Lite frågor om olika slags foder ?

K

Koko_

Har lite frågor om själva "effekten"(kan man säga så? ) på olika foder .

Kil - Vad har detta för "effekt" ?
Havre ?
Korn ?
Krafft mûsli ?
Lusern ?


Kan man ge havre + krafft grund ? . Har hört att man ger krafft istället för havre då vissa hästar blir så pigga av det ?
Jag ger det för att det ger min häst allt den behöver.

Mineraler - Vad ger det hästen ? tycker ni att man bör ge hästen det oavsett vad den utför för arbete ?

Undrar lite då jag ger bara ger min häst krafft grund + hö, vissa har då kommenterat detta och sagt att jag måste ge mineraler och havre ? . Vill inte ge så mycket "onödigt" som hästen ej behöver, eller tycker ni att jag ska göra det? Vill bara höra era åsikter om detta .

hoppas att ni förstår det jag skrivit. ville ställa alla frågor på en gång så det blev lite luddigt .



/koko_
 
Sv: Lite frågor om olika slags foder ?

Koko_ skrev:
Har lite frågor om själva "effekten"(kan man säga så? ) på olika foder .

Kil - Vad har detta för "effekt" ?
Havre ?
Korn ?
Krafft mûsli ?
Lusern ?


Kan man ge havre + krafft grund ? . Har hört att man ger krafft istället för havre då vissa hästar blir så pigga av det ?
Jag ger det för att det ger min häst allt den behöver.

Mineraler - Vad ger det hästen ? tycker ni att man bör ge hästen det oavsett vad den utför för arbete ?

Undrar lite då jag ger bara ger min häst krafft grund + hö, vissa har då kommenterat detta och sagt att jag måste ge mineraler och havre ? . Vill inte ge så mycket "onödigt" som hästen ej behöver, eller tycker ni att jag ska göra det? Vill bara höra era åsikter om detta .

hoppas att ni förstår det jag skrivit. ville ställa alla frågor på en gång så det blev lite luddigt .



/koko_

Detta är vad jag vet/kan:

Kli - bra för magen! mycket fibrer
Havre - ger energi och lite protein
Korn - som havre men inte så "explosivt" som havre
Lusern - proteintillskott, bra näring i, och även bra för magen

Mineraler får hästarna genom HÖET men oftast inte tillräckligt. För att veta om och hur mycket du ska ge mineraltillskott måste du ha en analys på höet...
Krafft grund och liknande färdigfoder innehåller väl mineraler redan?
 
Sv: Lite frågor om olika slags foder ?

Hejsan.
Måste ge havre och mineraler? Själv måste jag erkänna att jag inte är nån stor annhängare av kraft men dom säger ju att det ska innehålla det mesta. Jag ger mina hästar korn och havre, fri tillgång på hö på dagarna och istället för att blanda i mineraler i fodret har dom slickstenar i boxarna.(inte saltstenmodellen) Vid pällsfällning kan man se att dom slickar betydligt mer på dom så då får dom även B-vitaminer och lite extra mineraler i maten... Mvh
 
Sv: Lite frågor om olika slags foder ?

Kli innehåller mycket B-vitaminer och har en hög halt av fosfor.
Lusern räknas som grovfoder.
Ger man lusern brukar det var lämpligt att ge kli.
 
Sv: Lite frågor om olika slags foder ?

Vad jag förstår så är kornet för hästar som behöver hålla hullet och innehåller inte så mycket "energi" som havren gör.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 939
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 522
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp