Nu ska min 22 åriga ponny börja få lucern i pelletsformat. Hon har svårt att äta, eftersom att hon har en björntand och kan äta helst väldigt fint hö, alltså inga grova strån. Hon har också väldigt känslig mage och svårt att hålla hullet. Just nu får hon pellets, eftersom att hon har svårt att hålla hullet och för att hon rids rättså mycket just nu.
På morgonen snor unghästen hennes hö så hon får mer hö på kvällen.
Nu undrar jag om man kan byta ut lite av hennes hö och lite pellets mot lucern och isåfall unjefär hur mycket kan man byta ut. Hon får nu ca 0,5kg pellets & ca 1,5kg hö på morgonen, på kvällen får hon 0,75kg pellets & runt 2,25kg hö.
Jag har kollat runt lite, och tänker blötlägga fodret. Funkar det att blötlägga fodret över natten?
Tacksam för svar!
På morgonen snor unghästen hennes hö så hon får mer hö på kvällen.
Nu undrar jag om man kan byta ut lite av hennes hö och lite pellets mot lucern och isåfall unjefär hur mycket kan man byta ut. Hon får nu ca 0,5kg pellets & ca 1,5kg hö på morgonen, på kvällen får hon 0,75kg pellets & runt 2,25kg hö.
Jag har kollat runt lite, och tänker blötlägga fodret. Funkar det att blötlägga fodret över natten?
Tacksam för svar!