Lite frågor om skydd.

Sv: Lite frågor om skydd.

Tommy Anderson... och jag kan nastan garantera redan att han inte foresprakar el halsband aven om det vore lagligt.:p
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Ja och nej... Jag haller pa att ga med i Sodertalje BK, men Tommy har inte plats i den reguljara gruppen for mig, men har lovat att gora plats i andra grupper han tranar.:D Jag ar ocksa med pa ett lager i Soleftea dar han ar en av ledarna, en annan ledare ar Frank Phillips som var domare nar jag tog BH i USA. Det var han som berattade om lagret for mig och tyckte jag skulle forsoka komma med... sa har ar jag.:p

For sommaren bor jag dock i Kungens Kurva... sa jag ar flexible och funderar pa att ga med i Botkyrka BK ocksa.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

KL Du behöver inte gå med i en till klubb bara för att träna på deras planer. Ska du däremot gå kurs hos klubben måste du vara medlem där.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Ja och nej... Jag haller pa att ga med i Sodertalje BK, men Tommy har inte plats i den reguljara gruppen for mig, men har lovat att gora plats i andra grupper han tranar.:D Jag ar ocksa med pa ett lager i Soleftea dar han ar en av ledarna, en annan ledare ar Frank Phillips som var domare nar jag tog BH i USA. Det var han som berattade om lagret for mig och tyckte jag skulle forsoka komma med... sa har ar jag.:p

For sommaren bor jag dock i Kungens Kurva... sa jag ar flexible och funderar pa att ga med i Botkyrka BK ocksa.

Kul, då ses vi kanske :)
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Tack for infon:D Jag gar alltsa med in EN club och kan trana pa andra planer?

Det skulle vara JATTE KUL att traffast Mrs S. Jag kommer nog oftast att aka till Borkyrka BK for det ar narmast. Skicka ett PM nar du aker dit sa kommer jag.:D
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Tack for infon:D Jag gar alltsa med in EN club och kan trana pa andra planer?

Ja, alltså du går med i Svenska brukshundklubben, så får du välja vilken din "hemmaklubb" är, men du har fri tillgång till alla sbk anslutna klubbar i Sverige osv.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Ja, alltså du går med i Svenska brukshundklubben, så får du välja vilken din "hemmaklubb" är, men du har fri tillgång till alla sbk anslutna klubbar i Sverige osv.

Nja, många klubbar vill nog att man tecknar delmedlemskap på en klubb där man tränar regelbundet. Det kostar ju att underhålla planer etc.

Taget från sbk:s hemsida:

Det är ingen självklarhet att du får träna på en annan lokalklubb än den du är medlem i. Träningsområdet är i första hand till för den egna klubbens medlemmar.

Inom Svenska Brukshundklubben är varje lokalklubb en egen jurdisk person med en egen lokalklubbsstyrelse. Varje lokalklubbs styrelse beslutar själv om hur man vill ha det på just den klubben.

Ett råd till dig som vill träna på en annan lokalklubb än den du tillhör är att ta kontakt med lokalklubben ifråga och hör efter om du får träna hos dem. Om du har tanken att träna kontinuerligt på denna klubb är ett gott råd att gå med som delbetalande medlem även i den klubben.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Precis den informationen står på vår anslagstavla vid klubbhuset på ÖBK.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

jag tror det var brandgul (?) som hade sett vad som hände när tvångsapporterande hundar senare i livet utsattes för stress eller smärta. de hade INTE glömt vad som tidigare tagit bort smärtupplevelsen...

Tillägger även att jag ser stor skillnad på apportering och arbete i ärm.
Apportering är ett moment många har problem i, antagligen för att det är ett moment fyllt av krav. Hunden måste ha ett fint upptag, den måste ha bra fart och den får inte vara orolig i munnen på vägen in eller i utgångsställningen. Det är ett ganska stort moment som många hundar och förare kan tycka är jobbigt, det är dessutom inte ovanligt med konflikter i momentet.

Fasttagande i ärm är egentligen ett väldigt belönande moment för en hund som har lite kamplust och jakt. Ärmen är ju avsedd att belöna hunden (det blir så automatiskt iaf generellt ), jag vet inte en människa som måste tvinga sin hund till bett i ärm. Har man inte en hund som tycker att bytes"lekar" är roliga så har man inte så mycket att komma med i skyddet. I stort sett hela poängen är ju att utnyttja de resurserna på hunden. Jag skulle åtminstone inte imponeras av en förare som måste tvinga sin hund till ett fullt, fast bett i ärmen. För att inte glömma, när hunden lärt sig bita måste den släppa också. Är den bitgalen kan det bli en väldig konflikt av att dessutom få den att släppa ordentligt också (i min värld borde det inte funka om inte elen sätts in igen). Då får den både kyssar när den inte biter och när den biter. I mina ögon är det inte hållbart. (Berin du har PM)
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Exact... och hur far man hunden att bevaka lungt och stadigt om man driver fram den med el?
 
Sv: Lite frågor om skydd.

KL

Det hade varit intressant att få reda på exakt hur det fungerar av någon som sett det med egan ögon och varit lite "inne i" dom kretsarna.

MrScabtree, kan inte du dela med dig om vad tränaren har att säga om du kontaktar honom? :)
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Jag har kontaktat men inte fått något svar ännu. Pratade dock med min/a tränare om detta som varit med sen ipot startade i Sverige och som varit på de flesta ställena i europa och sett det mesta . De hade aldrig hört talas om något liknande, möjligen något som skulle kunna likna det hela, men då i bevakningsfas. Det skulle dock varit en metod som inte är hållbar, något man gör för att få just klenare hundar att gå in i aggression under bevakningen så att de kan avelsmeriteras (typ få sch1) och ställas i boxen sedan. Metoden, om det nu än är samma det pratas om kanske är mest populär på de linjer som helt enkelt inte håller ihop för en lång tävlingskarriär (no names mentioned). Det verkar trots allt oerhört skumt att en frimodig och driftig brukshund skall behöva "motiveras" till ärmen och att förare som ska vara "så duktiga" bemödar sig att lägga ner tid på sådant "skräp". Jag vet inte en enda framgångsrik förare som skulle göra något liknande, och vet med största säkerhet att ingen av de förare som låg i toppen på VM förra året använt sig av metoden. De vill uppnå resultat snabbt, det gör man inte med en liknande metod.
 
Sv: Lite frågor om skydd.

Tack :)
Inväntar nyfiket ett svar från Berins kontaktperson.

Jag håller med om att det verkar mer och mer ologiskt att ela för att bita. Men än har jag inte sett eller hört allt så man vet ju aldrig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som...
2
Svar
26
· Visningar
6 074
Senast: Lavender
·
  • Låst
Övr. Hund Ja, vad säger lagen? Kom upp på diskussion häromdagen, huruvida man får träna personspår med hund när man är två eller fler, till...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
20 339
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag ska starta en verksamhet så småningom, men först behöver jag få betydligt mer kunskap om hundar och dess beteende, vad de kan få för...
Svar
10
· Visningar
1 245
Senast: Sasse
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp