Lite frågor!

E

Egonson

Hur ser det ut när westernhästen går i rätt form?
Vad ska man titta på?
Hur visar jag min häst till en någorlunda rätt form i skritt och trav?

Jag är ingen stjärnryttare, har bara ridit engelskt på ridskola i ca 5 år men är mkt intresserad av western och vill gärna prova lite med pållan.

Sv: Lite frågor!

Vad roligt att fler tycker western är kul :banana: och välkommen, finns det inte någon bra tränare i din närhet du kan fråga om hjälp, för att börja på egen hand att försöka få till det kan vara lite si och så tycker jag, det är så lätt att det blir fel, och då är det svårare att rätta till längre fram när hästen redan lärt sig fel. Men lycka till och se till att det blir roligt både för dig och hästen.:rofl:

Ja ska jag fortsätta så blir det väl tränare. Men jag är mest lite intresserad av teori för tillfället, att lära mig lite grann själv utan att prova på hästen liksom.

HejHej :) Nu kommer en sån där dum och jobbig kommentar..

Men målet inom western är ju att man ska ha en häst som bär sig i en för hästen anpassad form, alltså hästens "naturliga" form. :) Quarters har (oftast) rent fysiskt en sådan uppbyggnad som udnerlättar för en lägre form, medan till exempel araber bör gå i en något högre form.. men en bra grundregel är faktiskt att inte bry sig så där jättemkt om formen i sig så länge hästen arbetar med ryggen och rumpan och inte lägger all vikt på frambenen :) usch.. det här blev du nog inte mycekt klokare av, men studera din häst, vilken form den går i nu och hur den ser ut exteriört, samt jämför med andra hästar ur samma ras så brukar man kunna hitta den där "ultimata" formen :) (sen är ett litet tips, passa dig så du inte "rider in hästen" i bettet, låten den söka sig framåt nedåt av sig själv och läng hellre tyglarna lite när den börjar jobba i form, det udnerlättar för den att hitta sin egen balans:))

Lycka till!

håller med Bewildered, men det kan vara bra att hitta en tränare. Försök också att åka på tävlingar o kolla på andra som rider, ställ mycket frågor! Man lär sig bäst av att försöka och titta själv!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar