Lite frågor om lucern i pelletsformat

Thorana

Trådstartare
Nu ska min 22 åriga ponny börja få lucern i pelletsformat. Hon har svårt att äta, eftersom att hon har en björntand och kan äta helst väldigt fint hö, alltså inga grova strån. Hon har också väldigt känslig mage och svårt att hålla hullet. Just nu får hon pellets, eftersom att hon har svårt att hålla hullet och för att hon rids rättså mycket just nu.
På morgonen snor unghästen hennes hö så hon får mer hö på kvällen.
Nu undrar jag om man kan byta ut lite av hennes hö och lite pellets mot lucern och isåfall unjefär hur mycket kan man byta ut. Hon får nu ca 0,5kg pellets & ca 1,5kg hö på morgonen, på kvällen får hon 0,75kg pellets & runt 2,25kg hö.
Jag har kollat runt lite, och tänker blötlägga fodret. Funkar det att blötlägga fodret över natten?

Tacksam för svar!:)

Sv: Lite frågor om lucern i pelletsformat

Det låter nästan som en ganska liten ponny men det beror väl på vad det är för sorts pellets hon får.

Lusernpellets kan hon få mycket av. Det är kanske bäst att börja lite försiktigt och sedan öka snabbt till hur mkt du vill ge/hästen vill äta.

Vad är det för ras?
Det är lite svårt att få en uppfattning om vad det är för sorts häst.
Det är vad jag förstår en ponny som är kraftigt byggd men som har svårt att hålla hullet. Jag trodde nästan inte att det fanns sådana.;)

om hästen har svårt att hålla hull får den för lite energi, men om det är i överlinjen den faller ur kan det vara proteinbrist.
om hästen får i sig för lite energi hjälper det nog inte att byta ut en del av kraftfodret mot lusern då kraftfodret troligen innehåller lika mycket eller mer energi. vad är det för pellets/kraftfoder den äter nu? .
lusernet är proteinrikt och klassas som grovfoder och är därför ett bra foder för magen, innehållet varierar mellan märken beroende på om och vad som är tillsatt. vad innehåller ditt lusern?
lättast är ju att räkna på en foderstat för att se att hästen får i sig det den behöver. har du analys på grovfodret?
jag tycker att det låter som hästen får väldigt lite hö så jag skulle inte byta ut höet mot lusern utan snarare öka på höet i första hand, kanske till fri tillgång (lite beroende på vad höet innehåller) om hästen har svårt att äta och svårt att hålla hullet tror inte jag att den kommer att äta för mycket då.
har du någon bild på ponnyn?

Det är svårt att öka på höet eftersom att om hon får grovt hö äter hon inte upp allt utan lämnar det grövsta, hennes tänder klarar inte av det, därför får hon väldigt finstråigt hö, men detta har jag inte hur mycket som helst av.
2ed1i1k.jpg

Detta är den enda bilden jag hittade på henne från sidan, tagen för ca 1 månad sen. Hon ser unjefär likadan ut nu med :)
Ska kolla igen lucernen :)

Fodert hon får är Kraft Grund.

Nej, det låter lite konstigt, men hon har lite svårt med tänderna, och vill helst inte slipa dem med tanke på att hon inte är världens yngsta häst och har hört att tänderna/tanden kan trilla av då ;)
Hon är förövrigt en väldigt liten fjording :)

Varför inte ge henne en del betfor, lusernpellets och soja? Det är säkert lättare för hästen att äta. Både betfor och lusern innehåller fibrer och kan räknas som govfoder (även betfor). Det är bra för mage och tarmar.

Sojan (som bara ska ges i mindre mängder) ger extra proteiner.

det är jätte svårt att bedöma hullet på den bilden (och bilder överhuvudtaget) men jag tycker inte det ser ut som hon är i underhull alla fall. (snarare tvärtom) hur tycker du själv hon ser ut? är hon omusklad?
jag tror alla fall inte att hon behöver mer energi, kanske protein?
Har någon KUNNIG vet. kollat tänderna på sistone? dagens verktyg är betydligt mycket finare och lättare att precisera med så jag tror inte du behöver vara rädd för att raspa/slipa tänderna OM det behövs så länge det är en kunnig vet. på tänder.

om foderstaten som den ser ut nu har en bra balans mellan energi och protein kan kvoten bli hög om du byter ut kraften mot lusern (beroende på innehåll) då kan betfor vara ett bra komplement för att sänka kvoten.
Jag håller alla fall för mer hö (och kanske mindre kraftfoder), får hon fritillgång är hon alla fall sysselsatt helatiden även om hon inte får i sig något mer...

JAG tycker att din ponny är på gränsen till underhull. Behåll det du brukar ge henne, högivan är väldigt liten (!) och fyll på med rejält med lusernhack också. Tänk på att väga upp det för det väger nästan ingenting. Du skulle kunna ge henne mer hö på kvällen och sen lägga in det som blir över till unghästen nästa dag. Det är rätt vanligt att man gör så. Raspa tänderna skall man inte göra om inte hästen har hakar.
Du kan blötlägga fodret om det inte är så varmt att det bildas bakterier i det när det får stå i flera timmar. På vintern brukar det inte vara något problem, men på sommaren skall uppblött foder helst inte stå så länge.
Om hon har en känslig mage kan du tillsätta ett paket bakjäst per dag och även ge henne ca 3 dl linfrökaka. + en skvätt vinäger. Men jästen är viktigast. Förmodligen har hon en dålig mage för att hon äter för lite fibrer. Just tunna strån innehåller mindre fibrer än tjockare så det blir lite moment 22 av det hela.

Helt rätt att inte raspa tänderna, däremot behöver du nog be någon kunnig veterinär/tandläkare kolla på hennes tänder ifall hon har några hakar som gör det svårt för henne att tugga. Om så är fallet kan man gå in med en liten elektrisk sak som slipar ner just det som stör, det förstör inte tänderna utan är nödvändigt för att hästen ska kunna äta ordentligt.

Sen tycker jag också det är väldigt lite mat, jag har en islänning i samma storlek och hon är relativt normalfödd, hon äter ungefär 6-7 kg hö med 8.5MJ. Min förra islänning på 128 var lättfödd och åt ungefär 5 kg av likvärdigt hö.

Lusern är jättebra, både pellets och hack. Det är bra om du kan blöta upp det ordentligt, då blir det lite mjukare att tugga, speciellt pelletsen gör jätteskillnad och sliter inte lika mycket på tänderna. Det blir lättare för henne att mala det.

Jag skulle defintivit öka maten så att hon får i sig ordentligt. Gissningsvis väger hon 300-350 kg, i så fall bör hon äta minst 4.5 kg TS/dag. Om TS är 85% så blir det drygt 5 kg. Jag skulle försöka få i henne 6 kg, ju mer de kan äta desto bättre. Håll koll på vikten bara så att det inte går åt fel håll så hon går upp i vikt, med tanke på att hon inte fått så jättemycket innan.

Man kan blötlägga över natten.. Men lucern sväller väldigt snabbt, så jag brukar blötlägga betfor över natten med extra mkt vatten och sen lägger jag i lucernen strax innan hon ska få maten.. Då blir den inte rikgit lika mojsig, men hinner ändå svälla en del.. Skulle öka på höet också!

Ska börja ge henne jäst och se hur det funkar, tack för tipset. Höet håller jag dessutom på att trappa upp just nu, så det blir mer av det :)

En veterinär har varit och kollat på hennes tänder för inte så länge sedan när unghästen skulle vaccineras och han sa att det inte var något speciellt förutom då hennes björntand, så inte så mycket att göra :) Ja, hon vägde ca 310kg förra veckan när jag kollade, så ska hålla koll på vikten :)

Hon är rättså musklad, men känns rättså "skranglig" just nu, hon har inte så mycket hull alltså. Hon har rättså svårt att lägga på sig. Höet trappas upp just nu

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
591
Senast: matson
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
26
· Visningar
926
Senast: Morces
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix