Lite frågor om att skaffa häst

I

IaOnDaFluff

Jag är på språnget att köpa min första egna häst och har lite frågor som jag har gått o klurat på som jag hade hoppats få svar på..

1. I ett inackorderingsstall, har man gemensam hovslagare/veterinär, eller ordnar man det på egen hand?

2. När man köper sadel ny i butik, hur lyckas man prova ut den på hästen?

3. Hur mycket info brukar man få av tidigare ägaren om verkning, foder etc?

4. Om jag behöver köpa ALLT nytt till hästen, är 15.000kr en rimlig budget?

Skulle bli väldigt glad över svar på dessa!

Sv: Lite frågor om att skaffa häst

1. I ett inackorderingsstall, har man gemensam hovslagare/veterinär, eller ordnar man det på egen hand?
Oftast inte men man kan ju prata ihop sig med dom andra ägarna om att sko och vaccinerna samtidigt tex.

2. När man köper sadel ny i butik, hur lyckas man prova ut den på hästen?
Ibland kan man få ta hem och prova den mot betalning eller öppet köp. Ibland får man ta med hästen till affären.

3. Hur mycket info brukar man få av tidigare ägaren om verkning, foder etc?
Det beror på hur mkt man frågar, skriv upp dina frågor på en lapp och be dom besvara dom!

4. Om jag behöver köpa ALLT nytt till hästen, är 15.000kr en rimlig budget?
Det beror på hur dyr sadel du köper och hur mycket "onödiga" grejer du köper i början, men köper du en billig sadel så kan du komma undan med 15 :)

Skulle bli väldigt glad över svar på dessa!

Hej, tack så mycket för svaren.
Trodde aldrig att så måna "extra" frågor skulle dyka upp i huvudet nu när man är på väg att skaffa häst.

Eller jo, en hel del trodde jag självklart. Men dom här små sakerna som man inte tänker på.. ett stort tack!

Ja det är mycket som ska hållas reda på när man skaffar häst:)

Lycka till med hästköpet!

Hejsan,
själv blivit hästägare för 2 månader sedan.
Har ett par tips nu när jag själv har landat:
*Så fort du vet att du ska ha hem hästen, skaffa en hovslagartid. De är svåra att få tag på och goda hovslagare kan det vara dåligt om.
*Hööks hemsida, även om man inte kanske ska köpa allt där så är det jättebra och sitta och bläddra igenom alla listor på allt man kan köpa. På så sätt får man med det mesta.
*Pumpa ägare på info och be om att få ringa efter köpet om ytterligare frågor uppstår (som när hovslagaren frågar varför han har dubbelkapper på bakskona, vem har tänkt på att fråga det när man köper häst)

Lycka till...

*Antecknar flitigt*

Några tips på hur man får tag på en bra hovslagare?! Eller ja.. allt tänktvärt antecknas, lästips?

Alla i stallet har förmodligen en hovis så bara fråga runt vem dom har, kanske olika.

ah smart.. ja jo man kan nog "plocka" upp en hel del från dom.. vad jag längtar nu.. måste dock flytta först innan det blir dags för polle. Bor lite illa nu så det är långt till alla stall.. vill ha väldigt nära.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: Mia_R
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat