Lite frågor om skydd.

Tigertofflan

Trådstartare
Satt och läste lite i denna tråden innan. Jag har inga kunskaper alls om skydd, men kom på ett par frågor jag gärna skulle vilja ha svar på.

Förutsatt att det stämmer att både hund och förare behöver licens, vem är det som utfärdar denna? Vad krävs för att få licens?
När man har fått sin licens, är det först då man får lov att börja träna skydd?
Är det lagligt (enligt svensk lag alltså, inte SBKs eller SKKs regler) att träna en hund i skydd utan licens? (Jag tänker att även om SBK/SKK har regler för vem som får träna kan man säkert hitta en tränare som inte är klubbansluten)
Om min hund, som jag har licens för, är upptränad i skydd på ett bra sätt utan att användas som tjänstehund, får jag lov att "nyttja" hundens kunskaper då? Självförsvar till exempel, får jag lov att skicka min bitande/hållande hund på någon? Har jag några rättigheter i ett sådant fall?
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Den licens det pratas om är en tävlings-licens.
Dvs du får träna hur mycket skydd du vill - det är helt lagligt!
Licens kan du skaffa först sedan den som är skydd-ansvarig på din klubb testat dej och din hund och ansett er lämpliga för grenen.
Sedan är det distriktet som håller själva licens-utbildningen som krävs och utfärdar dokumentet.

Vad gäller sporthund mot tjänstehund så är det väldigt olika saker!
En sporthund lär sej olika moment som skall utföras på ett visst vis i en viss miljö med en viss retning - tex en stor inbjudande ärm av tuggvänligt material. Att hunden kan bita, släppa och bevaka bra i denna kontrollerade "miljö" innebär INTE att den skulle fungera i ett skarpt läge = i tjänst.

Flertalet sporthundar leker ju bara i skyddsarbetet! De arbetar med sin kamplust och har hysteriskt roligt i sina fighter med figgen. Deras bevakningar är "på kul" och både förare och figge jobbar för att motivera och bygga hunden med positiva medel.
En tjänstehund jobbar också ofta till största delen med kampen som "motor", dock behöver de kunna lägga in en "överväxel" och ta till mer allvar i sitt jobb om situationen kräver det. Även en tjänstehund har kul med sin figge på träning, dock måste hunden tåla betydligt mycket mer belastning i form av variationer i plats/miljö/ljud/ljus/fysisk belastning osv osv.
En sporthund skall på sin höjd tåla några slag med en softstock över bogen - IPO - medan en tjänstehund kanske blir både sparkad, trampad på och dragen i pälsen under ett ingripande utan att hunden får "Backa ut" och avbryta sitt jobb.

Om du blir angripen så får din hund självklart avvärja angreppet - oavsett om den är tränad för det eller ej! - men du får som privatperson inte sända din hund efter någon som flyr.
(Skyddstränad hund eller ej - Strikt ägaransvar gäller ALLTID!)

Om någon annan blir angripen så får du använda det "det våld som krävs" för att stoppa angreppet. Detta kan innebära att det är berättigat att använda en hund... Men om det ses som att man "tagit i för mycket" så kan du själv bli skadeståndsskyldig tex.

/Swat
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Flertalet sporthundar leker ju bara i skyddsarbetet! De arbetar med sin kamplust och har hysteriskt roligt i sina fighter med figgen. Deras bevakningar är "på kul" och både förare och figge jobbar för att motivera och bygga hunden med positiva medel.
/Swat

KL Så tränar vi skydd i Sverige och det är jag glad för. I många andra länder är det inte alls ovanligt med elhalsband som trycks igång när hunden skickas iväg och det stängs inte av förrän hunden hänger i armen på figgen. Detta berättade den IPO-tränare som jag tränade för.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Fast hela synen på hund är ju en HELT annat om vi åker en bit ner på "kontinenten".

Det räcker att besöka ett WM eller annan större tävling för att få se ett litet urval ur de "redskap" som används vid "dressyr".

Stackel och el-halsband som används runt halsen är lite av normen.
Sedan används även skyddsärmsöverdrag med el, elhalsband som placeras i hundens "midja", plattor som ligger på marken framför figgen som är kopplade till el osv osv osv osv

Apportering lärs ofta också in genom att hunden "stänger av" el genom att gripa apporten...

Här i Sverige tränar dock det stora flertalet med kamplusten som den tyngst vägande beståndsdelen!

/Swat
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Fast hela synen på hund är ju en HELT annat om vi åker en bit ner på "kontinenten".

Det räcker att besöka ett WM eller annan större tävling för att få se ett litet urval ur de "redskap" som används vid "dressyr".

Stackel och el-halsband som används runt halsen är lite av normen.
Sedan används även skyddsärmsöverdrag med el, elhalsband som placeras i hundens "midja", plattor som ligger på marken framför figgen som är kopplade till el osv osv osv osv

Apportering lärs ofta också in genom att hunden "stänger av" el genom att gripa apporten...

Här i Sverige tränar dock det stora flertalet med kamplusten som den tyngst vägande beståndsdelen!

/Swat

Ledsamt! :cry: IPO-tränaren berättade det och han visade sydeuropeerna hur vi tränade och de var förvånade att hans metod fungerade. Det som är glädjande är att svenska ekipage hävdar sig bra i tävlingssammanhang trots att vi tränar med mer "lek" och "kämpaglöd". Visst finns det folk som använder sig av olagliga metoder även i Sverige men jag hoppas i min enfald att det är en väldigt liten skara.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

KL Så tränar vi skydd i Sverige och det är jag glad för. I många andra länder är det inte alls ovanligt med elhalsband som trycks igång när hunden skickas iväg och det stängs inte av förrän hunden hänger i armen på figgen. Detta berättade den IPO-tränare som jag tränade för.

Fast jag tycker att det låter konstigt, psykologi fungerar inte riktigt så.
Tanken med el är ju att hunden ska ta den som en korrigering (obehag). Hur fasiken fungerar inlärningen då? Spring iväg= fet elkyss (dvs exakt samma metod man använder när man antijakttränar). Det vore onaturligt att hunden att tänka "ärm ärm ärm". Sedan är inte hundar dumma i huvudet. En liknande inlärning som beskrivs ovan skulle med ganska stor säkerhet ge kasst utslag på tävling, för där vet hunden att den inte har dosan på sig=vägrar släppa.

Jag har sett fenomenet så pass många gånger nu att de som använt sig av el vid släppandena (och DET är betydligt vanligare) har en hund på tävling som helt enkelt inte lossar. Likadant blir det när en hund ska in i skjulet. Har det gått in för ett tjuvnyp kan man sätta på elen och ge en stöt, men på tävling går den in och sätter sigi ärm och ljudar utav bara den istället. Självklart är det inte alltid så! Men det förekommer alldeles för ofta. Man kan gå in och kika på IPO.nu , nämner inga namn men de som diskats har ju oftast hundar som inte släpper. Det är sällan det är en tillfällighet.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Ledsamt! :cry: IPO-tränaren berättade det och han visade sydeuropeerna hur vi tränade och de var förvånade att hans metod fungerade. Det som är glädjande är att svenska ekipage hävdar sig bra i tävlingssammanhang trots att vi tränar med mer "lek" och "kämpaglöd". Visst finns det folk som använder sig av olagliga metoder även i Sverige men jag hoppas i min enfald att det är en väldigt liten skara.

Fast på schäfer IPO VM förra året var ju ganska pinsamt. Där framställdes inte svenskarna som de som hade gladast hundar iaf :crazy:
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Stackel och el-halsband som används runt halsen är lite av normen.
Sedan används även skyddsärmsöverdrag med el, elhalsband som placeras i hundens "midja", plattor som ligger på marken framför figgen som är kopplade till el osv osv osv osv

/Swat

Vad syftar dessa elplattor till? Hur används dom framför figgen?
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Fast jag tycker att det låter konstigt, psykologi fungerar inte riktigt så.
Tanken med el är ju att hunden ska ta den som en korrigering (obehag). Hur fasiken fungerar inlärningen då? Spring iväg= fet elkyss (dvs exakt samma metod man använder när man antijakttränar).

Det är väl som med tvångsapportering om jag har fattat det rätt. Man elar tills hunden gör det den ska, först då slutar man.

Men jag kan ha fattat det fel. Jag tycker det verkar konstigt om dom behöver använda el för att få hunden att göra det den ska snabbare i skyddsarbetet (alltså gripa, hålla) som så många hundar tycker är vansinnigt roligt.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Det är väl som med tvångsapportering om jag har fattat det rätt. Man elar tills hunden gör det den ska, först då slutar man.

Men jag kan ha fattat det fel. Jag tycker det verkar konstigt om dom behöver använda el för att få hunden att göra det den ska snabbare i skyddsarbetet (alltså gripa, hålla) som så många hundar tycker är vansinnigt roligt.

Jo visst, det är det jag menar. Det låter lite som en myt alt att NÅGON har gjort detta och ryktet börjar gå. Jag ser liksom inte lönsamheten i det.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Jo visst, det är det jag menar. Det låter lite som en myt alt att NÅGON har gjort detta och ryktet börjar gå. Jag ser liksom inte lönsamheten i det.

Som jag förstod det när tränaren berättade (han tävlar själv VM) så slog de på elen när de släppte hundarna (i det här fallet var det Mallar) som skrikandes sprang så fort benen bar dem till figgen och först när de satt i ärmen så slogs elen av. Precis som man gör med tvångsapportering. Om du vill kan jag pm:a namnet på tränaren om du vill kontrollera om det är en myt eller ej.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Vilket fint svar! Tusen tack!

Så licensen är någonting som utfärdas efter att hunden är tränad i skydd? Det innebär alltså att det inte finns någon övre gräns på hur väl hunden får vara tränad utan licens, utan bara att man ska ha licens om man har för avsikt att tävla?

Hur skulle det funka rent... omständighetsmässigt och praktiskt, att träna en icke-brukshund i skydd? Får man? Är man i praktiken välkommen?
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Jag försöker hitta en film jag såg för kanske 1.5 år sedan på en malle som hade el-band runt halsen och midjan i arbetet. man får iofs inte se/veta hur det används, men det används "med framgång" enligt en användare på ett annat forum. Det användes för att främja hunden i arbetet. Jag försöker som sagt hitta både tråden där det diskuteras och länken till filmen.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Förutsatt att hunden fått veta från början att det är ärmen som gäller så ser jag inte varför det inte skulle fungera. Det är ju det önskade beteendet som belönas (=elen upphör). Att det inte är speciellt humant är en annan sak.

Mina kusiners fd hund var uppfostrad med el (staket). Han höll noga koll på var tomtgränsen gick så länge han hade någon typ av halsband på sig (men inte annars).
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Tyvärr har jag inte de filmer kvar som jag bla spelade in vid två olika belgar WM samt vid ett flertal besök vid träningar i både Belgien, Tyskland och Holland.

Att använda el vid träning är lika "normalt" för många "där nere" som det är för många av oss att använda koppel och halsband.

Elen används vanligen för att lära hunden utföra ett moment fort och utan att tveka - som många redan skrivit är ju den "gamla" tvångsapporteringen uppbyggd på samma vis.
Om man vill använda det vid "bitarbeten" så lär man hunden att enda sättet att stänga av obehaget är att bita djupt, fullt och fast. Man börjar alltså med ärmen en liten, liten bit från hundens mun och utökar sedan avståndet succesivt.

De plattor jag har sett användes för att ge hundarna en stöt i tassarna om de inte släppte snabbt nog. Hur vanligt just detta "hjälpmedel" är vet jag dock inte. Kan bara påminna mej om att jag sett dem vid två tillfällen.

Att denna typ av träning dessutom är helt och fullt ut accepterad kan man bla se genom att en av IPO WM vinnarna för något år sedan står på översta platsen på prispallen med en keps med ett känt el-halsbands märke på!
(En person som ett antal "framgångsrika" svenska ekipage brukar åka ner och träna för...)

/Swat
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Jag hittade klippet jag tänkte på.. MEN det verkar som om hunden elas för att släppa.

LÄNK

Om någon vill ha länken till tråden där ämnet diskuteras så får ni PM:a :)
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Jag kan tyvärr inte minnas att jag skrivit att el inte används, jag kan inte se det i något av mina inlägg heller, så jag förstår tyvärr inte din poäng. Du kanske missriktade inlägget?
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Förutsatt att hunden fått veta från början att det är ärmen som gäller så ser jag inte varför det inte skulle fungera. Det är ju det önskade beteendet som belönas (=elen upphör). Att det inte är speciellt humant är en annan sak.

Mina kusiners fd hund var uppfostrad med el (staket). Han höll noga koll på var tomtgränsen gick så länge han hade någon typ av halsband på sig (men inte annars).

Hur det än är, kan jag inte tänka mig att proffs använt sig av den specifika uteslutningsmetoden du beskriver. En hund som har ett så kasst bett att den måste elas fram till önskat resultat kommer med ganska liten sannolikhet bita djupt, tryggt och självsäkert, och än en gång. När elen utesluts på tävling brukar de flesta hundarna minnas det, och förhoppningsvis gör föraren bara om misstaget en gång. Däremot ser jag elen som mycket effektiv vid enbart korrigering (som inte är avsedd att frambringa ett beteende, utan för att utesluta ett) .
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Du svarar på ett inlägg så här:
(Men jag kan ha fattat det fel. Jag tycker det verkar konstigt om dom behöver använda el för att få hunden att göra det den ska snabbare i skyddsarbetet (alltså gripa, hålla) som så många hundar tycker är vansinnigt roligt.)

"Jo visst, det är det jag menar. Det låter lite som en myt alt att NÅGON har gjort detta och ryktet börjar gå. Jag ser liksom inte lönsamheten i det."

Jag tolkar det som att du ifrågasätter användandet av el som ett "verksamt" redskap att nå framgång inom skyddet?
Delar av den träning jag sett handlar om många andra saker än att hunden skall se en "vinst" i att utföra en handling. Hunden ska bara göra, punkt!

Men jag kanske misstolkar svaret...?

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som...
2
Svar
26
· Visningar
6 074
Senast: Lavender
·
  • Låst
Övr. Hund Ja, vad säger lagen? Kom upp på diskussion häromdagen, huruvida man får träna personspår med hund när man är två eller fler, till...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
20 339
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag ska starta en verksamhet så småningom, men först behöver jag få betydligt mer kunskap om hundar och dess beteende, vad de kan få för...
Svar
10
· Visningar
1 245
Senast: Sasse
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp