Tack för ett utförligt svar!
Tyvärr vet jag inte vilka grundfärger skimmelhingstarna har. Provade googla men de står bara som skimmlar/grey överallt. Vad menar du med ”färgade”? Tex gulbrun med en isabellhingst?
Om jag skulle betäcka detta stoet med en isabell tex Viggo B MagiQ bara för att ta ett exempel, så kan det inte bli en isabell men fux? Jag är verkligen kass på färger så ursäkta mina dumma frågor
Med ”färgade” menar jag det som inte är grundfärg (svart, brun fux). Exempelvis gul, skimmel, skäck - beroende på vad som finns i rasen.
Isabell är en fux med gulanlag. Fuxanlaget måste komma från båda föräldrarna. Det krävs två anlag för fux för att hästen ska bli fux - ett från vardera föräldern.
Det är inte säkert att sitt sto har något fuxanlag för hon har inte lämnat någon fux och båda hennes föräldrar är bruna. Om en av dem varit fux hade vi vetat att hon fått ett anlag från den föräldern.
Om hingsten är isabell har den gulanlag. Det lämnar han statistiskt till 50 % av sin avkomma. På fuxfärgad grundfärg blir det isabell, på brun grundfärg gulbrun. Eftersom det är oklart om ditt sto har fuxanlag kan hon kanske inte få vare sig isabell eller fux. Hon har kanske inget fuxanlag att lämna vidare. Men med en gul hingst kan det bli gul avkomma. Gulbrun om grundfärgen är brun.