Lite förkyld, kvarka eller virus?

Sv: Lite förkyld, kvarka eller virus?

Vi hade ett 10 tal sjuka och dom visade alla olika symtom.
Sjukast var valackerna medan stona blev lite snoriga efter ett tag och inte lika hög feber, dom hade inga bölder mellan ganacherna heller.
Det som kom ur näsborrarna på min häst var snor blandat med var kändes på lukten. När väl bölderna i halsen sprack så gick det lite lättare att dricka vatten, innan så rann det mesta av vattnet ut genom näsan när han drack.
Varbölden mellan ganachen var som en pingisboll innan den sprack.
Ingenting jag vill uppleva igen.

I samband med bakteriella infektioner blir näsflödet purulent. Purulent = varigt = döda bakterier och inflammatoriska celler. Innehållet i en böld är i de flesta fall sterilt, så nej en odling på pus (var) från bölden ger inte alltid en korrekt diagnos.

Provet tas mycket riktigt från sekret i näshålan. Anledningen till att man vill ta provet i själva näshålan och inte i näsborren är att provet i näsborren ofta är ganska snuskigt och ger resultatet blandflora.

Bölder i hästens hals är mycket allvarligt och om de dräneras inåt drabbas hästen ofta av lunginflammation eftersom varet rinner neråt - det kommer inte ut i näsan precis.

Har haft liknande symtom på min häst. I omgångar. Och har nu fått diagnosen kronisk bronkit. Men det var lätt att diagnostisera för vet. Trodde också att
det var snor som kom i näsborren men vet informerade mig om att det var slem från lungorna som kommer upp. En kunnig vet kan se skillnad på infektion/kvarka/bronkit. Kan också säga att min häst vid igångsättning ofta haft en hostning eller två. Vid bronkit är det ju närmiljön som är aktuell att åtgärda (damm). Och har nu fått slemlösande och han mår nu bättre. Får dock alltid skölja höet och ingen får sopa/mocka när han står inne.
Hoppas det löser sig för dig!

Tyvärr kan ingen veterinär se att hästen har/inte har kvarka genom att titta på hästen. Eller snoret.

Generellt kan man säga att gult snor = bakterier, vitt snor = bronkit alt svamp och genomskinligt snor = virus eller bronkit. Det är dock inte en regel utan undantag! En häst som har bronkit har en inflammation i bronkerna, dvs luftrören i lungorna. På grund av inflammationen bildas mer slem än normalt av celler i slemhinnan. Detta slem orsakar att hästen får svårt att andas och hostar, precis som när vi har slemhosta. Slemmet från lungorna rinner inte upp i näsan, det finns ingen möjlighet rent anatomiskt! Men som vid alla allergiska reaktioner i luftvägarna bildas även mer slem i de övre luftvägarna och det slemmet rinner ut som snor genom näsborrarna.

Att skölja höet är bättre än ingenting i ert fall, men tyvärr får du inte bort alla de mögelsporer som hästen reagerar mot. Man binder det dock tyill höet mha vattnet och hästen får ner det mesta i magen istället. Du bör byta grovfoder istället, hösilage eller ensilage fungerar bättre än hö.

I samband med bronkit får många hästar en sekundär bakteriell infektion eftersom luftvägarna är mer känsliga. Har din häst gult snor så kan det krävas provtagning och behandling.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är förkyld (inte Covid) och har varit det i en vecka nu. Jag kracklar och hostar, är hes och lite snorig men ganska pigg. Hade...
2
Svar
27
· Visningar
2 964
Senast: Emtherlia
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 128
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 149
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka