Lite frågor om sidepull

T

Tilly

Går i köpa-sidepull tankar och tänkte höra med er som kan lite mer om några saker jag undrar över:

Jag har en ganska pigg och stark häst som INTE lyssnar på bettet (tänkte att man kanske då lika gärna kan vara utan? ;) ) undrar då om sidepullet är starkare i vissa former, t ex sitter längre ner eller smalare band runt nosen?

Hur ska det sitta när det sitter perfekt?

Får inte hästarna skav av repet på nosen? Självklart menar jag inte att man ska såga eller liknande, men om man gör en avsaktning måste väl ändå det bli tryck på nosen av repet = skav?

Har ni några tips på rätt så billiga sidepull som man kan köpa för att använda några gånger och prova sig fram? Jag har ingen större lust att lägga ut 500kr på något som kanske inte alls går bra :crazy:

Hööks har helt helt ok sidepull! Bra pris och verkar bra :)
Den skulle jag satsa på om jag va du!

Det bästa ärom du kan låna ett från någon först och pröva...

Sidepullet blir skarpare ju längre ner du sätter det, men självklart är de med rep skarpare an de utan. Själv använder jag ett med rep som jag har ett fårskinnsludd på. Då kan jag ta av det om hästen är busig en dag...

Det kan vara ett bra verktyg om inte bett och hästen kommer överens. Framförallt kan det vara bra för ryttare och häst att bryta gamla vanor.

Ett side-pull är tämligen skarpt så du behöver knappast oroa dig för det. Dock är det ju så att vissa hästar inte alls lyssnar på saker som klämmer över näsan. Testa i en paddock först!

Hm...här är en bild på min häst i side-pull:

http://www.akademiskridkonst.se/mig/bilder/ami/molrosett.jpg

Dock hade jag numera velat ha det ett hål upp på varsida.

Jo de får skav på näsan av det om man har rep. Min fick i alla fall det. Därför gillar jag inte de med rep. Jag tog lite av min mors fejkskinn, som haft för att sy en kjol med, och virade det ett varv runt repet och limmade fast det. Funkade hur bra som helst. Nu letar jag side-pull igen och tänker köpa ett med rundad lädernosdel ex:

http://www.tarnsjogarveri.se/Bilder/Grimmor/sidepull.jpg

Det bästa är om du kan låna ett av någon och sen köpa. Det är som sagt inte kul att lägga ut pengar utan att veta om det går bra eller inte.
Det ja la in som exempel är smått dyrt, men fruktansvärt snyggt!! :love: Runt 1800kr.

http://www.tumbleweed.se/
Har sidepulls med både lädernos och repnos. Den med lädernos ligger på 525kr. Vet dock inte hur de ser ut. De har bara bild på den med rep, men de kanske har om man frågar efter det.

jag har funderat på det på hööks, varit in och klämt men det var sååå stelt och så verkar det inte ha någon bra passform. Får ta och mäta ;)

Jag har ett som är köpt på Tumbleweed, och det är jättefint, trots att det är några år gammalt !
Nosdelen på mitt är av flätat läder. :)

Tack för alla tipsen och informationen!

Blir nog ett billigt från hööks till en början.. det där för 1800:- såg ju inte helt fel ut :d synd att man inte är gjord av pengar eller har en rik knös till pojkvän ;)

Re: Lite frågor om sidepull - Tilly

Om hästen blir stark och inte lyssnar på bettet är jag tveksam till om lösningen är så enkel som att bara byta till sidepull. Ursäkta om jag är otrevlig, men oftast finns det andra brister i hästens eller ryttarens träning som behöver lösas. Men att byta till ett mera hästvänligt verktyg är ju aldrig fel, under förutsättning att det används på rätt sätt och att du kan få stopp på hästen oavsett bett eller sidepull.

Surfa till http://w1.472.telia.com/~u47202999/boken12.html för att läsa om tillpassning och användning av sidepull (ridgrimma). Läs gärna resten av "boken" också. OBS! Det tipset gäller inte dig specifikt, Tilly, utan folk i allmänhet.

Börjes har prisvärda sidepulls, men repet är stelt. Om man är rädd för skav kan man klä det med eltejp eller läder. Vill man madrassera det kan man använda teddy eller fårskinn. Men, precis som med bett, sidepullet är aldrig skarpare än den som tar i tyglarna.

Hm...här är en bild på min häst i side-pull:

http://www.akademiskridkonst.se/mig/bilder/ami/molrosett.jpg

Dock hade jag numera velat ha det ett hål upp på varsida.

Nä, det ska du inte ha, snarare tvärtom, åtminstone som det ser ut på bilden. Vid korrekt inpassning av ett sidepull ska ringarna sitta vid samma ställe som bettringarna hamnar. Kolla in länken jag tipsade Tilly om.

Sidepull är egentligen ett utbildningsredskap för att ta hästen igenom grundskolan, lära den ledande tygeltag etc för att sedan övergå till bett (träns- eller stång-) för finliret, därför bör det inverka på ungefär samma ställe. Dessutom är det lättare och ger större finess om man kan inverka på hästens huvud längre ned på nosen än halvvägs upp till ganascherna där en del sätter sitt sidepull.

Det finns rykten om att man kan knäcka hästens nosrygg om man har sidepullet för långt ned. Det stämmer inte! Möjligen om ryttaren är släkt med Hulken och drar för allt h*n är värd. Självklart får nosremmen inte sitta så långt ned och hårt att den stör hästens andning.

Det sidepull jag rider med har rep över nosen och min skavkänsliga häst har inte fått några men av det. :) Inte ens i full vinterpäls.

Jag har ett tärnsjö sidepull som jag gav 1600 kr för (mäss-pris) som jag är himla nöjd med. Det är helt i läder, nosen också. Kan inte ge brännskador som rep-nos kan göra t ex.

Jag har tagit i ganska rejält på min häst då han dragit i galoppen.
Han är också stark och jag tycker att han reagerar en aning bättre på sidepullet. Han rycker upp huvudet när han får tryck på nosen men han saktar av dubbelst så fort som med bett i alla fall.
Dock tror jag att jag hade sidepullet ett hål för långt upp när jag red sist och det såg ut såhär: (ta bort "http://")

Side pull

Nu sitter det ett hål längre ner så vi får se om han reagerar en aning till på det då. jag vill ju inte att han ska sticka med mig igen :o

Jag kan tyvärr inte hålla med dig. Jag tycker att det ska sitta något längre upp.

Bl.a. p.g.a. att det åker upp när man hoppar så sidostyckena kommer upp i ögonen på hästen.

När man bara rider vanligt kan man kanske ha det där jag har det nu, men jag vill gärna ha det på samma sätt alltid.

Har haft det där förr och det har funkat hur bra som helst och det är den enda som egentligen spelar någon roll.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Utrustning Jag rider en häst som just nu går på ett vanligt tredelat eggbett men jag skulle gärna vilja testa ett med lösa ringar. Han har ganska...
Svar
4
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka