Lite frågor om föl..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akzent
  • Startdatum Startdatum
A

Akzent

Här är en massa kluriga frågor som jag undrat över och som jag hoppas ni kan svara på. Vi gör ju alla olika, eftersom att vi lärt oss olika. Hur gör ni? Vore kul att jämföra och kanske tipsa varandra om bra grejor man kan göra.

- Hur vanligt är det att valackar är aggressiva mot föl?
- Hur långt efter fölningen börjar ni med att vänja fölet vid grimma, lyfta på hovar och att leda den i grimma och grimskaft?
- Hur gamla är fölen när ni börjar fodra dom med kraftfoder och vad för kraftfoder ger ni dom då? Vitaminer? Övriga tillskott?
- Hur ser dygnet efter fölningen ut för era ston och föl? Vad gör ni med stoet respektive fölet? Låter ni de gå ut i hagen eller väntar ni ett par dagar?
- Vill ni ha tidigt födda föl eller sent födda föl? Varför?
- Hur utfodrar ni stoet efter fölningen? Likadant?

Tacksam för svar!

Sv: Lite frågor om föl..

Här är en massa kluriga frågor som jag undrat över och som jag hoppas ni kan svara på. Vi gör ju alla olika, eftersom att vi lärt oss olika. Hur gör ni? Vore kul att jämföra och kanske tipsa varandra om bra grejor man kan göra.

- Hur långt efter fölningen börjar ni med att vänja fölet vid grimma, lyfta på hovar och att leda den i grimma och grimskaft?
- Hur gamla är fölen när ni börjar fodra dom med kraftfoder och vad för kraftfoder ger ni dom då? Vitaminer? Övriga tillskott?
- Hur ser dygnet efter fölningen ut för era ston och föl? Vad gör ni med stoet respektive fölet? Låter ni de gå ut i hagen eller väntar ni ett par dagar?

Tacksam för svar!
Jag har aldrig märkt att valacker är elaka mot föl.
Efter några dagar börjar vi med grimma och lyfta fötterna.
När fölen är runt 7-10 dagar brukar dom börja äta ur mammans krubba, När dom r runt 5 månader börjar vi ge lite hippo breed och mineraler. Då står dom i egen box.
Våra ston och föl går ut så fort som möjligt efter fölningen. Delar även sto och föl så stoet blir oroligt och ''tömmer'' sig ordentligt. Delar dom i ca 10 min.
Vi vill ha våra i feb/mars.
Två dagar efter fölningen får stona inget kraftfoder alls. Dom har så mycket mjölk ändå. Efter 2 dagar så öser vi på ganska mycket med kraftfoder.

Jag har aldrig noterat detta beteende utan snarare tvärtom, har man hingstföl är det oftast väldigt bra att ha en "lek farbror"
Däremot så bör man ju känna sin valack väldigt bra då man hör titt som tätt om valacker som är aggresiva.

-Hur långt efter fölningen börjar ni med att vänja fölet vid grimma, lyfta på hovar och att leda den i grimma och grimskaft? Jag har hästarna nära ett rätt så traffikerad väg så här går fölungarna i grimma och grimskaft från o med första gången man tar ut dom. Röra den överallt och lyfta fötter brukar jag börja med de första dagarna också.

- Hur gamla är fölen när ni börjar fodra dom med kraftfoder och vad för kraftfoder ger ni dom då? Vitaminer? Övriga tillskott?Mina får äta av sina mammor tills installning efter betet, då får de samma som mamman men i mindre mängd och jag ger sto och föl i varsin krubba. Jag anser att det är lugnast så. blir havre, kornkross, mineraler och betfor oftast, beror så klart på grovfodret.

De går gå ut i hagen en sväng så snart det är möjligt, ofta fölar de ju nattetid och då brukar jag försöka släppa ut framåt lunch tid, är vädret bra få de vara ute en stund och sen gå in och vila för att gå ut igen sen em/kväll. Brukar vara rätt bra att försöka mocka varje gång de är ute så blir det rätt rent och inte så mycket att mocka ut/gång. Jag brukar ta ut stoet själv och lämna fölungen i boxen ca 10min åt gången tills efter börden släppt. Stressen gör att livmodern drar ihop sig och släpper efter börden lättare. Tips är dock att ha handskar och longerlina eftersom vissa ston kan bli rätt hysteriska..

I maj tycker jag är lagom, då är det inte riktigt busväder och man har ändå ett par brunster på sig att betäcka om om stoet inte tar sig på 30dagars.

Jag brukar ge nån morot eller så som belöning direkt efter och sen fodras hon som normalt 3 grr/dag och skottar på mer av det som behövs om det är nåt som behövs.

Jag har bara hört talas om det men däremot har jag själv varit med om att andra ston kan ställa till det.
Från dag ett tills de släpps på bete.
Beror helt och hållet på hur årets grovfoder är. Men den första tiden äter de ut mammans krubba för att lära sig äta olika typer av foder.
Sto och föl får gå ut så fort som möjligt och vara ute så länge som vädret tillåter. Gärna att stoet får föla ute om det sker på dagtid.
Vill helst ha fölen i maj/juni för att de ska kunna vara ute mycket så fort som möjligt.
Efter som mina sto fölar så pass sent om det går som jag vill så får de gå mycket på bete redan från början. Ofta behöver de då inte något extra foder.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka