
 
Sv: Lite frågor

Men om bm inte vill säga vad det är för kön tror jag inte hon säger att hon kan se det.
Det vore ju bra onödigt.
 
Sv: Lite frågor

Man gör ett i v 18-21 i Göteborg men ibland får man det tidigare pga din eller deras semester. Jag fick i v 16 redan med barn nr 2 och det var inte lika kul som vecka 18½ med barn nr1 så jag gick på ett privat i vecka 31 oxå för att se könet! Men det görs inte där längre, kommer ej ihåg var men på familjelivsajten vet de. Kostar ca 400 kr.
 
Sv: Lite frågor

Men om bm inte vill säga vad det är för kön tror jag inte hon säger att hon kan se det.
Det vore ju bra onödigt.

Tänkte precis likadant!
Går man till en mottagning som har som regel att inte säga vilket kön, så nämner dom ju inget angående det överhuvudtaget.
 
Sv: Lite frågor

Här gör man ett ul i vecka 18......
Fick göra 5 st med min yngsta....(gjorde det 1:a i v 16 men jag och Bm trodde det var 18, nr 2 i v.18 och sedan 1 varje vecka i v 36,37 och 38 för att säkerställa läget, bebis var VÄLDIGT rörlig!)
Storebror är född 2 v för tidigt så bm ville vara förberedd om lillebror också hade bråttom;)
 
Sv: Lite frågor

Här är det 1 UL som görs runt v.18.

De gör först rutin UL. Sen har de en liten "show" och passar på att fota och när de är klart frågar de "Är det något mer ni undrar eller vill se?" (Ja vad kan det vara :angel: )
De visar mest upp överkroppen men som sagt, vill man se könet så frågar man de och så kollar de efter vad de kan se.

Jag har gjort 2 st UL i v.14 och 19. 2 olika BM och de har gjort på precis samma sätt.
 
Sv: Lite frågor

KL
I vår kommun kommer man från och med nästa år få ett
u-ljud kring v.11-12 och ett kring v.18.

Jag hade en tvillinggraviditet som slutade i MA v.13
så jag är lovad ett vul i v.8-9 nästa gång.
 

Liknande trådar

Tjatter Här är en beskrivning av vad en varulvslek är: Nya deltagare är varmt välkomna! Fråga gärna om det är något du undrar.
57 58 59
Svar
1 175
· Visningar
42 360
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
2 075
Senast: Hermelin
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 549
  • Låst
Tjatter Här är en beskrivning av vad en varulvslek är: Nya deltagare är varmt välkomna! Fråga gärna om det är något du undrar.
98 99 100
Svar
1 998
· Visningar
83 380
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp