Lite frågor om fölis

krocket

Trådstartare
* När kan man tidigast ta hem hovslagaren till stoet? Hur ska man få detta tillfälle att gå lugnt till? (När slutar stoet stressa upp sig när hon inte har fölet precis intill sig?)

* Någon som kan det här med registrering av föl? När, hur, var?

* Färgfråga: fuxföl (4 vita ben) med mamma som är mörkfux och pappa som är brun: vad kan man förvänta sig att färgen blir, och när ändrar sig färgen?

;) Krocket

Hittade registreringsbiten på ASVH. Inte helt solklart dock.

Dessutom undrar jag om det här med visning: fölvisning eller fölchampionat? Vilket ger vad?

;) Krocket

Jag brikar verka dem när det är dags. Fölet binder jag antingen upp brevid mamman eller ställer i boxen under tiden. Jag låter dessutom hovis titta på fölis hovar på en gång.
En del ston är stressade i flera månader andra tar det lugnt på en gång. Mina ston är vana att gå ifrån fölet en stund varje dag redan från start så där brukar det inte bli trassel.
När fölet är fött så ska du skicka in den lilla remsan till hingstägaren, när han/hon får den så skickar de betäcknings rapporten till dig och du kan ta ut Id kontrollant och idkolla. När allt detta är klart så skickar du in idkoll+betäckningsrapporten tilldin avelsförening. Jag brukar göra detta innan sommaren är slut så slipper man vänta så länge på passet.

Vill få fölis registrerad så tidigt som möjligt (har ett mycket bra namn, enligt mig själv :D), men undrar ju hur det ska bli med färgen? Verkar ju helt ologiskt att han skulle vara ljus fux när stammen bakåt är mörk? (pappa: brun, farfar: brun, farmor: brun, mamma: mfux, morfar: brun, mormor: brun, morfarsfar: fux, morfarsmor: brun...)

;) Krocket

Nyansen på färgen vet man inte hur den bestämmer sig för att komma till. Jag ID-kollade för tidigt (2 mån) och fick fel färg i passet!! Det går att fixa men kostar ju ny ID-kontroll + 250 kr för ändring i passet.

Verkar ju helt ologiskt att han skulle vara ljus fux när stammen bakåt är mörk? (pappa: brun, farfar: brun, farmor: brun, mamma: mfux, morfar: brun, mormor: brun, morfarsfar: fux, morfarsmor: brun...)
Det är inte alls ologiskt, färger kommer ofta från generationerna i 3-4:e led, det ser du ju på stoet :)

Jag blev själv helt chockad 1978 då mitt mörkbruna sto födde en fuxunge med en mörkbrun fader, så jag ringde hingsthållaren och frågade om stoet betäckts med fuxhingsten som också fanns på station.. men nejdå, allt var i sin ordning, min fölis förblev fux :D

Fuxfärgen kom från just 3:e och 4:e led, fanns några enstaka där bland alla övriga bruna och ett par svarta samt en gulbrun.

Fällningen brukar börja vid ca 4 - 6 veckors ålder.

Tack för informationen! :bow: Då kan jag vänta ett par veckor till och hoppas att han mörknar lite. :D

;) Krocket

Vi hade hovslagaren till stot när fölis var två veckor.
Ställde han i boxen . Lugn mamma.
Han föddes ljus brun med bläs inga strumpor. Pappa nästan svart och bakot mörkt. mamma brun. Båda har stjärna.
Mamma har vita strumpor. Vi fixade registrering ID märkning på fölvisningen då var han 31/2mån :banana:

Hovis kommer på lördag. Då är fölis 15 dagar. Lägger ner ca en kvart om dagen på att träna fotlyft, men det är ju inte lätt, precis. :crazy: Dessutom har jag inte hittat någon fölgrimma som passar (är det normalt?) - den jag har nu är på tok för stor på alla håll och kanter. Han har kanske ovanligt litet huvud? :confused:

Jag ställer nog upp stoet i gången när hovis kommer, och försöker hålla både mor och son lugna genom att hålla honom intill henne. Jag vågar inte binda upp honom med tanke på risken för nackskador om han slänger sig.

;) Krocket

Vad är det för ras ??
Jag köpte en grimma på lantmännen OdalGranngården.
Den var i läder öppningsbar på båda sidorna. Gjorde nya hål
Då det blev mycket bra .
Hovlyft lite försiktig borstning och navel vård.
Klämma känna överallt. Vi la ner mycke tid . Det blir bra resultat då . Vår hingst ungeär nu är 9 mån Underbar . Lugn trygg ,bryr sig inte om ,vi sätter på träns sadel eller täcke.
Han bara kollar. Får se hur han blir efter hingstbetet.
Ska ställa ut honom i maj igen. Kastrerar honom till hösten då han kommer hem.
Jag ska betäcka om mit sto nu i vår. Funderar på Lambourghini 1028 eller Akribori Eller om det kommit någon ny hingst som är bra . Jag letar nu .
Lycka till :banana:

Liknande trådar

Avel Detta är en trådhopslagning gjord av moderator då färgfrågor samlas under en rubrik. Hej! Som många vet föds oftast en skimmel svart...
31 32 33
Svar
644
· Visningar
74 293
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 354
Senast: lilith
·
Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 848
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar